Citat:
Ursprungligen postat av lunatic1
Tjena jag är ute efter att fånga en huggorm i skåne, hade varit kul att ha en som husdjur och ja jag är medveten om att det är olagligt att fånga men bryr mig inte direkt, har fångat snokar och haft som husdjur sen släppt ut dem för att dem var tråkiga äter fan inget! nu är jag ute efter något större en huggorm hade varit kul men har aldrig stött på en och vad krävs för att fånga en sån utan att riskera att dö, vet att dem är giftiga och KAN vara dödliga. Räcker det med skinhandskar ? och var finns dem i skåne där dem rä vanliga och ungefär i vilken typ av miljö ser man / hittar man dem lättast, under vilken tid på dagen soligt/Molnigt osv? tacksam för svar!
Jag vet inte igentligen vart exakt i skåne du skall leta, men de brukar ju gilla att ligga på stenhällar vet jag, solbada eller vad dom gör. Så där borde du kunna finna en. Jag mins som liten att vi såg en massa huggorm nära vattnet på hällarna där och det borde ju inte vara skillnad där du bor, så mitt tips till dig är att prova vid vattnet på någon stenhäll.
Annars äter inte huggorm möss? Då borde dem finnas där det finns mat, ladugårdsgrund el. något i den stilen.
Lycka till med jakten!