2010-07-11, 02:48
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Hejsan,

Förra veckan såg jag till att ta tag i mina skenande socker intag och börja träna. Nu är det såhär att jag fiska fram cykeln ur vinden och har börjat cykla igen. Just nu snittar jag på runt 3 mil per dag, och jag undrar, hur mycket är det jag förbränner, ungefär? Jag undrar även hur stor risken är för slitage om jag cyklar för ofta, dvs bör jag cykla varannan dag eller 2 gånger i veckan?

Tack på förhand
Citera
2010-07-11, 03:15
Medlem
HailToTheKings avatar
Det brukar inte rekommenderas att man tränar varje dag.. Nån vilodag bör du ha, åtminstone 2 - 3 i veckan.
Citera
2010-07-11, 03:25
Bannlyst
Hehe. Det beror ju på vad din puls låg på under dessa tre mil? Cyklade du i ''gå-tempo'' så bränner du ju förstås inte lika mycket som om du hade kört lika hårt som cyklisterna i Tour de France.

Risken för överträning bör nog inte vara särskilt stor om du gör det ca 2-3ggr i veckan, beror ju självklart på hur vältränad du är, du får väl helt enkelt öka dosen långsamt.
Jag skulle låta mig själv variera väldigt mycket, kanske köra några hårdare pass i veckan samtidigt som jag varierade med några stycken lågintensiva med längre distans och så vidare...
Citera
2010-07-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Det brukar inte rekommenderas att man tränar varje dag.. Nån vilodag bör du ha, åtminstone 2 - 3 i veckan.

2-3 vilodagar i veckan är rejält överdrivet, man kan såklart inte som soffpotatis gå på en elitträning direkt utan man får stegra det, men när man kommit upp i fysisk nivå kan man träna betydligt med, kan räcka gott med 1 dag då man bara kör lugnt eller vilar helt , kanske bara 1 dags vila per 14e dag etc.
Citera
2010-07-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
2-3 vilodagar i veckan är rejält överdrivet, man kan såklart inte som soffpotatis gå på en elitträning direkt utan man får stegra det, men när man kommit upp i fysisk nivå kan man träna betydligt med, kan räcka gott med 1 dag då man bara kör lugnt eller vilar helt , kanske bara 1 dags vila per 14e dag etc.

+1.
De flesta vilar för mycket och tränar för lite. Vanligt är ju att man periodiserar med 3veckor tungt och 1 vecka återhämtning. Sen måste man ju skilja på träning och träning också, kör man en vecka med intervaller så måste man återhämta sig mer för att kunna komma upp i den intensitet som krävs. Kör man mer lågintensiv träning kan man ju träna betydligt mer.

Donatellino.
Angående Touren:
Citat:
Tough Day for Daniel. Not feeling too great and then took the wrong way around that roundabout near the finish. Daniel is doing a phenomenal job at resting and staying attentive near the front, while at the same time staying out of the wind. Very Impressive. He's not breaking any new records with his power numbers, but he's hanging tough and being smart about what he needs to do. 3124 kJ today and only about 200 TSS points as well, with over 60% of the day spent in active recovery. The hardest part of the stage was the first 10-12 minutes as everyone was attacking to try and make it in the breakaway. After the break went, then his power dropped from 350 watts down to 200-220 watts and stayed there for nearly 2 hours.

Hunter Allen som kommenterat Daniel Lloyds etapp på touren. Finns träningsfiler från vissa cyklister och etapper tillgängliga bara att ladda ner och så får man köra in dem i WKO och sitta där och vara avundsjuk
Citera
2010-07-11, 10:31
Medlem
Vilodagarna är beroende på individen. Men att ge kroppen någon form av vila förstår du själv kommer behövas. Hur lång tid cyklar du tre mil på?

Sådana här desperata saker brukar dö ut fort. Men hoppas du orkar några veckor. : )
Citera
2010-07-11, 11:52
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vilodagarna är beroende på individen. Men att ge kroppen någon form av vila förstår du själv kommer behövas. Hur lång tid cyklar du tre mil på?

Sådana här desperata saker brukar dö ut fort. Men hoppas du orkar några veckor. : )

Jo precis. Jag cyklar 3 mil på ca 2 kanske 2½ timme. Nu varierar jag ju mellan intensivt och lågintensivt när jag cyklar. börjar lite lätt för att sedan trampa igång ett tag.

Förhoppningsvis så gör det inte det, men jag tänkte gå över till gymträning så fort jag skaffat gymkort. Men att cykla är väldigt kul

Men jag varierar hur som helst mot lågt mellan och hårt tempo medan jag cyklar. Någon som har ett par tips att dela med sig av möjligtvis?

Tack på förhand!
Citera
2010-07-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Jo precis. Jag cyklar 3 mil på ca 2 kanske 2½ timme. Nu varierar jag ju mellan intensivt och lågintensivt när jag cyklar. börjar lite lätt för att sedan trampa igång ett tag.

Förhoppningsvis så gör det inte det, men jag tänkte gå över till gymträning så fort jag skaffat gymkort. Men att cykla är väldigt kul

Men jag varierar hur som helst mot lågt mellan och hårt tempo medan jag cyklar. Någon som har ett par tips att dela med sig av möjligtvis?

Tack på förhand!

Jag skriver ner min cykelträning i min träningsjournal, kanske du hittar något tips där

https://www.flashback.org/t1129909p8
Citera
2010-07-11, 17:06
Medlem
Eftersom du bantar borde du inte bry dig om hur mycket kalorier du gör av med för det har ju ingen betydelse. Ät runt 1500-2000 kalorier om dagen för att testa med. Då går du ju ner rejält.
Citera
2010-07-11, 17:30
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:

Tack på förhand!
Cyklar du tre mil på 2-2.5 timme så behöver du inte mycket återhämtning utan kan säkert (inviduellt) köra så sex av veckans sju dagar utan problem. Det du kan tänka på när du cyklar är att du inte nödvändigtvis bör blanda högintensivt och lågintensivt i samma träningspass utan mixa istället lugna långturer med korta intervallpass. Själv roar jag mig med 2+1+1, lugnt (5mil) + lugnt (5mil) + intervall (2mil) och vila.
Ett hett tips är att du skaffar en cykeldator då allt blir så mycket enklare. När du kör lugna passen kan du (exempel) försöka snitta på 20km/h och när du kör intervall trampa upp till 35km/h och hålla farten i 2 minuter, gå ner till 20km/h i tre minuter osv. När du orkar hålla den höga farten i tre minuter höjer du litegrann både på de lågintensiva och högintensiva passen. Tänk på kadensen, har du för låg kadens (trampar tungt) riskerar du knäproblem.
Citera
2010-07-11, 17:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Om du cycklar 15 km/h i platt terräng så cyklar du riktigt jävla långsamt. Finns inget intensivt alls i din cykling.

Citat:

Jag tycker också att cykla är skitkul och skulle inte få för mig att betala för ett gymkort.

Citat:

Cykla fortare

3 mil långsammare än 1 och en halv timme är långsamt, IMO. 1 timme, 20 minuter bör du komma ner till.

Vad har du för cykel? Hur är din sadelhöjd? Är kedjan smord?
Citera
2010-07-12, 00:09
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Eftersom du bantar borde du inte bry dig om hur mycket kalorier du gör av med för det har ju ingen betydelse. Ät runt 1500-2000 kalorier om dagen för att testa med. Då går du ju ner rejält.

Bantar gör jag inte, jag vill bara komma i form helt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in