2010-07-11, 16:06
Medlem
Är de tillåtna? Enlig vissa experter är svaret ja, för de har 0% net carb. Men enlig vissa andra så höjer det blodsockret iaf, och så innehåller det massor av kalorier.

Hittar inte så mycket på internet, men verkar som alla är oeniga:

http://www.lowcarb.ca/tips/tips006.html
"So how do you count them in your carb budget for the day? Some say 0 carbs, so just go by the label and only count the carbs from any sugar or starch in the food. Others, such as the Canadian Diabetes Association, recommend counting the full amount as carbohydrate grams, especially for patients using carb-counting for insulin dosage and insulin pumps. Still others take a median approach, and suggest counting each gram of maltitol as 0.5 carb grams. "

Ingredient Sweetness GI Cal/g
Sucrose(sugar) 100% 60 4
Maltitol Syrup 75% 52 3
Hydrogenated Starch Hydrolysate 33% 39 2.8
Maltitol 75% 36 2.7
Xylitol 100% 13 2.5
Isomalt 55% 9 2.1
Sorbitol 60% 9 2.5
Lactitol 35% 6 2
Mannitol 60% 0 1.5
Erythritol 70% 0 0.2

Vad tror ni? Jag använder nu iaf xylitol istället för socker i min te samt matlagning. Har varit på lchf i 3 veckor snart och har gått ner 3.5 kg.
Citera
2010-07-12, 00:15
Medlem
Tasstasss avatar
"Alla" har olika upplevelser och erfarenheter av sockeralkoholer, så det bästa du kan göra är att känna efter hur din kropp fungerar. Blir du sötsugen en stund efter att du har ätit det så har din kropp reagerat på det, men händer det inget så reagerar kroppen inte. Många anser att det inte har med sockeralkoholerna i sig att göra, utan att det är den söta smaken som får kroppen att på grund av tidigare erfarenheter tro att det är socker på väg och därmed börja producera insulin utan att det egentligen behövs. Enligt personer som jag har pratat med som har mätt blodsockret efter att de ätit eller druckit något med någon sockeralkohol i så höjs inte blodsockret, men de kan ändå känna sockersuget en stund efteråt. Det verkar helt enkelt som att ingen har något riktigt bra svar när det gäller det här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in