Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-10, 15:49
  #1
Medlem
lottobarns avatar
Tjenare allt flashback folk. Nu är det sommar och lägenhetsrenovering står för dörren. Mitt problem lyder:

Jag rev nyligen ner ett innertak i min 1920-tals lägenhet för att få lite extra rymd. Givetvis döljer sig flertalet sprickor i taken samt ett par mindre hål Materialet är något betongliknande. Hur skall jag nu gå vidare?

Efter att ha läst på diverse hemsidor så har jag hört att "Husfix" är det bästa till hålen i taket, spackla igen sprickorna och sedan slipa ordentligt. Därefter fästa en glasfiberväv i taket mha tapetklister för att undvika att nya sprickor syns. Därefter måla genomgående!

Någon som har några bra tips till mitt problem?
Citera
2010-07-10, 15:55
  #2
Medlem
mactrashs avatar
Stora sprickor = Husfix
Mindre sprickor = spackel

Glasfiberväv kan som sagt vara ett bra komplement, för att fixera sprickorna
Citera
2010-07-10, 16:02
  #3
Medlem
Halte Haralds avatar
Jag skulle vilja säga gipsputs istället för husfix då du inte verkar veta vilket material det är i taket, både för stora och små sprickor.
Citera
2010-07-10, 16:02
  #4
Medlem
lottobarns avatar
När man spacklar igen hålen med husfix, är det svårt att få det att fästa på ett bra sätt? hur fort stelnar det?
Citera
2010-07-10, 17:33
  #5
Medlem
För att fixa hus som är trasiga är det väl fullständigt självklart att du köper husfix?
Citera
2010-07-10, 17:56
  #6
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
För att fixa hus som är trasiga är det väl fullständigt självklart att du köper husfix?

Tänkte mer på om det skulle vara bättre med något som är mer "rörligt" då sprickorna lär återkomma? Huxfix är väl lite cementaktigt?
Citera
2010-07-10, 20:38
  #7
Medlem
zwoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
...
Efter att ha läst på diverse hemsidor så har jag hört att "Husfix" är det bästa till hålen i taket, spackla igen sprickorna och sedan slipa ordentligt. Därefter fästa en glasfiberväv i taket mha tapetklister för att undvika att nya sprickor syns. Därefter måla genomgående!
...
Gör precis som du skriver. Jag har gjort på samma sätt med ett bra resultat.

Om taket är målat med limfärg, så ska du tvätta bort den innan du sätter dit väven.


Vad menar du med att måla "genomgående"?
Citera
2010-07-10, 21:00
  #8
Medlem
lottobarns avatar
Citat:


Vad menar du med att måla "genomgående"?

menar att jag ska måla hela rummet + tak
Citera
2010-07-10, 23:02
  #9
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
Tjenare allt flashback folk. Nu är det sommar och lägenhetsrenovering står för dörren. Mitt problem lyder:

Jag rev nyligen ner ett innertak i min 1920-tals lägenhet för att få lite extra rymd. Givetvis döljer sig flertalet sprickor i taken samt ett par mindre hål Materialet är något betongliknande. Hur skall jag nu gå vidare?

Efter att ha läst på diverse hemsidor så har jag hört att "Husfix" är det bästa till hålen i taket, spackla igen sprickorna och sedan slipa ordentligt. Därefter fästa en glasfiberväv i taket mha tapetklister för att undvika att nya sprickor syns. Därefter måla genomgående!

Någon som har några bra tips till mitt problem?

Kör med fiberduk istället för vanlig väv så får du ett slätt och fint tak. Lägg lite extra tid på förarbetet bara. Lycka till!
Citera
2011-01-25, 03:14
  #10
Avstängd
lika bra att skriva iden här trådne, annars blir det väl ett JÄVLA livl..


har en lägenhet, taket har sprickor i sig, men antar att det bara är färgen som spruckit, för att hsuet rört på sig, eller av värme.. Hur fixar jag detta lättast? riva runt det spruckna, spackla, måla? låta det vara? hjälp
Citera
2011-01-25, 16:15
  #11
Medlem
Lipolytics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
lika bra att skriva iden här trådne, annars blir det väl ett JÄVLA livl..


har en lägenhet, taket har sprickor i sig, men antar att det bara är färgen som spruckit, för att hsuet rört på sig, eller av värme.. Hur fixar jag detta lättast? riva runt det spruckna, spackla, måla? låta det vara? hjälp

Hur mycket är det? Är det så pass att man tänker på det eller är det bara om man kolla noga? Om färgen kexar och hänger ner från taket så är det kanske idé att fixa det. Annars tycker jag du ska låta det vara, det blir ett jävla projekt när man väl sätter igång. Du kan skrapa bort färgen, spackla och måla men tänk på att när du väl börjar kommer det bli ganska stor yta som måste spacklas/slipas. Det är ungefär som att laga rost på en gammal bil. Om rostfläcken är som en 50 öring blir ytan att laga typ x10.
__________________
Senast redigerad av Lipolytic 2011-01-25 kl. 16:18.
Citera
2011-01-31, 09:20
  #12
Avstängd
jag slipade ner sprickorna litegrann, och spacklade över dem, antar att de fortfar ande kommer synas igenom, men då får det fan göra det ..

på ett annat ställe slet jag sönder taket (färgen) lite grann runt om, tills det blev plant, doch spacklade igen, tror det blev rätt bra. skall målas i dag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback