2010-07-12, 11:52
Medlem
MrOaikis avatar
Sitter och tittar på Larry King Live på CNN. Han intervjuar Benjamin Netanyahu, och dennes engelska är helt perfekt. Han har ett brett ordförråd, välstrukturerade meningar och perfekt uttal. Han låter amerikansk. Visserligen har denne man bott i USA i flera år läste jag precis på Wikipedia, men ändå... Vilken svensk politiker/företagsledare eller annan representant för vårt land talar riktigt bra engelska? Carl-Henrik Svanberg gör det inte. Carl Bildt har ett oerhört bra språk när han talar engelska, både till formuleringar och ordförråd - men hans uttal är svengelskt.

Nu är det inte så viktigt med just uttalet om allt annat är bra, men jag är ändå nyfiken. Vilken svensk talar riktigt bra engelska på alla plan?
Citera
2010-07-12, 11:57
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Sitter och tittar på Larry King Live på CNN. Han intervjuar Benjamin Netanyahu, och dennes engelska är helt perfekt. Han har ett brett ordförråd, välstrukturerade meningar och perfekt uttal. Han låter amerikansk. Visserligen har denne man bott i USA i flera år läste jag precis på Wikipedia, men ändå... Vilken svensk politiker/företagsledare eller annan representant för vårt land talar riktigt bra engelska? Carl-Henrik Svanberg gör det inte. Carl Bildt har ett oerhört bra språk när han talar engelska, både till formuleringar och ordförråd - men hans uttal är svengelskt.

Nu är det inte så viktigt med just uttalet om allt annat är bra, men jag är ändå nyfiken. Vilken svensk talar riktigt bra engelska på alla plan?

Mona Sahlin kanske ...
Citera
2010-07-12, 12:41
Medlem
svennis
Citera
2010-07-12, 12:56
Medlem
Kanske ingen direkt "stortalare" men han programledaren på SVTs Kobra har jag för mig snackar mer eller mindre felfri engelska.
Citera
2010-07-12, 13:01
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Kanske ingen direkt "stortalare" men han programledaren på SVTs Kobra har jag för mig snackar mer eller mindre felfri engelska.
Kristofer Lundström heter han. Jag tänkte också på honom. Har inte hört honom så mycket, men de gånger jag gjort det har han låtit väldigt engelsk i alla fall i mina svenska öron.
Citera
2010-07-12, 13:45
Medlem
Bronco68s avatar
Vid närmar eftertanke tror jag faktiskt inte att det finns nagon som uppfyller de kriterier som TS efterfragar. Carl-Henrik Svanbergs engelska är nog ganska typisk för hur svenska direktörer och politiker uttrycker sig pa detta sprak. Jag är dessutom övertygad om att Carl-Henrik - i likhet med de flesta svenskar pa samma sprakliga niva - anser sig själv som mer eller mindre perfekt pa engelska.
Citera
2010-07-13, 00:26
Medlem
Deksters avatar
Dag Hammarskjöld talade riktigt bra engelska, i en tid då vår exponering för talad engelska var betydligt mindre än den är idag. Han hade i och för sig arbetat många år utomlands, men han måste antingen ha snappat upp sin RP-engelska i ungdomsåren eller haft en osedvanlig förmåga att tillägna sig ett korrekt uttal i vuxen ålder.
Citera
2010-07-13, 00:40
Medlem
tapirs avatar
Maria montazami.... "does this fish have much legs" :G
Citera
2010-07-13, 00:45
Medlem
_Shakermakers avatar
Har för mig att Mats Wilander pratade helt OK engelska i sitt program på Eurosport.
Citera
2010-07-13, 00:48
Medlem
Damp CPCPs avatar
Blev grymt imponerad när jag såg ett gammalt filmklipp där Prins Bertil talar till pressen på engelska.
Mannen låter som Max von Sydow.

På den tiden så var ju engelska lite mer "exotiskt" än i dagens läge, ändå hade han ett förträffligt
uttal. Riktigt kul att se/höra.
Citera
2010-07-13, 03:06
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damp CPCP
Blev grymt imponerad när jag såg ett gammalt filmklipp där Prins Bertil talar till pressen på engelska. Mannen låter som Max von Sydow. ...
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Har för mig att Mats Wilander pratade helt OK engelska i sitt program på Eurosport.
»[År] 1943 när prins Bertil arbetade som marinattaché i London träffade han Lilian Craig ... De två blev snart ett par ...«

Mats Wilander bor i USA och har fyra barn ihop med »den Sydafrika-födda modellen Sonya Mulholland«.

Kvinnor är utmärkta språklärare.
Citera
2010-07-13, 08:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Kristofer Lundström heter han. Jag tänkte också på honom. Har inte hört honom så mycket, men de gånger jag gjort det har han låtit väldigt engelsk i alla fall i mina svenska öron.

Kristofer Lundström talar en utmärkt engelska och jag är riktigt imponerad av hans fina uttal som bara klingar chosefritt autentiskt och inte alls så där forcerat och wannabe-aktigt som Horace Engdahls skitnödiga imitation av vad han uppfattar som Oxfordsociolekt.

Minns förresten med värme när han intervjuade Jackie Collins i Kobra och berättade för henne att i Sverige så brukar den typ av litteratur hon skriver kallas för "ladies' filth". Det kom helt naturligt, han sade det med perfekt uttal och det lät så himla gött!
Senast redigerad av FunkyCatso 2010-07-13 kl. 08:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in