2010-07-09, 03:30
Medlem
Snibelsnors avatar
hej alla jag undrar hur fan man gör för kräva ut sin sjukjornal, när jag var inlagd på psyket fick jag se bitar ur den men doktorn bara snackade bort mig hela tiden trots jag krävde få se den, han sade att bara när doktor var med fick jag läsa den. men har inte jag full rätt att kräva ut alla jornal som handlar om mig utan att doktorn kan säga nej?
Citera
2010-07-09, 03:48
Bannlyst
I de flesta fall har patienten tillgång till att läsa sin journal, dock så finns det de fall där doktorn anser att patienten är i olämpligt tillstånd och kan påverka denne negativt och därför får den ej tillgång till sin journal.
Citera
2010-07-09, 03:56
Medlem
Snibelsnors avatar
sjukt då kan dom ju alltid säga det för att hindra en trots man e frisk
Citera
2010-07-09, 04:50
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phillehh
I de flesta fall har patienten tillgång till att läsa sin journal, dock så finns det de fall där doktorn anser att patienten är i olämpligt tillstånd och kan påverka denne negativt och därför får den ej tillgång till sin journal.

Det är ju extremt jävla ovanligt och ett beslut du ska begära att få skriftligt varpå du enkelt kan överklaga det i förvaltningsdomstol.

Citat:
Ursprungligen postat av Snibelsnor
sjukt då kan dom ju alltid säga det för att hindra en trots man e frisk

Är du så pass frisk att du kan sitta här och fråga oss om hur du ska gå tillväga för att få ta del av din sjukjournal så ska du få ta del av den. Ring till sjukhuset och be att få bli kopplad till patientombudsmannen eller den som har motsvarande befattning i det landsting där du är vårdtagare. Han hjälper dig med det där.
Citera
2010-07-09, 12:04
Medlem
Snibelsnors avatar
jag har en doktor på öppen psyk som jag träffr i bland jag borde kunna be hand med va?
Citera
2010-07-09, 12:12
Medlem
Sorkus avatar
Övrigt -> Medicin och hälsa
/mod
Citera
2010-07-09, 12:44
Medlem
Maskinoppvasks avatar
Testa att ringa till kliniken och prata med en av sjuksyrrorna som svarar. Säg till dem att du vill ha en kopia på din kompletta journal. Dom lämnar då över ärendet till en läkare som kvitterar att du får ut papperen. Med lite tur går det då vägen till en annan läkare som skriver på att du ska få ut det hela, framförallt nu i semestertider.

Får du trots allt inte ut den ber du dom att skicka detta skriftligen till dig så att du har det på pränt. Därefter kontaktar du ombudsmannen.
Citera
2010-07-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinoppvask
Dom lämnar då över ärendet till en läkare som kvitterar att du får ut papperen. Med lite tur går det då vägen till en annan läkare som skriver på att du ska få ut det hela, framförallt nu i semestertider.

Inte rätt.
Att få ut journaler är inget akut.
Allt hänvisas till läkaren som har skrivit journalen eller läkare som är patientansvarig eller verksamhetschef.

Flytande_argot har för övrigt helt rätt.
Citera
2010-07-09, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det är ju extremt jävla ovanligt och ett beslut du ska begära att få skriftligt varpå du enkelt kan överklaga det i förvaltningsdomstol.

Är du så pass frisk att du kan sitta här och fråga oss om hur du ska gå tillväga för att få ta del av din sjukjournal så ska du få ta del av den. Ring till sjukhuset och be att få bli kopplad till patientombudsmannen eller den som har motsvarande befattning i det landsting där du är vårdtagare. Han hjälper dig med det där.

Nu behöver du inte överdriva, det är inte "extremt jävla ovanligt", när det händer så händer det, vissa av fallen bli ju sådana.
Dessutom så även om han är kapabel att sitta och skapa en tråd här på Flashback och har rehabiliterats fullkomligt så kan ändå "doktorn" bestämma att journalen inte är lämplig då han kan komma i samma tillstånd igen.
Förstår du vad jag menar?
Citera
2010-07-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phillehh
Nu behöver du inte överdriva, det är inte "extremt jävla ovanligt", när det händer så händer det, vissa av fallen bli ju sådana.
Dessutom så även om han är kapabel att sitta och skapa en tråd här på Flashback och har rehabiliterats fullkomligt så kan ändå "doktorn" bestämma att journalen inte är lämplig då han kan komma i samma tillstånd igen.
Förstår du vad jag menar?

Han har ändå rätt att få ett korrekt bemötande - och ett skriftligt avslag om så är fallet, så han kan gå vidare med överklagande.

För övrigt är det månne inget akut ärende, men jag fick lära mig att praxis är max 8 dagars behandlingstid. Allt över det är oacceptabelt.

Mitt råd är enkelt - skicka skriftligen in en begäran där du skriver typ "härmed begär jag ut en komplett kopia på hela min patientjournal", sedan skriver du under den och ser till att ha med personnummer, adress, telefonnummer. Har du inte hört något efter 4-5 dagar, ring. Får du inget vettigt svar, skriv igen och begär omgående ett skriftligt avslag så du kan gå vidare med ärendet. Det brukar ta skruv. Brev nummer två skickas lämpligen till verksamhetschef eller vårdenhetschef för stället.
Citera
2010-07-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gingertea

För övrigt är det månne inget akut ärende, men jag fick lära mig att praxis är max 8 dagars behandlingstid. Allt över det är oacceptabelt.

Han har ju redan fått ett 'nej'.
Menar du att praxis är att 'överklagandet' skall ta max 8 dagar?

Jag menar i alla fall endast att det skall vara omöjligt att ta en omväg via en 'annan läkare'.
Det om något är praxis!

Jag tycker inte TS ens börjat att begära att få se sin journal på rätt sätt.
Det finns en patientansvarig läkare som TS träffar ibland.
Det är rätta vägen.

Att inte få se sin journal är extremt ovanligt.
På psyket kanske det bara är ovanligt.
Tyvärr är psyket det stället som verkligen behöver perfekta rutiner för detta och saknar ändå det.
Citera
2010-07-10, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfulpilot
Han har ju redan fått ett 'nej'.
Menar du att praxis är att 'överklagandet' skall ta max 8 dagar?

Jag menar i alla fall endast att det skall vara omöjligt att ta en omväg via en 'annan läkare'.
Det om något är praxis!

Jag tycker inte TS ens börjat att begära att få se sin journal på rätt sätt.
Det finns en patientansvarig läkare som TS träffar ibland.
Det är rätta vägen.

Att inte få se sin journal är extremt ovanligt.
På psyket kanske det bara är ovanligt.
Tyvärr är psyket det stället som verkligen behöver perfekta rutiner för detta och saknar ändå det.

Jag var nog otydlig (som vanligt). Dels menar jag att TS måste begära att få ut sin journal på rätt sätt, det vill säga skriftligt. Efter att han gjort det menar jag att praxis är att kliniken ska lämna ut journalen alternativt ett skriftligt avslag inom 8 dagar. I praktiken fungerar det naturligtvis inte alltid så, men lagen säger att det ska hanteras "skyndsamt", så att säga att läkaren är på semester i två månader går inte. Att ta en omväg via en annan läkare ska inte heller gå om det finns en PAL som är tillgänglig. Är patientens PAL i Sydafrika på semester så är det förstås upp till kliniken att låta en annan läkare göra en bedömning.

I TS fall tror jag alltså det smartaste är att börja om från början, med en skriftlig begäran, och sedan gå vidare därifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in