2010-07-07, 10:51
Medlem
najass avatar
Vissa nick här på FB, och annorstädes, har ju gemener rakt av. Ett exempel är ju mitt eget, d.v.s najas. Det verkar råda viss förvirring hur man inleder en mening med ord som per definition ska ha inledande gemen. Vilken regel vinner? Själv tycker jag det känns det fullkomligt givet att det är regeln för versal vid meningsstart som gäller, men det verkar som att många behåller gemen inledning. Vad säger språkfolket?

Alltså för att ytterligare klargöra, heter det:

Najas är en hyvens kille.

eller

najas är en hyvens kille.

En följdfråga: finns det kanhända andra ord/namn som är gemena, eller är det ett forumnick-fenomen?
Citera
2010-07-07, 11:04
Medlem
mactrashs avatar
Personligen tycker jag att det blir märkligt om man varierar versal/gemen beroende på om nicket skrivs i början på en mening eller om det skrivs mitt i.

Min slutsats najas ska alltid skrivas med inledande gemen när de är dig man åsyftar.

Samma sak med mactrash, jag betvivlar att det finns några särskilda skrivregler kring detta.

Om vi bortser från 0.05 finns det rent tekniskt möjlighet att skapa ett nick Mactrash/ Najas?
Om det finns så är det en anledning till att skriva exakt som användaren valt att skiva sitt nick.
Citera
2010-07-07, 11:17
Medlem
johanness avatar
eftersom jag aldrig inleder meningar med versal skulle jag skriva "najas är en hyvens kille".

de som inleder meningar med versal bör göra det även i det här fallet, att du i december 2007 valde att ange nicket "najas" med gement n betyder inte att de måste rätta sig efter hur du tänkte där och då.
Senast redigerad av johannes 2010-07-07 kl. 11:26. Anledning: stavfel
Citera
2010-07-07, 11:22
Moderator
MondoBizarros avatar
Själv går jag på magkänsla och logik och båda säger att egennamn har företräde över versal i meningsstart!
Citera
2010-07-07, 11:29
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
En följdfråga: finns det kanhända andra ord/namn som är gemena, eller är det ett forumnick-fenomen?

det finns ju författare och artister etc som skriver sina namn med inledande gemen bokstav:

bell hooks
of Montreal
iodine Jupiter (brukade skriva med gement i men gör det visst inte längre)
Citera
2010-07-07, 12:42
Medlem
tempeZZts avatar
Gemen begynnelsebokstav gäller för namn som har det.

"Skriv gemen begynnelsebokstav i namn som af Sändare, von Tratt och de Monstrera - även i början av en mening."

Från: http://www.valideratext.se/skrivregler/#versaler_-_gemener

Wikipedia strular till det med iPod:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ipod

Versal i rubriken, men gemen begynnelsebokstav i texten...
Senast redigerad av tempeZZt 2010-07-07 kl. 12:44.
Citera
2010-07-07, 12:52
Medlem
Egon3s avatar
Ett namn eller en del av ett namn som skrivs med gemen skall skrivas så i början av en mening. Det kanske vanligaste exempel är efternamn av typ »von Rosen«. Språkvårdare tvekar inte att ange regeln, men sen tvekar språkanvändare att börja en mening med »von Rosen«. Det är omöjligt att ange hur många omskrivningar som förekommer.
Carl Gustaf von Rosen föddes 1909. På 1930-talet gjorde von Rosen flyguppvisningar, var ambulansflygare i Etiopien och deltog i finska vinterkriget. von Rosen dödades i ett gerillaanfall i Etiopien 1977.
Konsekvent respektive konventionellt:
najas ställde en intressant fråga.
Signaturen najas ställde en intressant fråga.
Det går nästan alltid att skjuta in ett ord för att slippa börja mening på stor bokstav. Det finns till och med en tvekan att böja en mening med siffra.
7 är ett slumptal så gott som något.
Siffran 7 är ett slumptal så gott som något.
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
... Wikipedia strular till det med iPod:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ipod

Versal i rubriken, men gemen begynnelsebokstav i texten...
Tidningen Computer Sweden är en språkledare när det gäller IT. De har en policy att inte låta sig dresseras av konstiga produktnamn. Resten av dagspressen, Sveriges Radio och andra svajar vad gäller iPhone etc. http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp
Iphone - mobiltelefon från Apple, uppvisad i januari 2007, såld i butik i USA från slutet av juni 2007. Iphone är en komplett dator ...
Senast redigerad av Egon3 2010-07-07 kl. 12:59.
Citera
2010-07-07, 14:53
Medlem
najass avatar
Det var som tusan!

De flesta som svarat + befintliga skrivregler verkar vara överens om att meningar kan (och ska) inledas med gemen bokstav i detta fallet. Ytterligare en sådan variant hittade jag själv nyss, nämligen pH. Där är också per definition p gemen i ordet och verkar faktiskt vara gemen även i meningsstart, se tex wiki-artikeln.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PH

Alltid lär man sig något nytt.
Citera
2011-05-26, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
...
Bland annat kan detta sägas (som inte nämnts i trådtexten):

När det handlar om förkortningar för enhets- och måttbeteckningar som skrivs med små bokstäver (mm, kg) eller inleds med liten bokstav (dB, mV, kHz, pH) behåller dessa sitt skrivsätt när de inleder en mening –, som Språkrådet säger i Svenska skrivregler, tredje utgåvan, i stycket 8.1.1.
Sedan finns det fler exempel i stycket Förkortningar för måttenheter (10.11).
Men, som det skrivs i slutet av 8.1.1: "Av tydlighetsskäl bör man helst undvika att inleda en mening med ord, förkortningar och namn som kräver liten begynnelsebokstav."

Språkrådet är här att föredra som språklig vägledare och rådgivare, till gengäld exempelvis Wikipedia etc., valideratext.se som nämnts i tråden.
Computer Sweden och dess språkwebb, och även Språksamt däri med Lotsson, kan emellertid vara ett utmärkt alternativ och är i vissa hänseenden t.o.m. mer efterföljansvärt än Språkrådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in