2010-07-12, 19:03
Medlem
Baseballbats avatar
Tja..

Jag och min tjej har en kattunge som är 4 månader.. När vi fick henne så var hon rumsren och så...

Men på senaste tiden har hon börjat pissa / skita i soffan.. alltid samma ställe också. Hon går fortfarande i lådan och det är inget annat ställe i huset som hon gör så hära på.

Någon som har några idéer om varför hon gör så här och hur vi ska få henne att sluta?

Kan de ha något med kattsanden kanske? Köpte en lite billigare denna månaden.
Senast redigerad av Baseballbat 2010-07-12 kl. 19:08.
Citera
2010-07-12, 20:58
Medlem
Första saken jag hade gjort är att spreja platsen med antingen ren citron eller något medel med citrondoft.

Katter gillar inte citron öht och kommer därför undvika platsen. Om det fortfarande inte fungerar så föreslår jag att smyga upp på henne precis när hon börjar krafsa på platsen och spreja mot henne med en vattenflaska, det kommer skrämma henne men är en helt ofarlig reprimand som ni kan upprepa vid behov.

Jag tror inte det har något som helst koppling till kattsanden om hon fortfarande går i lådan. Antagligen handlar det om ren bekvämlighet och att hon helt enkelt fattat tycke för platsen.
Citera
2010-07-13, 18:37
Medlem
KAstrera katten då den förmodligen håller på att bli könsmogen.
Gör de snabbt innan den befäster ovanan.

Man får ringa runt o höra hos olika vet. om dom utför tidig kastrering.

Kolla även urinvägsinfektion
Citera
2010-07-14, 18:28
Medlem
Baseballbats avatar
Vi bytte kattsand.. och det funkade, konstigt nog
Citera
2010-07-14, 18:42
Medlem
Neorphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Vi bytte kattsand.. och det funkade, konstigt nog

Katter är allt ifrån påfrestande krux till lätthanterliga rackare. Det man ibland ser som ett stort problem kan i verkligheten rådas bot på genom att byta något så simpelt som kattens sand. Hoppas det håller i sig nudå, så ni slipper bli ännu oroligare!
Citera
2010-07-14, 18:54
Medlem
Marlboromans avatar
Häll alsosprit där hon pissat, dränk det i det. Det är sprit så det dunstar sen googlar du upp vart du kan köpa "piss off" ett medel.
Citera
2010-07-15, 17:27
Medlem
Ja katter är konstiga djur ibland är de svårt komma på vad problemet är ibland så lätt de blir svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in