Citat:
Ursprungligen postat av vodka28
Jag tyckte att de arr som var lite väl simpla , att spela entonigt på melodin känns inte som om det jag vill, sedan fylla ut är jag skitdålig på , spelar nästan endast efter noter. Tänkte på Elton John arr så var det lite avancerat fylldes ut med acord
Ditt problem är att du är som en gammal hund som inte vill lära sig sitta, du har lärt dig noter och du tröttnar för du egentligen känner dig omusikalisk. Du får ju inte ut din egen kreativitet, inte funderat på att bara skaffa dig en lärare som lär ut brukspiano, spela mer coolt med ackord och improvisation sen kanske lära dig mer teori och kanske komponera eget?
Jag känner likadant, spelar piano men har knappt rört det på 3 månader nu för jag är så pissigt trött på att bara spela noter och klassiskt. Jag vill liksom lära mig mer improvisation som leder till mer eget musikskrivande så det jag gör är väl att leta lärare som kan inspirera en mer och pusha en framåt. VI har blivit lite väl fast i noter och när jag kanske även du börjar leka med improvisation så innan man kommit vidare ger man upp och sitter snart med notskitet igen och traglar för det kan man ju. Det som är enkelt återvänder man gärna till, men det gör också att man tröttnar för man utvecklas inte och det är inte fritt.
1. Ny lärare, Jazz, brukspiano, improvisation
2. Lär dig mer teori om hur musik fungerar så du blir friare och kan jamma över en tonart, skala, bäst om du hittar en lärare som besitter båda dessa punkter.
3. Lär dig hur man arrangerar musik mer för flera stämmor, finns en del bra böcker, skaffa nåt musikprogram och gör musik och sitt inte och nöt på det du redan gjort och är trött på.
När man är liten så gör man nånting, man kanske spelar fotboll i 5 år av sitt liv men en dag vaknar man upp och känner inte för det mer så man bara lägger bollen på hyllan och gör nåt nytt. Det är en förmåga vi tappar har jag märkt med åren, vi vägrar lägga saker på hyllan, vi envisas trots att känslan för det är borta för längesen. Har du frågat dig om du vill nåt annat? Du kanske vill spela nåt helt annat instrument, du kanske egentligen hade velat spela basket, gör då det. Allt ovan är ju bara tips på om du vill lira piano.
Men det kan vara så enkelt att du helt enkelt kommit till ett vägskäl där du inte vill längre. Spill inte tid då på att sitta och tröttna och irritera dig utan gör som barnet, bara släpp det och gör nåt annat. Du kanske hittar tillbaka till det igen, men var inte en rädd vuxen som ska envisas med att ha det kvar i livet om du faktiskt inte ens tycker det är roligt längre.