2002-10-04, 14:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Är det någon som har instruktioner eller vet var man kan hitta
instruktioner på hur man "trixar" med turbon på Volvo s/v40 T4?

Jag har hört att man kan sätta ett t-kors mellan slangen från turbon
till luftmängdmätaren vilket leder till ökat turbotryck.

Tack på förhand!

/Fläskfoten
Citera
2002-10-04, 17:36
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: T-kors till Turbo på Volvo v40 T4

Citat:
Ursprungligen postat av tarre
Är det någon som har instruktioner eller vet var man kan hitta
instruktioner på hur man "trixar" med turbon på Volvo s/v40 T4?

Jag har hört att man kan sätta ett t-kors mellan slangen från turbon
till luftmängdmätaren vilket leder till ökat turbotryck.

Var beredd på att det ökade laddtrycket inte nödvändigtvis kommer att utnyttjas. Programvaran som styr motorn brukar se till att eventuellt övertryck läcker ut genom en sk "bleed valve". Dessutom måste programvaran modifieras för att du ska få rätt bränsleblandning.
Citera
2002-10-04, 18:41
Medlem
För något år sen fanns det ett reportage i Teknikens Värld om den här metoden till Volvos 4-cylindriga motorer. Kolla med deras redaktion via mail. Den här enkla metoden att hetsa motorn fungerade bra, men inte i Volvos övriga 5 eller 6-cylindriga, för då fanns risken för ras.
Citera
2002-10-06, 02:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Ni vet inte vad ni snackar om ju. Skulle volvos femmor vara ömtåliga eller? Knappast, dom håller ju för upp till 300hästar utan modifiering, byt stakar och portat toppen, större turbo mm och du kan plocka ut ca uppåt 500hästar. Nu i sommar så har ju en 850 dominerat på strippen och kört 11r. Kolla på http://www.turboperformanceclub.com för mer info
Citera
2002-10-06, 09:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Ni vet inte vad ni snackar om ju. Skulle volvos femmor vara ömtåliga eller? Knappast, dom håller ju för upp till 300hästar utan modifiering, byt stakar och portat toppen, större turbo mm och du kan plocka ut ca uppåt 500hästar. Nu i sommar så har ju en 850 dominerat på strippen och kört 11r. Kolla på http://www.turboperformanceclub.com för mer info

Pilt77, motorerna är inte ömtåliga, det är transmissionen som är det. Jag kan utan problem plocka ut 400+ hk ur min S80 T6, men efter ett tag så ryker automaten (enligt Volvo så klarar den 380 Nm) eftersom vridet kommer att krypa upp mot 550 Nm. Och det klarar automaten inte.

Volvos manuella växelllådor som man har idag klarar c:a 400 Nm. På en chippad och moddad motor så kommer man enkelt upp i 400 Nm. Förstärk växellådan, annars rasar den...
Citera
2002-10-07, 14:44
äldre konto (old)
Ej medlem
Tack för tipset Pojken!
Jag ska kolla med Teknikens värld och se om de inte kan skicka mig tidningen eller kanske artiklen om detta.

/Fläskfoten
Citera
2002-11-03, 20:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Vilket ös

Såja, nu har jag i alla fall testat med att koppla på ett t-kors på bilfan och jag kan ju bara säga såhär:

Har du inte fler hästar än 250 i din bil så tänk inte ens tanken på att köra om min.

Vilken skillnad det blev + att bilen går lika fint som tidigare = Inga spikningar eller misständningar. Spekar loss på 2:an utan vidare.

/Fläskfoten
Citera
2002-11-04, 01:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klunken
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77

Pilt77, motorerna är inte ömtåliga, det är transmissionen som är det. Jag kan utan problem plocka ut 400+ hk ur min S80 T6, men efter ett tag så ryker automaten (enligt Volvo så klarar den 380 Nm) eftersom vridet kommer att krypa upp mot 550 Nm. Och det klarar automaten inte.

Volvos manuella växelllådor som man har idag klarar c:a 400 Nm. På en chippad och moddad motor så kommer man enkelt upp i 400 Nm. Förstärk växellådan, annars rasar den...

Den manuella lådan till 850-serien (M56) är mycket hållbar, den ovan nämnda 850:n som dominerat på strippen i år med dryga 500hk har en vanlig orginal låda...dock en annan, kraftigare koppling!
Däremot, som du nämnde, är automatlådorna lite klenare...
Citera
2016-09-23, 04:46
Medlem
Har en v40 2.0t -99 automat som går bra osv, fick tips om T-koppling för att höja trycket? Är inte bra på att skruva på bilar men gjorde som han sa, dvs klippte av slangen och monterade t-koppling,, blev bra mkt bättre drag men bilen började strypa-accelererade-strypas osv när den accelererade,, känns som automatlådan inte fattar vad som händer och börjar växla konstigt,,, någon som har ett bra tips för att få bilen att dra på utan att den stryps osv??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in