2010-07-10, 17:55
Medlem
Tjena jag är ute efter att fånga en huggorm i skåne, hade varit kul att ha en som husdjur och ja jag är medveten om att det är olagligt att fånga men bryr mig inte direkt, har fångat snokar och haft som husdjur sen släppt ut dem för att dem var tråkiga äter fan inget! nu är jag ute efter något större en huggorm hade varit kul men har aldrig stött på en och vad krävs för att fånga en sån utan att riskera att dö, vet att dem är giftiga och KAN vara dödliga. Räcker det med skinhandskar ? och var finns dem i skåne där dem rä vanliga och ungefär i vilken typ av miljö ser man / hittar man dem lättast, under vilken tid på dagen soligt/Molnigt osv? tacksam för svar!
Citera
2010-07-10, 18:13
Medlem
Ja. Det är ju skoj att ha en huggorm som husdjur
Citera
2010-07-10, 18:18
Bannlyst
Har sett ormar när jag har varit ute och joggat i skuuuuuugen
Citera
2010-07-10, 18:41
Medlem
MOXXARs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunatic1
Tjena jag är ute efter att fånga en huggorm i skåne, hade varit kul att ha en som husdjur och ja jag är medveten om att det är olagligt att fånga men bryr mig inte direkt, har fångat snokar och haft som husdjur sen släppt ut dem för att dem var tråkiga äter fan inget! nu är jag ute efter något större en huggorm hade varit kul men har aldrig stött på en och vad krävs för att fånga en sån utan att riskera att dö, vet att dem är giftiga och KAN vara dödliga. Räcker det med skinhandskar ? och var finns dem i skåne där dem rä vanliga och ungefär i vilken typ av miljö ser man / hittar man dem lättast, under vilken tid på dagen soligt/Molnigt osv? tacksam för svar!

Jag vet inte igentligen vart exakt i skåne du skall leta, men de brukar ju gilla att ligga på stenhällar vet jag, solbada eller vad dom gör. Så där borde du kunna finna en. Jag mins som liten att vi såg en massa huggorm nära vattnet på hällarna där och det borde ju inte vara skillnad där du bor, så mitt tips till dig är att prova vid vattnet på någon stenhäll.

Annars äter inte huggorm möss? Då borde dem finnas där det finns mat, ladugårdsgrund el. något i den stilen.

Lycka till med jakten!
Citera
2010-07-10, 19:00
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukkali
Har sett ormar när jag har varit ute och joggat i skuuuuuugen

skåne har ingen skog, skåne är platt....... och uppodlat.....
Citera
2010-07-10, 19:03
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
skåne har ingen skog, skåne är platt....... och uppodlat.....
Mongo.. när kollade du på en karta senast? De dära stora gröna fältet kallas skog...
Citera
2010-07-10, 19:06
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Mongo.. när kollade du på en karta senast? De dära stora gröna fältet kallas skog...

titta där ja, där högg den första huggormen...

Men skulle jag leta huggorm skulle jag prova norrut, typ blekinge eller småland.
Citera
2010-07-10, 19:29
Avslutad
Jag höll på att cykla på en huggorm en gång. Trodde det var en snok, då den var svart, men när jag skulle ta upp den så högg den, men träffade inte. Sen lät jag den vara. Detta var i NV-Skåne.

EDIT: Men jag tror inte de trivs som husdjur. Köp en orm avsedd för terrarier istället!
Citera
2010-07-10, 19:39
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag höll på att cykla på en huggorm en gång. Trodde det var en snok, då den var svart, men när jag skulle ta upp den så högg den, men träffade inte. Sen lät jag den vara. Detta var i NV-Skåne.

EDIT: Men jag tror inte de trivs som husdjur. Köp en orm avsedd för terrarier istället!
Varför är du säker på att det var en huggorm?

Även snokar kan bitas
Citera
2010-07-10, 20:11
Medlem
BrainDisorders avatar
Fick påhälsning av en huggorm när jag stod i en båt (som låg i vattenkanten endast) och fiskade. Simmade mitt ute i sjön men när han fick syn på mig så vände han om och simmade rakt emot mig typ som "Den där snubben känner jag igen". Jag visade dock snabbt vem som bestämde så slapp bli "cuttad" i ryggen den dagen iaf.

Orm gillar sol och sten så pröva där det finns sådant.
Citera
2010-07-10, 21:17
Medlem
Benny.Santinis avatar
Stenrösen eller rishögar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in