2010-07-09, 15:34
Medlem
Kirriss avatar
Var och lirade tennis för ett tag sen och när jag hade spelat klart och skulle gå till bilen så kände jag att något flög in i ögat på mig, rent reflexmässigt så tryckte jag till insektsjäveln varpå den sprutade in något skit i ögat på mig och det började svida nåt enormt, jag luktade sedan på fingret och lukten påminde om såna här våtservetter med citronlukt. Var detta en myra som jag fick erfara eller vad var det för insekt tror ni? Bör även tilläggas att den var kolsvart och såg ut som en myra, men jag hittar ingenting om myror som sprutar sådant starkt "medel".

Tack på förhand!
Citera
2010-07-09, 19:18
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Många myror kan spruta ut myrsyra. Det luktar syrligt och svider som fan i ögonen. Mest känd är den vanliga stackmyran. Den blanksvarta trämyran har däremot ett försvarssystem som verkligen luktar citrus.

Det är möjligt att du fick en svärmande drottning/hane i ögat. Men jag vill låta det vara osagt om dessa verkligen har dylika försvarsmekanismer. En arbetsmyra lär det inte varit eftersom dessa saknar förmåga att flyga. Men den kan ju ha fallit från ett träd och oturligt nog hamnat på ditt okben och studsat in i ögat på dig.
Citera
2010-07-10, 14:00
Medlem
Kirriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Många myror kan spruta ut myrsyra. Det luktar syrligt och svider som fan i ögonen. Mest känd är den vanliga stackmyran. Den blanksvarta trämyran har däremot ett försvarssystem som verkligen luktar citrus.

Det är möjligt att du fick en svärmande drottning/hane i ögat. Men jag vill låta det vara osagt om dessa verkligen har dylika försvarsmekanismer. En arbetsmyra lär det inte varit eftersom dessa saknar förmåga att flyga. Men den kan ju ha fallit från ett träd och oturligt nog hamnat på ditt okben och studsat in i ögat på dig.

Tack för svaret, troligtvis var det en sådan som anföll mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in