2025-03-16, 16:06
Medlem
pyro860s avatar
Vi vet att Niklas ringt hem till sina föräldrar och sagt att han ska övernatta någon annanstans den aktuella kvällen. Trots detta antar vi att han cyklat mot familjehemmet. Det kan naturligtvis vara så att hans planer inte gick ihop och personen/personerna han skulle sova hos inte tillät honom och att han därför var tvungen att cykla hem till familjen. Detta var 1991 och hade det varit fallet så tycker man ju att han borde slagit en signal hem? Folk ringde för minsta lilla på den tiden och ska du cykla från Lund till Bjärred så tar det ändå runt 40 minuter. Jag vet inte med er andra men att cykla den sträckan mitt i natten vill man gärna undvika och man hade antagligen ringt hem innan

Han hade en lägenhet på Sparta läste jag i tråden. Det kan ju vara så att han hyrde ut den eller liknande i och med att han skulle till Kina. Men annars är det ju den mest självklara lägenheten att dra till mitt i natten om tanken med att sova över hos någon gick i stöpet

Jag får inte ihop tanken att han skulle cyklat mot familjehemmet, mött någon som på grund av cykeln ger honom så här pass många knivhugg för att sedan dumpa cykeln 2 kilometer österut mot Lund. Nä, antalet knivhugg talar för något annat. Svartsjuka, att han vet något han inte borde veta, att han ska tystas eller något åt det hållet. Han har dessutom sina värdesaker kvar

Därför tror jag på en helt annan teori. Antingen har han blivit mördad på en annan plats och att kroppen och cykeln dumpats där dom dumpats, eller också att personen han skulle sova hos hade tillgång till en bil, kanske rent av en pickup (det är ju trots allt en del gårdar i området). Han ska få skjuts till föräldrarna eller till personen men det uppstår någon form av konflikt eller att något latent plötsligt exploderar i personen som stannar, mördar och dumpar kroppen. Fullpumpad av adrenalin vänder man sedan bilden och kör österut igen och kommer plötsligt på att man har en cykel i fordonet. Är det exempelvis en pickup så kan den ju transporterat lera som cykeln landat i och det kan förklara varför där är vit lera på cykeln som inte kunde härledas till närområdet

Men med tanke på att han faktiskt inte skulle sova hemma så är det ju märkligt att han skulle bege sig dit. Det är mer troligt att kroppen och cykeln hittas på Fjelievägen på grund av det helt enkelt bara är dumpningsplats/mordplats då det är avsides. Då kanske folk börjar argumentera varför det inte dumpades på en väg som inte var upplyst. Men mitt i natten på den vägen är det inte så tung trafik vill jag påstå och att det argumentet nog bara är en petitess i det hela

Rent klassiskt är det ingen vanlig person som utdelar så här pass många knivhugg. Det var någon i tråden som berättade att han visste saker om PK i samband med en kvinnlig studentska och om denne varit orolig över något NE visste så kan det mycket väl vara ett fullgott motiv för att lura in honom i en bil för att dom skulle snacka eller liknande. Sen har det hela gått helt fel och så har han mördats där han hittats och cykeln dumpats. Om det nu är fyndplatsen som är mordplatsen, det råder det lite olika meningar om av vad jag läst
Citera
2025-03-26, 02:14
Medlem
Veckans Brott: S06E09 berör detta fall. Finns på youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vi vet att Niklas ringt hem till sina föräldrar och sagt att han ska övernatta någon annanstans den aktuella kvällen. Trots detta antar vi att han cyklat mot familjehemmet. Det kan naturligtvis vara så att hans planer inte gick ihop och personen/personerna han skulle sova hos inte tillät honom och att han därför var tvungen att cykla hem till familjen. Detta var 1991 och hade det varit fallet så tycker man ju att han borde slagit en signal hem? Folk ringde för minsta lilla på den tiden och ska du cykla från Lund till Bjärred så tar det ändå runt 40 minuter. Jag vet inte med er andra men att cykla den sträckan mitt i natten vill man gärna undvika och man hade antagligen ringt hem innan

Han hade en lägenhet på Sparta läste jag i tråden. Det kan ju vara så att han hyrde ut den eller liknande i och med att han skulle till Kina. Men annars är det ju den mest självklara lägenheten att dra till mitt i natten om tanken med att sova över hos någon gick i stöpet

Jag får inte ihop tanken att han skulle cyklat mot familjehemmet, mött någon som på grund av cykeln ger honom så här pass många knivhugg för att sedan dumpa cykeln 2 kilometer österut mot Lund. Nä, antalet knivhugg talar för något annat. Svartsjuka, att han vet något han inte borde veta, att han ska tystas eller något åt det hållet. Han har dessutom sina värdesaker kvar

Därför tror jag på en helt annan teori. Antingen har han blivit mördad på en annan plats och att kroppen och cykeln dumpats där dom dumpats, eller också att personen han skulle sova hos hade tillgång till en bil, kanske rent av en pickup (det är ju trots allt en del gårdar i området). Han ska få skjuts till föräldrarna eller till personen men det uppstår någon form av konflikt eller att något latent plötsligt exploderar i personen som stannar, mördar och dumpar kroppen. Fullpumpad av adrenalin vänder man sedan bilden och kör österut igen och kommer plötsligt på att man har en cykel i fordonet. Är det exempelvis en pickup så kan den ju transporterat lera som cykeln landat i och det kan förklara varför där är vit lera på cykeln som inte kunde härledas till närområdet

Men med tanke på att han faktiskt inte skulle sova hemma så är det ju märkligt att han skulle bege sig dit. Det är mer troligt att kroppen och cykeln hittas på Fjelievägen på grund av det helt enkelt bara är dumpningsplats/mordplats då det är avsides. Då kanske folk börjar argumentera varför det inte dumpades på en väg som inte var upplyst. Men mitt i natten på den vägen är det inte så tung trafik vill jag påstå och att det argumentet nog bara är en petitess i det hela

Rent klassiskt är det ingen vanlig person som utdelar så här pass många knivhugg. Det var någon i tråden som berättade att han visste saker om PK i samband med en kvinnlig studentska och om denne varit orolig över något NE visste så kan det mycket väl vara ett fullgott motiv för att lura in honom i en bil för att dom skulle snacka eller liknande. Sen har det hela gått helt fel och så har han mördats där han hittats och cykeln dumpats. Om det nu är fyndplatsen som är mordplatsen, det råder det lite olika meningar om av vad jag läst
Citera
2025-04-11, 07:57
Medlem
Han som var misstänkt 2013 bodde på Trollebergsvägen, Lund, men säger det något om hans skuld?

Citat:
1954-02-11
Vigren, Tore Raynor Håkan
Trollebergsv 24 A
222 29 Lund
Mantalsskriven i Sankt Peters kloster (Lunds kn, Malmöhus län, Skåne), fastigheten Kilen 18.
Född 11/2 1954 i Linköpings Sankt Lars (Östergötlands län, Östergötland).
Frånskild man (6/11 1985).
--------------
Källor:
Mantalslängd 1991, Malmöhus län

Var bodde Kaj 1991? Bjärred var han skriven 1990.

Citat:
1952-07-01
Isaksson, Kaj Robert
Pers Ols v 2
237 00 Bjärred
Mantalsskriven i Flädie (Lomma kn, Malmöhus län, Skåne), fastigheten Bjärred 34:57.
Född 1/7 1952 i Kirseberg (Malmöhus län, Skåne).
Frånskild man (12/8 1981).
--------------
Källor:
Mantalslängd 1991, Malmöhus län

Snuten trodde kanske att Kaj skulle gå från Bjärred till kompisen på Trollebergsvägen. Stötte på BO på landsvägen och ville gripa hans cykel men BO blev rädd och tog en annan väg. Men mördaren hann få tag på honom och gick loss med kniven. Tog cykeln men dumpade den efter ett tag med anledning av att kedjan hoppade.
Citera
2025-04-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip
Han som var misstänkt 2013 bodde på Trollebergsvägen, Lund, men säger det något om hans skuld?

Var bodde Kaj 1991? Bjärred var han skriven 1990.

Snuten trodde kanske att Kaj skulle gå från Bjärred till kompisen på Trollebergsvägen. Stötte på BO på landsvägen och ville gripa hans cykel men BO blev rädd och tog en annan väg. Men mördaren hann få tag på honom och gick loss med kniven. Tog cykeln men dumpade den efter ett tag med anledning av att kedjan hoppade.
Att Kaj bodde i närheten av fyndplatsen är onekligen intressant!
Citera
2025-04-12, 00:15
Medlem
När kollade man efter dna sist?
Citera
2025-04-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det står att han var tidigt (1994) misstänkt, och åldern stämmer in på mannen i det här inlägget.

Den där artikeln funkar inte. I en intervju har Raynor sagt att Kaj inte blev förhörd om mordet.

Hur går det ihop egentligen att vara misstänkt men inte bli förhörd av snuten? Hann man inte med innan han dog? Hittade det här nedanstående inlägget om Kaj på en blogg

Citat:
Kaj Hansson, född 1952, begick en del bankrån här i Lund under 70-talet och när Norrmalmstorgsdramat började trodde man först att det var Kaj som var rånaren. Kaj själv hade rymt från en permission (han satt inne för bankrån, vilket var hans favoritsysselsättning) och satt på Hawaii när han fick höra om informationen. Han ringde till TV och förklarade hur det låg till.

Några år senare spelade han in en skiva, bytte namn till Isaksson men han var alltid kvar på brottets bana och av vad jag hört ska han ha varit en tvättäkta psykopat. När mordet på Niklas Elmberg inträffade 1991 var givetvis Kaj den alla först misstänkte.

Han bodde inledningsvis i Lund men flyttade senare ut till småorterna omkring, så som Lomma och Bjärred. Han släppte minst en skiva – troligtvis inte särskilt bra – och kallades för Räven på grund av sin hårfärg.

Tids nog ramlade han ner från balkongen på den femte våningen från ett hus i Malmö. Ingen levande själ tror på en naturlig död eller att vi någonsin kommer få veta vad som hände.

https://mittlund.wordpress.com
Citera
2025-04-13, 07:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Behöver inte vara så komplicerat, en våldsam och påverkad person vill råna/ha något. Offret sätter sig till motvärn och våldsmammen får ett vansinnesutbrott, offret stretar emot och slåss för sitt liv antalet hugg blir stort.
Lite som mordet på studenten på Valhallavägen i Stockholm.
Citera
2025-04-23, 03:13
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preklusionsprincip

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Behöver inte vara så komplicerat, en våldsam och påverkad person vill råna/ha något. Offret sätter sig till motvärn och våldsmammen får ett vansinnesutbrott, offret stretar emot och slåss för sitt liv antalet hugg blir stort.
Lite som mordet på studenten på Valhallavägen i Stockholm.

Fast att få det på grund av en cykel om man från början bestämt sig för att gå.. Nja, det klämmer på något sätt? Då tar man väl en redan i Bjärred? Idén kan såklart komma efter man gått halva den vägen, men om han bodde i Bjärred och skulle till Lund så bör han ju transporterat sig själv på den sträckan förr?

Då tror jag snarare på att cykeln blir tillgripen som ett flyktmedel efter att man i vrede tagit Niklas av daga på grund av att man känt igen honom om man går på teorin om studentskan som Niklas skall ha försvarat. Eller iallafall något åt det hållet
Citera
2025-04-24, 07:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Fast att få det på grund av en cykel om man från början bestämt sig för att gå.. Nja, det klämmer på något sätt? Då tar man väl en redan i Bjärred? Idén kan såklart komma efter man gått halva den vägen, men om han bodde i Bjärred och skulle till Lund så bör han ju transporterat sig själv på den sträckan förr?

Då tror jag snarare på att cykeln blir tillgripen som ett flyktmedel efter att man i vrede tagit Niklas av daga på grund av att man känt igen honom om man går på teorin om studentskan som Niklas skall ha försvarat. Eller iallafall något åt det hållet
Mördaren kan ha aggressionsproblem, vara uppretad över något och vara van att ta till våld för att lätta på trycket.
Det räcker med att han störde sig på offret, kastade ur sig något och offret svarade så eskalerade det.
Att mördaren tog cykeln kan vara en slump, det behöver inte vara komplicerat om "rätt" våldsman är inblandad.
Citera
2025-06-12, 15:14
Medlem
Brottsoffret:
- Niklas Elmberg
- Lundastudent, studerade matematik
- 21 år.
- Beskrivs som språkbegåvad och "intellektuell"
Boende:
- Hade studentboende på "Sparta", studentkorridor, Lund. Detta hade han hyrt ut innan mordet, för att bo hos sina föräldrar sista tiden innan den planerade resan till Kina
- Föräldrarna, där Niklas för tillfället bodde, bodde på Strandgården i Bjärred. Huset har med tiden tagits över av Niklas bror.

Framtidsplaner:
- Hade inplanerat en resa till Kina som skulle ske dagarna efter att han mördades.
- Åkte till Kina för att slippa lumpen (1literpucko)

Vittnesmål om Niklas persona:
- "Skötsam och trevlig kille". (KaptenLiszt)

- "Jag har träffat Niklas några gånger och det är svårt att bortse från hans personlighet. Aningen feminim utstrålning, vek, karismatisk och tydligt intellektuell. Det var en stil som garanterat irriterade en del på samma sätt som många popstjärne-typer irriterar folk. De tar uppmärksamhet genom att bara vara." (Avintresse)

- "Jag läste samma kurs som Niklas när det hände och av någon anledning reagerade jag på att han inte var på tentamensskrivningen. Vi hade inte samtalat under kursen. Han brukade stå för sig själv på rasterna...//...Det var en väldigt fredlig miljö i Lund på den tiden, speciellt bland oss som var lite mer alternativa." (NOVEMBERSPAWNED)

"När det här hände så bodde jag granne (läs 10 cm) ifrån Niklas på en studentkorridor på Sparta i Lund. Jag tyckte alltid han var ok men med lite egna idéer om saker. Någon skrev om Kina, jo han skulle dra dit för att slippa lumpen, totalvägrare. Jag som just hade varit i Kina ritade en massa kartor och annat åt honom. Han var den förste av sex personer i min närhet som blivit mördade. Segt." (1literpucko)
Citera
2025-06-12, 15:19
Medlem
Den aktuella natten:
Händelseförlopp:
Niklas hade tillbringat kvällen på en studentnation i Lund. Efteråt avslutade han kvällen med en mosbricka på ett gatukök i staden. Tidigare under kvällen hade han ringt sina föräldrar och meddelat att han inte skulle komma hem, utan istället sova över hos en kompis eller några vänner. När pappan frågade vem, svarade Niklas något i stil med: "Det löser sig alltid..."

Trots att han sagt att han skulle sova borta, verkar det som om han ändå cyklade i riktning mot familjens hem i Bjärred när han lämnade gatuköket.

28/9:
02.00 Niklas ses på Bantorget för sista gången. Han ses cykla i riktning mot Bjärred.
02.30 Mördas Niklas enligt obduktionsrapporten
21.30 Niklas cykel hittas.

2/10
17.00 Fem dagar efter försvinnandet hittas ett par hundra meter från fyndplats för cykeln. Han ligger i ett dike vid en väg nära byn Fjelie mellan Lund och Bjärred.

Fyndplatsen för kroppen:
- Han hittades ca 200 meter öster om Fjelie by, i vägkanten/diket längs väg 16.
- Cykelvägen längs väg 16 fanns inte 1991
- Han hittas inte vid sin vanliga färdväg som går via Värpinge.
- Fynd- och mordplats tycks vara de samma (Polisen)
- Vittnen har ju sett bilar vid tidpunkten. (Obekräftat)
Niklas skador:
- Niklas saknade avvärjningsskador
- Det finns ett övervåld på BO som polisen tillkännager men valt att inte i detaljer redogöra för.
- Polisen har inte gått ut med vad Niklas har huggits med för slags mordvapen.
- Ska ha varit kraftiga skador på ryggen, typ ristat o grävt med en kniv. (Mycket obekräftat)
Niklas tillhörigheter:
- Man hittade "vit lera" på cykelhjulen som man fortfarande inte kunnat härleda.
- Cykelns kedja hoppa ur "ständigt"
- Niklas tillhörigheter fanns kvar på fyndplatsen, sånär som på Cykeln som hittades ett par hundra meter bort, på motsatt sida av vägen.
- Niklas krossade glasögon hittades senare av en journalist (Obekräftat)

Polisens teori kring mordet:
- Ingen kändhotbild mot Niklas, enligt Polisen.
- Fynd på brottsplatsen leder till bedömningen att det rör sig om två gärningsmän. Vi bedömer det som besvärligt att utföra det här på egen hand. Vi lutar oss mot tekniska fynd på platsen. Beroende på hur de har agerat kan sedan de individuella insatserna vara olika.
- Vår teori är att han har träffat på personer som på grund av missbruk inte har kunnat kontrollera sin aggressivitet och sedan har det gått över styr.
GW:s teori:
- Tror att kroppen kan ha flyttats
- Mördaren är i ungefär samma ålder som Niklas
– Det här är ett sådant ärende där det finns saker att gå på. Min personliga teori är att Niklas valde att cykla en omväg hem. Om man hittar anledningen till den omvägen så tror jag att man har fallet hemma.

Vägar att cykla på mellan Lund och Niklas föräldrahem (dit han antas ha varit på väg):
- Är man i norra eller centrala Lund och ska till Bjärred tog nog de flesta väg 16 även om det
på den tiden inte fanns någon cykelbana. Väg 16 är upplyst och har en mycket bred vägren.
- Att Niklas alltid cyklade den "gamla" vägen är inte så konstigt eftersom hans föräldrahem låg där.
- De som genar upp till väg 16 som Niklas gjorde är troligtvis på väg till Fjelie, Bjärred, Lödde-
köpinge eller någonstans däremellan.
- De flesta som rör sig här mitt i natten har festat upp sina slantar och är på väg hem till fots eller med stulen cykel.

- Om han brukade cykla Önnerupsvägen är det en rak linje till huset.
- Om han valt Fjelievägen är det längre, då han hamnar i norra delen av Bjärred och sedan skall cykla genom samhället.
- Om han valde att ta sig från Trollebergsvägen och upp till Fjelievägen, vid nybygget kring Tage Erlandes väg, vidare förbi Fågelskolan och på Gässlingavägen, är det ca två kilometer. Lägger man ut den sträckan, hade han nästan varit i Önnerup.
Citera
2025-06-12, 15:20
Medlem
Misstänkta:
Peter Suresh Kamath

Boende:
- Indier
- Var 1990 skriven på Odlarevägen 5. Var han var skriven 1991 är okänt.
- Peter brukade vara skriven på annan adress än där han bodde, för att förvilla "indrivare" m.m. (silver-janne)
- Håller numera till i en sommarstuga utanför Lund, även om han är skriven någon annanstans

Familj:
- Har sex barn
- Gift med exfrun 1990 men skrivna på olika adresser i samma område. Frun hade vid tillfället fyra barn skrivna på samma adress.
- Exfrun JS har under årens lopp sysslat med olika bedrägerier (silver-janne)

Socialt:
- Välkänd yrkeskriminell (bedrägerier och narkotikahandel)
- Lever numera som storbedragare (utger sig för att vara bland annat läkare, terapeut m.m)
- Har tre företag tillsammans med exfrun
- FB-tråd om Peter: (FB) Bedragaren m m Peter Kamath

Kaj. R Hansson (senare Isaksson)

Boende:
- Född 1952 i Lund. Bodde senare i och runt Bjärred/Lomma
- Bodde i Malmö sista åren (ev Zenithgatan)
- Numera död. Dog genom fall från balkongen på femte våningen , Malmö.

Socialt:
- Kallades "Räven" på grund av sin hårfärg och "Kajan"
- Begick en del bankrån i Lund under 70-talet. När Norrmalmstorgsdramat började trodde man först att det var Kaj som var rånaren. Kaj, som hade rymt från en permission för ett annat brott, ringde till polisen från Hawaii och sa att han var oskyldig.
- Missbrukare
- Rörde sig rätt mycket i stadens utkanter, inte sällan på promenad mellan olika byar (Chepo)
- "Han cyklade ofta dessa vägar sena kvällar och nätter på väg hem från Lund, oftast i mer eller mindre påverkat tillstånd." (Obekräftat)
- "Knepig. opålitlig och obehaglig".
- Har släppt en "skiva" (CD/LP oklart)
Länk till sida om Kaj: https://mittlund.wordpress.com

Vid tiden för mordet:
- Vid tiden åkte han oftast Taxi. Han hade svårt att gå och cykla efter en skottskada i knäet. (Ginzling)
- Kom enligt hörsägen kommit hem (Lund) blodig samma natt som Niklas mördades.
- Han kom ej hem ensam till lägenheten i Lund (Why123)
- Snacket runt om i bygderna gick om att han var den skyldige

Mantalslängd 1991, Malmöhus län:
1952-07-01
Isaksson, Kaj Robert
Pers Ols v 2
237 00 Bjärred
Mantalsskriven i Flädie (Lomma kn, Malmöhus län, Skåne), fastigheten Bjärred 34:57.
Född 1/7 1952 i Kirseberg (Malmöhus län, Skåne).
Frånskild man (12/8 1981).

Hossein Panadkhah, AKA "Bettina-mannen"
- Utvisades till Iran efter rättspsykiatrisk vård i annat ärende
- Förhördes av polis. Sägs att polisen glömde "pappren" hos mannen efter föröhret
- Kallad Bettina-mannen för att han hade mördade en liten tjej med det namnet.

Mordet på flickan Bettina:
- Bettina blev våldtagen, strypt och mördad av sin granne Hossein
- Mordet på henne skedde en dryg månad efter mordet på Niklas
- Bettina Hultén, kyrkobokförd i Lomma kommun, hittad mördad 3/11 1991.
- Båda morden sammanfaller mycket nära i tid och geografi.

Polisen hittar teckning, tejp och erkännande för mord på en man, hemma hos Hossein:
- Polisen hittade en lapp i samband med Bettina-utredningen, där gärningsmannen skrev att han dödat en man. (Obekräftat)
- Man ska även ha funnit teckningar av mordet som överensstämmer med hur mordet på Niklas skedde. (Obekräftat)
- Man ska även ha funnit tejp som överensstämmer med bägge mordplatserna. (Obekräftat)

Den "nya" 59-åringen - Raynor
- Raynor V*gren
- Född 1954
- Född i Linköping
- Frånskild 1985

Vid tiden för mordet:
- Bodde på Trollebergsv 24 A, Lund
- "Raynor var vid tiden för mordet skriven på en adress alldeles utmed 20-åringens färdväg. Avståndet mellan mannens bostad och platsen där Niklas kropp anträffades var flera kilometer.
- Bara några dagar efter mordet skrev sig mannen på en annan adress i en annan skånsk kommun. Han har därefter flyttat flera gånger. (Expressen)

- Raynor har fått frågan om vad han gjorde mordnatten. På den frågan har han inte kunnat ge något svar. (KVP)
- Raynor fanns bland de personer som ska ha umgåtts med den avlidne missbrukaren Kaj (som bar blodiga kläder samma natt som mordet). Det var också enligt uppgift därför han togs in till förhör. (EXP)
- Raynor avskrivs 2013 från misstankarna

"Stefan från Veberöd"
"Stefan som då bodde i Veberöd har sagt att han ville känna hur det kändes att döda någon. Att det blev Niklas var en slump. Detta sa han för mer än tjugo år sen. Han var en välkänd alkis och våldsam var han också." (Hobsson)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in