2009-09-26, 11:03
Medlem
JuggernautBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Har varit på körsbärsvägen rätt trevligt studentboende må jag säga. Tycker TS absolut ska tacka ja till boendet

Vad bra att du har läst tråden.
Citera
2009-09-26, 21:35
Medlem
poojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuggernautBitch
Vad bra att du har läst tråden.

Vad bra att vi har en bror duktig här *klappar händerna*, stick
Citera
2009-10-09, 12:47
Medlem
Studentbostäder Haninge

Har sökt en utbildning vid KTH Haninge och har nu lite funderingar kring boende. Vet att det finns studentbostäder i Haninge, dit bör man kanske i första hand söka sig men undrar vilka andra områden man skulle kunna söka bostad i?

Har ködagar på både SSSB och SB Student men vet liksom inte vilka områden som passar. Vill inte ha mer än 40 minuter till skolan..

Är inte från stockholm så har inte riktigt koll på de olika studentområdena.

MVH
Erik Dilén
Citera
2009-10-09, 12:57
Medlem
boppaloozs avatar
Akelius hyr ut s.k. studentbostäder i Brandbergen i form av såna där byggbaracker, dvs. träcontainrar staplade på varandra till tvåvåningshus. Dom har visserligen varit rivningshotade dom senaste 10 åren, men rivningen verkar skjutas fram ett eller ett par år i taget hela tiden. Dom verkqar dessutom vara ganska fullbelagda. Med tanke på vad det är för folk som bor där och medelåldern på dom så kan man emellertid fundera över vad det egentligen är dom studerar. Svenska för invandrare, eller hur bilkörning påverkas av alkohol och andra droger kanske?
Citera
2009-10-09, 13:27
Medlem
http://www.proventum.se/

Minns att jag sett ytterligare en hemsida speciellt tillägnad studentboende i Haninge. Det ska finnas en del. Det är inte ett attraktivt område att bo i, så hyrorna bör vara lägre än normalt för länet. Du kan även kolla t.ex. www.blocket.se om det finns några lägenheter att hyra i andrahand, eller kanske något studentkollektiv eller så. Inte särskilt farlig vad jag vet. Har varit ute och tagit en öl någon gång för länge sedan, och även i andra sammanhang, och som sagt, det har inte varit någon fara.
Citera
2009-11-09, 21:29
Medlem
c^2s avatar
Studentboende i Stockholm, inkl förorter [sammanfogad /Mod]

Till att börja med, vilka sidor rekommenderar ni att man ska besöka?

Sedan undrar jag om någon kan berätta om hur kösystemen är uppbyggda?
Vad jag förstått samlar man på sig ködagar, och blir av med dom om man inte tar en lägenhet man står i kö på?
Citera
2009-11-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2

Vad jag förstått samlar man på sig ködagar, och blir av med dom om man inte tar en lägenhet man står i kö på?

www.sssb.se är det väl bra om du besöker så fort som möjligt för att skaffa ett konto för att börja samla ködagar. Därefter kommer de lägga upp "annonser" för lediga bostäder som du kan ställa dig i kö för, där den som har flest ködagar sedan blir erbjuden fastigheten när annonstiden är slut. Tackar du ja så är det bara att flytta in, men då förlorar du alla ködagar. Har för mig att man kan tacka nej när man blir erbjuden en fastighet, men är inte säker på att det går att göra allt för många gånger om över huvud taget. Antalet ködagar lägenheterna brukar gå för brukar väl vara från 400+ upp till 1200 för de riktigt fräsiga lägenheterna.
Citera
2009-11-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2

Jag kan rekommendera att du undviker SSSB. Det finns redan trådar om det här, där du kommer att hitta länkar till ett flertal värdar för studentbostäder. De jag antar är bäst är Svenska Bostäder, sett till hur deras bostadsområden ser ut och var de ligger.
Citera
2010-01-08, 17:10
Medlem
looney535s avatar
Får man ha två studentbostäder i Sthlm?

Flyttade nyligen till en ny studentlägenhet, men jag sa aldrig upp min gamla. De ägs av två olika bostadsförvaltare i Sthlm.
Finns det regler kring detta? Får jag behålla de båda?
Citera
2010-01-08, 18:00
Medlem
SSSB går mig veterligen inte med på det i alla fall, de brukar kolla sånt.

När jag fick min lya i Sthlmshem var jag tvungen att säga upp min studentlya...
Citera
2010-01-08, 21:17
Medlem
Snurrens avatar
Normalt sett så brukar hyresvärdar ha som krav att man är skriven i bostaden, men just bland studenter vet jag flera som fortfarande är skrivna hos sina föräldrar. Då är frågan hur bolaget kan kolla om du har två utom då du kanske de facto är skriven i den första studentbostaden. Ställer man frågan dock så är svaret säkert givet NEJ.
Citera
2010-05-23, 20:02
Medlem
orkaskaffanicks avatar
Studentbostäder i Stockholmsförorterna

Jag kommer att flytta till Stockholm i höst för att studera och det är med en uppgiven blick jag studerar köpoängen som krävs för att skaffa i princip vilket skit som helst på både SSSB och SSBF.

Jag har därför skrivit in mig på en mängd mindre bostadsföreningar som har egna studentköer, bland annat Kista Studentbostäder och Huge (Flemingsberg). Jag skrev dock in mig i samtliga köer först i år, då mitt beslut att studera kom sent. Min fråga är om det är någon som sitter med information om dessa bostäder, då framförallt hur stora chanserna är att få ett kontrakt innan hösten? Hörde någonstans att bostäderna i Kista t.ex. stod tomma till en början men att kötiden nu är uppåt ett år? Om ni har fler tips på mindre bostadsföreningar som har egna studentköer så mottages de också gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in