2010-07-08, 01:42
Medlem
Robss avatar
Jag gjorde denna tråd i Övrigt - Sista utvägen, dessvärre var den tydligen felplacerad och mod sa att detta hörde hemma i Fysik eller Filosofi, Fysik går före enligt mig.

Jag kopierar det jag tidigare skrev:

Som topic.

Varför kan vi inte tänka en tid/en hastighet? Låt oss säga att din polare ska köra och hämta ett flak öl eller något annat, eller varför ska han inte bara åka snabbt till Pizzerian och hämta sin redan färdiga pizza?

Han åkte helt enkelt från Punkt A till Punkt B, för att sedan åka från Punkt B till Punkt A där han började igen.

Du vet vart både Punkt A och vart Punkt B ligger, men du vet inte hur långtid de tar att köra denna sträckan, otålig som du är börjar du fundera på vart han åker och i vilken hastighet, du vet att polaren alltid kör i exakt den hastigheten som de står att man får köra i, är det en 50 väg så vet du att han kör i 50 och inte mer/mindre.

Du tänker att han bör vara halvvägs till pizzerian just nu, du tänker att han fortsätter köra och du tänker att han svänger till vänster, du har en klar uppfattning om hur han kör och hur snabbt han kör och du tror dig även veta vart han befinner sig.

Efter 15 minuter tänker du att han borde vara här vilken sekund som helst, men han dyker istället upp 10 minuter senare utifrån vad du räknade.

Du följer han hela vägen i bilen med tanken, du vet exakt hur han kört osv osv, men likt förbannat så funkar det inte. Det räcker som bevis att människan inte kan tänka i tid/hastighet, de blir bara fel.

Så frågan är, varför? Varför kan vi inte tänka oss denna tanken, och när du precis tänkt dig att han har parkerat så kollar du ut genom fönstret, ingen bil är parkerad ännu. Du blir förbannat och "hoppar" tillbaka i tiden med din egna tanke, du tänker bara att han precis åkt och har halva vägen kvar, det funkar inte heller.

Vi kan räkna sekunder, vi vet hur långt man kommer på 50 km/h och vi vet hur långt det är, men vi kan inte räkna/tänka oss i den hastigheten.
Citera
2010-07-08, 02:03
Medlem
definera "tid i kvadrat genom sträcka" för mig tack

vad gäller bilfärden går det oftast mycket fortare i huvet än det egentligen gör av för mig uppenbara skäll dessutom kan vad som hellst hända som försenar bilen.
Citera
2010-07-08, 02:31
Medlem
Förkastlig Tants avatar
Känns mer som att den hör hemma i vardagsbekymmer. Nåväl.

"Varför kan inte människan tänka tid/hastighet?" (som du utvecklat) är en inskränkt och illa formulerad frågeställning. Låt mig förklara:

Först antar du att ingen kan tänka tid/hastighet. Ett löjeväckande antagande. Du vet inte om alla i världen kan eller inte kan det. Detta gör formuleringen inskränkt.

Sedan, för att ge min syn på saken, tror jag att det finns människor som kan "tänka tid/hastighet". Jag tror att det har med musikalitet, rytmkänsla och, inte minst av allt, timing. Att man spelar upp förloppet för fort kan bero på att man är otränad eller otålig, men jag skulle säga att man saknar den känsla för färdens "rytm" som krävs (jämför med att dansa; en bra dansare räknar inte slagen, utan känner rörelserna i sig).

Med andra ord borde din formulering vara "Varför kan inte jag tänka tid/hastighet?" och på det kan jag helt enkelt svara att du saknar det som krävs.
Citera
2010-07-08, 10:07
Medlem
negerbarns avatar
För att 1/acceleration är ganska svårt att definiera och verkligen inte är intuitivt, medan faktiskt acceleration är ett rumsligt fenomen och därför intuitivt och enkelt att tänka med.

Nu kommer jag med en lika dum fråga: Varför kan inte människan tänka i kubikkilo/sekundkvadratmeter ?
Citera
2010-07-08, 10:47
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Själv är jag utmärkt bra på att uppskatta tid för pizzabesök så topic gäller uppenbarligen inte alla. Hela ditt resonemang baseras på att vi känner till en sträcka och en hastighet men ignorerar helt det verkliga skälen till din väns försening: "färdmässigt": starta, backa ut, rödljus, fotgängare, kurvor, duvor, vinglande cyklister, hitta bra parkering med möjlig väntan (inkl. möjlig Agda som är på väg från parkeringen) etc etc. och mer viktigt - "logistikmässigt": någon före i kön på pizzerian som inte kommer på sin pinkod, någon som betalar med enkronor, någon som kommer på att den ville ha en till sallad på väg från kassan, de har slut på växel, pizzan var inte klar än, eftersom det var många som ringt samtidigt and the list goes on.

Min poäng här är inte att all djävulskap händer när man åker för att hämta pizza - men - min poäng är att det är en massa saker utöver hastighet/sträcka som spelar in. Frågan är enligt mig i fel forumdel.
Citera
2010-07-11, 13:47
Medlem
Ja!s avatar
Du menar egentligen inte tid dividerat med hastighet va?
Sträcka/tid känns mer rätt (m/s, dvs hastighet).

Vissa människor eller de flesta, vad vet jag, kanske inte har utvecklat detta abstrakta tänkande tillräckligt. Ungefär som med en bebis och tittut-leken, bebisen förstår inte att personen finns kvar även när den döljer ansiktet (eller kom det nya rön om detta?). Detta är något man lär sig med tiden, att man kan förstå att saker finns kvar och föreställa sig deras position och vad de gör i huvudet även när de är utom synhåll.

En bilfärd med pizzaköp innehåller en mängd variabler att ta hänsyn till när den ska föreställas i hjärnan, exakta avstånd (man har ofta en lite skev bild i minnet), hastighet som du sa, trafik, rödljus, poliskontroller, parkeringsplats, kö på pizzerian, fummel med växelpengar m.m.

Även om man kan det är det såklart omöjligt att veta hur det kommer att arta sig när man inte är där.
Sedan vet jag inte hur det är med de evolutionära fördelarna, att kunna föreställa sig allt i sådan detalj kanske inte har varit så extremt viktigt.
Citera
2010-07-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Har du listat ut svaret? RÄTT! Det är en ickeintuitiv och i allmänhet väldigt konstig och rätt värdelös enhet. Precis som 1/acceleration

Dimension, inte enhet
Citera
2010-07-11, 17:52
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
För att 1/acceleration är ganska svårt att definiera och verkligen inte är intuitivt, medan faktiskt acceleration är ett rumsligt fenomen och därför intuitivt och enkelt att tänka med.

Invers acceleration, används det inte i samband med ett utryck som att en bil gör 0-100 på X sekunder?
Senast redigerad av pausonKhand 2010-07-11 kl. 17:55.
Citera
2010-07-11, 17:59
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pausonKhand
Invers acceleration, används det inte i samband med ett utryck som att en bil gör 0-100 på X sekunder?

Jo, jag tror det. Men det hjälper inte när man ska räkna ut hur lång tid det tar till pizzerian och tillbaka i alla fall.
Citera
2010-07-16, 18:06
Medlem
TMMs avatar
<högt tänkande>
Hjärnan kan inte i detalj kan memorera HELA körvägen, utan minns bara punkter som är av värde (refererar här till en dokumentär om minnet, som jag såg för några år sedan). Nu finns det väl högst troligt folk som kan det också, men jag tror att majoriteten av mänskligheten faktiskt saknar en sådan förmåga. Att man därför tappar delar av körvägen gör väl då också att den uppskattade tiden kan bli felaktig. När jag kör hem från jobbet vet jag att det vanligtvis tar 25-30 minuter att åka, men jag kan aldrig i detalj återskapa bilden av vägen i huvudet.

Sedan finns det ju naturligtvis andra saker som påverkar om man är den som mäter tiden och upptäcker att "polaren kommer alltid 10 minuter senare" - trafiken. Det faktum att det alltid finns en idiot som är i vägen på våra gator gör också att det inte går att beräkna exakt tid någon gång. När man dessutom ofta har problem med just trafiken så tror jag att minnet kommer fokuseras på just trafiken.

Och så vidare...
</högt tänkande>
Citera
2010-07-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pausonKhand

nope det är just acceleration t.ex 0-100 på 4 sek ger en genomsnitts acceleration på 25 m/s^2 för det intervallet.
Citera
2010-07-19, 19:35
Medlem
Gul-Dunks avatar
tid / (hastighet) alltså
tid / (sträcka / tid) eller kanske
1 / sträcka ?

Typiskt oanvändbar enhet i sig själv. Vad har det med pizzabesök att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in