2010-07-10, 23:57
Medlem
Idag har det varit 36 grader, när jag satt ute så började jag fundera på hur vädret egentligen fungerar Vad det egentligen är som skiljer sig en varm dag mot en lite mindre varm dag.

Hur solen står mot jorden förändras inte mellan olika dagar under kortare perioder, är det då inte rimligt att anta att solen tar lika starkt varje dag också? Detta skulle innebära att man bränner sig lika hårt en dag det är 25 grader ute, som en dag när det är 35 grader (på samma plats på jorden). Dock så känns det som att empiriska studier strider mot detta.

Hur fungerar det?
Citera
2010-07-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Idag har det varit 36 grader, när jag satt ute så började jag fundera på hur vädret egentligen fungerar Vad det egentligen är som skiljer sig en varm dag mot en lite mindre varm dag.

Hur solen står mot jorden förändras inte mellan olika dagar under kortare perioder, är det då inte rimligt att anta att solen tar lika starkt varje dag också? Detta skulle innebära att man bränner sig lika hårt en dag det är 25 grader ute, som en dag när det är 35 grader (på samma plats på jorden). Dock så känns det som att empiriska studier strider mot detta.

Hur fungerar det?

Du tänkte inte på moln?
Citera
2010-07-11, 00:27
Medlem
Asgarvads avatar
Det finns inget som gör att lufttemperaturen i sig skulle öka styrkan på solinstrålningen W/m^2 och det är ju den styrkan som bestämmer hur mycket solen "tar" om allt annat är lika.
Citera
2010-07-11, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Det finns inget som gör att lufttemperaturen i sig skulle öka styrkan på solinstrålningen W/m^2 och det är ju den styrkan som bestämmer hur mycket solen "tar" om allt annat är lika.

Är det då rimligt att anta att solen tar lika starkt en molnfri dag som det är 25 grader och en molnfri dag som det är 35 grader? Även små moln bör inte ha någon betydelse, det är ju först när de blir tjocka som de blockerar UV-strålning märkbart.

Edit: Eller man kanske kan säga att det är helt random, den kan kanske t.o.m ta mer en dag det är 25 grader jämfört med en dag det är 35?
Citera
2010-07-11, 02:20
Medlem
Bergstoppar i tropikerna kan vara snöbeklädda medan det i dalen någon mil bort är 30 C. Men på grund av den reflekterande snön blir man lättare solbränd på bergstoppen än i dalen.
Citera
2010-07-11, 10:10
Medlem
negerbarns avatar
Det enda som skulle göra skillnad är andra omständigheter som att de små svettdropparna på huden reflekterar strålarna, eller att du befinner dig vid vatten som också reflekterar strålarna på dej så du bränner dig lättare.
Citera
2010-07-11, 13:53
Medlem
Saltets avatar
I närheten av salt hav blir jag mycket snabbare bränd än om jag solar i inlandet.
Även om jag inte hoppar i vattnet och väter ned mig.
Citera
2010-07-11, 18:04
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltet
I närheten av salt hav blir jag mycket snabbare bränd än om jag solar i inlandet.
Även om jag inte hoppar i vattnet och väter ned mig.
I närheten av stora vattenmassor blir man lättare bränd.
Citera
2010-07-11, 18:23
Medlem
Peanutslinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85

Hur fungerar det?

Även om man inte helt och hållet kan hålla med om "faktan" i din frågeställning, så stämmer det givetvis att man bränner sig lika hårt om den enda avvikande variabeln är temperaturen.

En möjlig förklaring till att du upplever vissa empiriska stridigheter inombords är att en hög temperatur för det mesta är en följd av hur stark solen är
Citera
2010-07-13, 17:21
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leect2
Bergstoppar i tropikerna kan vara snöbeklädda medan det i dalen någon mil bort är 30 C. Men på grund av den reflekterande snön blir man lättare solbränd på bergstoppen än i dalen.

Dessutom är UV-strålningen starkare på högre höjder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in