2010-07-12, 22:13
Medlem
hottentots avatar
Vi ska på festival och jag hatar att vakna upp i 50+ grader tält och den ända iden jag kom på är att köpa en billig portabel ac och skicka in i tältet.

Är det en helt galen ide?
Kommer vi bli sjuka (förutom fyllesjuka )?
Kommer vi få ner tempen till runt 20-25 grader med en billig öob el jula ac
Är man kung eller efterbliven om man har ac i tältet?
Klarar säkringen på en vanlig el-husvagnsplats av en billig portabel ac utan att lösa ut?

Tältet är ett rätt vettigt 6 el 8 mannatält med "innergård" men det räcker om vi kyler ner ena "sovrummet"
Senast redigerad av hottentot 2010-07-12 kl. 22:22.
Citera
2010-07-12, 22:47
Medlem
revodnebs avatar
Klart du ska ha ac, då slipper du i alla fall vakna sjöblöt i svett!
Citera
2010-07-13, 09:18
Medlem
My name is Earls avatar
Har du tillgång till ström att driva en ac med?
Citera
2010-07-13, 10:49
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Har du tillgång till ström att driva en ac med?

Om ett vanligt el-uttag som används till husvagnar räcker så har vi ström.
Citera
2010-07-13, 10:52
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Klart du ska ha ac, då slipper du i alla fall vakna sjöblöt i svett!

Om det funkar och man slipper vakna sjöblöt i svett så är det klart man ska ha ac men jag är inte hundra på att det funkar och funkar det så borde jag väl knappast va den första som har haft ideer om att kyla ner tältet.
Citera
2010-07-14, 02:28
Medlem
Uttagen på husvagnsplatserna brukar ligga på 10A (undantagsfall 6A). Det räcker utan problem till de flesta portabla AC´s. Om den duger till att kyla ert tält beror nog på hur pass välisolerad (läs dyrt) tält det är.
Citera
2010-07-14, 22:26
Medlem
Snurrens avatar
Tänk på att även "portabla" AC är TUNGA. Sisådär en 25-30 kilo, man tar dom liksom inte på bussen så lätt, men i och för sig om man har bil...
Citera
2010-07-15, 18:40
Medlem
hottentots avatar
Nu sket sig våran el-plats så det blir inget experimenterande med ac i tält i helgen

Givetvis hade vi tagit bilen, känns som man skulle blivit idiotförklarad om man tog ac:n på bussen ihop med tält o öl.

Om den duger till att kyla ert tält beror nog på hur pass välisolerad (läs dyrt) tält det är.
Det är tanken jag har också om det verkligen funkar? Vårt tält är 2 el 3 lagers och absolut inget 2manna julatält för 99:-

Om det skulle va någon som provar ac i tält så får ni gärna skriva om det funka bra, själv tar det nog något år innan jag provar.
Citera
2010-07-16, 10:20
Medlem
DennisOlofs avatar
För TS så är det helt klart bäst att skaffa en amerikans variant på AC.

Finns flertalet på blocket. Det är en enda lite enhet, fyrkantig boxliknande sak. Bara plugga in och köra, står stadigt på marken och lätt att ta med i bilen för att frakta. Enheterna kostar en del men är det inget problem så går det bra räcker lätt för att kyla tält, eller husvagn. Fördelen är just att de är lätthanterliga.

Tänk också på att dessa enheter drar en ganska mycket ström, 3-7 amper är nog vanligt så man kan inte köra massa annat på just den proppen eller eluttaget samt ska man ha lång skarvsladd kanske vanlig inte räcker utan man måste gå upp i storlek, dvs kraftigare kabel för att få fram tillräckligt med ström osv.

Här finns ett exempel.

http://www.blocket.se/stockholm/AC_SPRINGER_kylare_for_vagg_2_5_kw_kyla_26728448.h tm?ca=11&w=1

Tänk på att den kan vara rätt tung att bära, inget man släpar 1km genom skogen till ett tält (med strömuttag) i skogen
Citera
2010-07-16, 22:03
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
För TS så är det helt klart bäst att skaffa en amerikans variant på AC.

Finns flertalet på blocket. Det är en enda lite enhet, fyrkantig boxliknande sak. Bara plugga in och köra, står stadigt på marken och lätt att ta med i bilen för att frakta. Enheterna kostar en del men är det inget problem så går det bra räcker lätt för att kyla tält, eller husvagn. Fördelen är just att de är lätthanterliga.

Tänk också på att dessa enheter drar en ganska mycket ström, 3-7 amper är nog vanligt så man kan inte köra massa annat på just den proppen eller eluttaget samt ska man ha lång skarvsladd kanske vanlig inte räcker utan man måste gå upp i storlek, dvs kraftigare kabel för att få fram tillräckligt med ström osv.

Här finns ett exempel.

http://www.blocket.se/stockholm/AC_SPRINGER_kylare_for_vagg_2_5_kw_kyla_26728448.h tm?ca=11&w=1

Tänk på att den kan vara rätt tung att bära, inget man släpar 1km genom skogen till ett tält (med strömuttag) i skogen

Jag tror nog ändå att en vanlig någorlunda portabel ac (som går att låna alt använda i lägenheten efter festivalen) skulle va bättre då vi knappast köper en beg ac för 4500:- för att tälta en helg om året.
Tanken va att bo bland husvagnarna med bilen bredvid men tyvärr så funkade inte våra planer så nu blir det att bo på tältplatserna på en vanlig camping, en ac är nog inget 16åringar ska släpa med sig på tåget till sweden rock men kan man komma fram med bilen, har el och det är varmt så tror jag på min ide, tycker bara det är konstigt att ingen har provat innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in