2014-07-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Har samma sak. Ibland får man upp ett litet meddelande där det står att de har driftsproblem.
Håller tummarna för att det är hackare som har tagit köpoäng från de rika (i poäng) till de fattiga (mig)
Citera
2014-07-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainFreedom
Undvik Idun som pesten, såvida det inte handlar om våning 7 (som byggdes till år 2000), eller de nya huskropparna som byggdes till 2012-2013. Resten är under all kritik: Gamla ruttnande lägenheter med skumma dofter, lyhört ute i korridoren, ett flertal angrepp av vägglöss; plus att hela huset brukar ha en stank av sopor.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Är det någon som vet skillnaden mellan de olika pentry-ettorna på Idun? Just nu ligger det ute en på 19 kvm för 4600, och några på 18kvm för 3200.

Tog den på 19 kvm för 4600. Så vi får se, förhoppningsvis är det i nya huskropparna? SSSB ger ju absolut ingen information. Hyran var ju dock avsevärt mycket högre.

Återkommer när jag sett den.
Citera
2014-07-17, 16:51
Medlem
Tresbs avatar
Har letat ganska länge nu men känns sådär att betala 5000kr för ett rum i högsätra.

Har ett rum i en stor villa som enbart delas med en person i alvik (sjötomt) för 4000kr i månaden, det är väll ganska rimligt pris?
Citera
2014-07-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tresb
Har letat ganska länge nu men känns sådär att betala 5000kr för ett rum i högsätra.

Har ett rum i en stor villa som enbart delas med en person i alvik (sjötomt) för 4000kr i månaden, det är väll ganska rimligt pris?

Låter vettigt! Sjötomt brukar inte vara något större student argument, viktigare är korta avstånd till lokaltrafik(helst tunnelbana/pendel) och korta transporttider. Och så beror det på vad som ingår. Tillkommer el, obligatorisk tv, internet osv så blir det inre så billigt.
Citera
2014-07-17, 17:17
Medlem
Tresbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Låter vettigt! Sjötomt brukar inte vara något större student argument, viktigare är korta avstånd till lokaltrafik(helst tunnelbana/pendel) och korta transporttider. Och så beror det på vad som ingår. Tillkommer el, obligatorisk tv, internet osv så blir det inre så billigt.

Ne självklart inte, mer att det är trevligt Ligger 5-10 min gångväg till tuben vid alvik, internet, el osv är allt inkluderat
Citera
2014-07-23, 20:06
Medlem
Antar väl att det står någonstans i den här tråden, har inte hittat någon information om det, men har inte kollat särskilt noggrant på SSSB:s hemsida...

Men TIL att tydligen om man bokar sig på en lägenhet och personen med mest poäng tackar nej går inte erbjudandet vidare till nästa person med näst högst poäng, utan bostaden läggs ut igen på nytt.

Det är endast ifall personen med högst poäng blir erbjuden en annan bostad som personen med näst högst poäng får ett erbjudande annars skiter de i alla som bokat.

Jag som hade lite taktik på sökandet men nu när jag vet det där känns det väldigt meningslöst att söka med mina låga poäng.

Rusta har billiga tält va?
Citera
2014-07-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwan
Rusta har billiga tält va?
Helt ärligt, ni som ska flytta in till Stockholm i höst utan några alternativ. Smäll upp ett tält centralt, ring tidningarna och förklara situationen, alltså att det är så omöjligt att få tag på något boende att ni tvingas tälta första veckorna. Någon kommer garanterat höra av sig och eran situation blir löst, antingen permanent eller tillfälligt.

Ni behöver inte ens sova där, ha bara tältet uppe och checka in på vandrarhem eller vad som helst. Tidningarna suktar alltid efter snyft studentboende reportage vid terminsstart.
Citera
2014-08-02, 17:56
Medlem
Har precis fått en etta med pentry i Kistagallerian. Någon som har erfarenhet av stället? Verkar mest vara utbytesstudenter som bor granne med mig och inte mycket festande, vilket passar mig. Dock är jag lite nojig över att bo i i nivå med utegården. Verkar inte vara så stökigt vad jag upplevt ännu. Men om någon har några ord om stället är jag tacksam. Inbrott nedskräpning etc.
Citera
2014-08-05, 21:35
Medlem
Få hjälp av socialen med boende i Stockholm?

Jag vet inte om detta är rätt forum så flytta gärna tråden.

Jag är en tjej som har gått ut den estetiska linjen med inriktning i bild- och formgivning. Jag har goda betyg, men ska ha "prövning" i två kurser. Det innebär att göra något form av ett stort prov eller inlämningsuppgift och få betyg på hela kursen istället för att gå om den. Alltså har jag inte tagit examen än. Prövningen kommer ske i september och sedan är jag klar med gymnasiet.

Jag planerar att söka vidare och strävar efter att gå på en konsthögskola i Stockholm. Jag är medveten om att det brukar vara svårt att komma in på konsthögskolor utan att ha gått en förberedande skola innan, och jag är beredd på det. Jag tror att jag har goda möjligheter att komma in på en skola. Problemet som uppstår egentligen är bara att hitta boende.

Med tanke på hur min komplicerade livssituation ser ut så behöver jag verkligen att hitta boende eftersom jag inte kan bo kvar hemma mer. Det är inte så att jag blir utsparkad men jag mår dåligt av det. Riktigt dåligt! Jag är snart 20 år och kan lätt få hjälp av socialen att hitta en lägenhet i staden jag bor i men problemet som uppstår är att;
1- Jag är fattig och har inget jobb.
2- Min familj kommer att besöka mig ofta, vilket jag inte vill eftersom jag försöker ha distans till de utan att behöva vara osams.

Stockholm är perfekt för mig, för att det ligger långt ifrån vart jag och min familj för tillfället bor. Jag vill ha distans från de eftersom det inte kan gå en vecka utan att bråk uppstår.
Jag har diskuterat olika lösningar med min psykolog och historian är för lång för att skrivas här så jag säger kort och sammanfattat; den ideala lösningen för mig är att flytta långt ifrån hemmet så att mina föräldrar inte kan besöka mig så ofta och Stockholm är perfekt när det gäller avståndet och dessutom har många bra skolor/ högskolor.

Min fråga är; kan jag få hjälp av socialen med att hitta boende i Stockholm trots att jag bor minst 4 timmar därifrån? Jag står på kö till bostad och har även sökt studentboende men det är uppenbarligen väldigt svårt. Min psykolog är beredd att prata med socialen om det behövs. Är det någon som vet om det är möjligt att de ens kan hjälpa en som inte bor där?

Jag är väldigt tacksam för svar. Fråga gärna om det är något jag behöver förklara.
Citera
2014-08-05, 21:40
Medlem
quieenies avatar
Tyvärr.Det är knappast några behjärtansvärda skäl.Finns de som har en mycket mycket mer besvärlig situation än så som inte blir hjälpta.Lycka till,trots allt.
Citera
2014-08-05, 21:45
Medlem
SexSexSexs avatar
skriv dej där du vill bo, hyr i andra hand, ta det därifrån
Citera
2014-08-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Tyvärr.Det är knappast några behjärtansvärda skäl.Finns de som har en mycket mycket mer besvärlig situation än så som inte blir hjälpta.Lycka till,trots allt.

Tack!

Grejen är att det är en väldigt besvärlig situation jag lever i. Mitt liv här, eller helvettet rättare sagt, har resulterat till en svår depression, annpassningsstörning, borderline (hittills). Jag blir utrett för andra diagnoser men det är fortfarande ett frågetecken på de. Jag har inte ork att gå in på detaljer eftersom det är väldigt påfrestande, och jag vill hålla mig till forumets ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in