2010-07-09, 23:49
Medlem
zalimoons avatar
Har nyss kommit ut ifrån bastun och har haft en lång diskussion med gubbarna, som tyvär har kört fast utan att någon sida har gett med sig om vad som är riktigt. Och jag hoppas att det finns någon kunnig person här som kan hjälpa oss.

Frågan är: När man tänder bastun, om man vill få upp temperaturen till 80 grader på kortast möjliga tid. Tjänar man då på att slänga på en skopa vatten när tempen ligger på runt 50-60, för att höja luftfuktigheten och leda ut värmen till luften bättre?

Eller kyler man bara ner kaminen så att temperaturen sjunker?

Så, vilket går snabbast att värma upp. En bastu med torr luft, eller en bastu som man tillför en viss mängd vatten för att höja fuktigheten?

Vi förutsätter att man sprängeldar allt vad som går tills temperaturen ligger på 80.
Citera
2010-07-10, 00:06
Medlem
Jooncs avatar
Nu vet jag inte riktigt hur snabbt en bastu värms upp, men jag antar att tiden det tar för den varmare luften att sprida sig med hjälp av värmeledning och framförallt konvektion är försumbar i jämförelse. Dessutom skulle förmodligen bara en bråkdel av värmen spridas genom konduktion även om man höjde luftfuktigheten eftersom upphettningen av luften kring aggregatet skapar luftströmmar då den varmare luften är lättare.
Jag är ganska säker på att den inte går snabbare om man häller på vatten. Tvärtom.
Citera
2010-07-10, 00:13
Medlem
zalimoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Nu vet jag inte riktigt hur snabbt en bastu värms upp, men jag antar att tiden det tar för den varmare luften att sprida sig med hjälp av värmeledning och framförallt konvektion är försumbar i jämförelse. Dessutom skulle förmodligen bara en bråkdel av värmen spridas genom konduktion även om man höjde luftfuktigheten eftersom upphettningen av luften kring aggregatet skapar luftströmmar då den varmare luften är lättare.
Jag är ganska säker på att den inte går snabbare om man häller på vatten. Tvärtom.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro (där av att jag frågar). Men om man sitter i bastun och slänger på vatten, så ökar värmeldningen ifrån kaminen till kroppen väldigt märkbart, temperaturen höjs ju så klart inte. Men min kropp lär väl värmas upp snabbare pga vattnets ledningsförmåga.

Som alla vet, sitter du i en bastu på 80 grader och det är torr luft, så kan du sitta där inne i en halvtimme. Om du hinkar på vatten så ska du vara duktig om du klarar av två minuter. Det måste ju betyda att atomerna i kroppen värms upp snabbare pga vattnet.

Precis som atomerna i luften bör värmas upp snabbare? (som sagt så vet jag inte hur det funkar, men det är så här som jag tror just nu iallafall)
Citera
2010-07-10, 00:31
Medlem
piezos avatar
Fukten i luften kan aldrig bli varmare än vad aggregatet har för temperatur, bästa är att låta aggregatet få värma upp sig till er valda temperatur och sedan hälla på vatten. För om du häller på vatten kommer det ta längre tid att nå temperaturen då ni sänker aggregatets temperatur och den får börja om därifrån. Även fast skillnaden är relativt liten så kommer också temperaturen på aggregatet att långsammare uppnå den önskvärda temperaturen då den kommer att "kylas" av fukten.
Citera
2010-07-10, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piezo
Fukten i luften kan aldrig bli varmare än vad aggregatet har för temperatur, bästa är att låta aggregatet få värma upp sig till er valda temperatur och sedan hälla på vatten. För om du häller på vatten kommer det ta längre tid att nå temperaturen då ni sänker aggregatets temperatur och den får börja om därifrån. Även fast skillnaden är relativt liten så kommer också temperaturen på aggregatet att långsammare uppnå den önskvärda temperaturen då den kommer att "kylas" av fukten.

men hur varierar uppvärmningseffekten i aggregatet med temperaturen? Rimligtvis är det den verksammma effekten som bör maximeras...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in