Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-08, 21:45
Medlem
Tjena
Ska installera Windows 7 på min nuvarande dator, har en OEM version och behöver ju då formatera om hela hårddisken. Tänkte göra detta genom kör->cmd och startar cmd som admin. När jag sen skriver "format c:" får jag upp "Systempartitionen får inte formateras."
Hur går jag tillväga nu?
2010-07-08, 21:46
Medlem
qu4dros avatar
Hade samma problem med min 98a du kan inte formatera sytemdisken inneifrån windows, pröva att lägga i windows skivan och starta datorn med den i

EDIT: såg att du hade oem, det brukar finnas nått alternativ i start menyn att man får bränna EN kopia av sin oem license
2010-07-08, 21:48
Medlem
Du måste starta om datorn med skivan i, och ställa in i bios att datorn ska starta på cd/dvd.

Glöm inte att kopiera allt du vill spara innan! Nåt man ofta glömmer är t ex bokmärken för firefox/explorer och mina dokument osv.
Medlem
wh0s avatar
Kan nog vara för att din nuvarande windowsinstallation ligger där? Och det är den du kör.
Bränn ut den på skiva och boota med den, kanske gör jobbet.

Jag hittade en grym sida www.pcmeckarn.se i en annan forumdel Dom kanske kan hjälpa.
Medlem
Prövade att boota från skivan och fick då upp "Tryck på valfri tangent för att boota från DVD". Tryckte på enter, det blev svart och inget mer hände. Väntade i säkert 10 minuter utan resultat.
2010-07-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4liv3
Prövade att boota från skivan och fick då upp "Tryck på valfri tangent för att boota från DVD". Tryckte på enter, det blev svart och inget mer hände.

1. Stoppa in din windows skiva i dvd läsaren
2. Starta om datorn.
3. Hoppas på att ditt bios är rätt inställt, annars händer det inget (Windows startar som vanligt)
2010-07-08, 21:52
Medlem
Prövar igen då Hoppas det funkar den här gången.
Medlem
qu4dros avatar
Ladda ner ubuntu och kör live cd, starta sen gparted och formatera allt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4liv3
Prövade att boota från skivan och fick då upp "Tryck på valfri tangent för att boota från DVD". Tryckte på enter, det blev svart och inget mer hände. Väntade i säkert 10 minuter utan resultat.

I regel så ska installationen starta nästan på en gång (efter att du tryckt på valfri tangent), om du inte har en antik dator.

Har inget svar på varför det strular som det gör efter din beskrivning.
2010-07-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qu4dro
Ladda ner ubuntu och kör live cd, starta sen gparted och formatera allt

Inte alls en extrem omväg, eller krångligt, för någon som inte kan/vet nånting om linux.
2010-07-08, 22:03
Medlem
Prövade igen, samma skit... Kan ju lägga till att det efter "tryck på valfri tangent" saken så står det "Windows files are loading" eller något sådant, sen kommer laddningsbilden för Vista fram och efter det blir det svart. Var precis likadant innan. Efter Vistas laddningsskärm slutar dvdläsaren att jobba och datorn blir precis knäpptyst.

Och nej min dator är inte antik Byggd själv för ca 2,5 år sedan och har fungerat klockrent sedan dess.
2010-07-08, 22:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
https://www.flashback.org/t952925

Tips, råd, information finns i den officiella tråden.

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in