2010-07-11, 20:26
Medlem
Håller på att göra min allra första tavla, och jag har nu gjort klart alla bokstäver.
Men jag vet inte vad jag ska ha för bakgrundsfärg så att det passar och blir snyggt.

Som sagt, har aldrig någonsin målat förut så jag är ingen hejjare på att veta vilka färger som passar, sen att man är färgblind gör väl inte saken bättre

Här är tavla och den ska upp på väggen bakom som är ljusgrå.

http://img12.imageshack.us/i/dscf0831h.jpg/
Citera
2010-07-11, 20:47
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacoruna
Håller på att göra min allra första tavla, och jag har nu gjort klart alla bokstäver.
Men jag vet inte vad jag ska ha för bakgrundsfärg så att det passar och blir snyggt.

Som sagt, har aldrig någonsin målat förut så jag är ingen hejjare på att veta vilka färger som passar, sen att man är färgblind gör väl inte saken bättre

Jag tror jag hade valt svart som bakgrundsfärg, förutsatt att du inte ska ha något annat i bakgrunden. Ska du det?

Om du väljer svart så gör så att det blir vita linjer runt bokstäverna för att inte skuggningen eller "3D" effekter ska försvinna
Citera
2010-07-11, 20:51
Medlem
Nej jag ska bara ha texten, det där med att göra vitt runt bokstäverna för att ha en svart bakgrund låter ju bra. Men att jag ska lyckas genomföra det snyggt känns värre.

Kanske ha någon mörkare grå?
Citera
2010-07-11, 21:16
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Nej jag ska bara ha texten, det där med att göra vitt runt bokstäverna för att ha en svart bakgrund låter ju bra. Men att jag ska lyckas genomföra det snyggt känns värre.

Kanske ha någon mörkare grå?

Ja mörkgrå skulle ju också kunna funka.

Angående om hur du ska klara av att gör det snyggt med vitt runt bokstäverna: Måla runt bokstäverna först och gör det med en svart penna eller liknande så att linjerna blir raka och fina
Citera
2010-07-11, 22:03
Medlem
iluss avatar
Citat:

Om du använder dig av komplementfärgen grön... så ökas den röda färgens intensitet... och då blir det också snyggt mot den ljusgrå väggen.

.
Citera
2010-07-11, 22:19
Medlem
syns kanske lite dåligt på bilden men texten är orange, så då kanske jag skulle kunna använda blått egentligen?
Citera
2010-07-11, 22:45
Medlem
iluss avatar
Javisst...
Färgerna mittemot varandra i färgcirkeln är de som uppfattas som komplementfärger.
Senast redigerad av ilus 2010-07-11 kl. 22:48. Anledning: edit
Citera
2010-07-11, 23:22
Medlem
Jag tycker också att du ska använda dig av blått som bakgrundsfärg, det kommer göra att den oranga färgen liksom "hoppar" fram. Skulle tro att en ganska mörk kornblå blir fint. Lycka till och visa gärna resultatet!
Citera
2010-07-12, 00:12
Medlem
Ja det blev blå, har kommit halvvägs snart. Tar längre tid än vad jag trodde att måla denna tavlan, men kul är det iaf
Stämmer förresten som ni säger, den orangea färgen blir väldigt tydlig mot det blåa.

Så förhoppningsvis ska jag hinna klart imorgon och då slänger jag upp en bild.
Citera
2010-07-12, 22:20
Medlem
Så nu är det väl typ färdigt. Blev kanske inte riktigt så bra som jag ville från början.
Men eftersom att det är första gången jag målar så får jag väl vara nöjd. Det är oljefärg jag har använt, hade jag fått bättre resultat med någon annan färg kanske?

Här är bild iaf, ska fylla i lite mer blått på vänster sida ser jag där det är lite tunnare.
http://img192.imageshack.us/i/dscf0840p.jpg/

Kommer väl visserligen bli helt annorlunda när den kommer upp på väggen också.
Senast redigerad av lacoruna 2010-07-12 kl. 22:35.
Citera
2010-07-13, 00:27
Medlem
iluss avatar
Hmm... det blev väl inte så tokigt. Det ser ut som om bokstäverna flyter på vatten.

Om du hade önskat en mer jämn yta kanske du skulle ha använt tex gouachfärger som ger en mer täckande yta.

.
Citera
2010-07-13, 00:47
Medlem
Simonlols avatar
mörkgrön?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto