Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Det verkar som om jag inte förklarat noggrant nog.
Kinamuren är så pass lång att den "böjs" runt jorden, då jorden är klotformat och inte platt. Som någon nämnde så "böjs" inte en ljusstråle som passerar nära jorden. Från ljusstrålens perspektiv kommer det gå helt rakt, eftersom det är själva rummet som är krökt.
Min fråga var: Om man för ut kinamuren ut i rymden till ett helt gravitationsfritt område, kommer böjningen som här nere på marknivå är precis i enlighet med jordens krökning att hävas något? Kommer böjningen bli mindre om man för ut kinamuren i rymden, eftersom rummet inte är lika krökt? Består en del av kinamurens böjning av att själva rummet är krökt?
Samma fråga fast med linjalexemplet tidigare. Anta att man har en linjal som är lika lång som jorden själv och man för den från en position långt utanför jorden, till en position just vid marknivå. Kommer linjalen (om man antar att den är oändligt rigid) att "böjas", och kommer den bli rak igen när man för bort den från jorden?
Jag tror problemet är att det inte går att exakt definiera vad som är "böjt" och vad som är rakt, utan det är snarare ätt sätt att uttrycka ett matematisk fenomen på ett sätt så att man lättare kan visualisera det. Det enda som går att definiera "intrinsiskt" (är det här ett svenskt ord?) är en geodesisk krökning, men med denna definition så är per definition ljusstrålar raka, vilket nog inte är vad som avses.
Hursomhelst så är nog ett annat mycket korrekt svar att det beror på exakt hur man "lyfter upp" muren; eftersom rummet inte är format på samma sätt (pga den gravitationella krökningen) i rymden som på jorden, så kan du inte bara lyfta upp hela muren utan att "böja om den" åt nåt håll för att passa in den i det rummet så att säga, och hur böjd den är kommer helt bero på åt vilket håll du väljer att göra det.