Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-07, 02:18
Medlem
julsmutss avatar
Jag vill kunna se film och sedan somna med laptopen på, för att sedan kunna sova säkert utan att oroa mig om att huset ska brinna ner. Min dator överhettas enkelt nämligen.

Kommer datorn att sättas i viloläge efter inställningarna jag gjort? Räknas jag som aktiv när jag har bilden i fullscreen, eller vad gäller?

Puss
Citera
2010-07-07, 02:22
Medlem
tutfiskens avatar
Finns program som stänger av datorn efter x antal minuter eller timmar. Sök på download.com
Citera
2010-07-07, 02:22
Medlem
Diseaseds avatar
Jo du är aktiv då. Du kan ju alltid schemalägga en nerstängning av datorn.

Kör -> cmd -> shutdown -s -f -t 10600

Det ger dig 3 timmar innan datorn stängs ner. Siffrorna efter -t är sekunder tills den stängs av.
Citera
2010-07-07, 02:23
Medlem
Andersdamaans avatar
Som min laptop funkar (fabriksinställning) så går den i viloläge när filmen slutar, så länge nätkabeln inte är inkopplad. (Jag har en Acer och kör med vista) Inga garantier att din funkar likadant dock.
Testa genom att dra ur sladden och kör en film. Spola fram till slutet och se sedan om laptopen går i viloläge efter någon minut. Enda tipset jag kan ge tyvärr.
Citera
2010-07-07, 02:29
Medlem
julsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Jo du är aktiv då. Du kan ju alltid schemalägga en nerstängning av datorn.

Kör -> cmd -> shutdown -s -f -t 10600

Det ger dig 3 timmar innan datorn stängs ner. Siffrorna efter -t är sekunder tills den stängs av.

Verkar som ett riktigt bra tips!
Det kommer inte att upprepas nästa gång jag använder datorn?
Vad står s, f och t för?

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Som min laptop funkar (fabriksinställning) så går den i viloläge när filmen slutar, så länge nätkabeln inte är inkopplad. (Jag har en Acer och kör med vista) Inga garantier att din funkar likadant dock.
Testa genom att dra ur sladden och kör en film. Spola fram till slutet och se sedan om laptopen går i viloläge efter någon minut. Enda tipset jag kan ge tyvärr.

Funkar inte på min, tyvärr. Men tack ändå.
Citera
2010-07-07, 02:37
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsmuts
Vad står s, f och t för?

S står för shutdown, tror jag . F står för Force, så att datorn alltså inte fastnar med t.ex. "Kunde inte avsluta blablablabla.." utan det tvingas avslutas och T står för time.

Det upprepas inte utan du måste skriva in det för varje gång, alternativt göra en .bat fil som du sparar på exempelvis skrivbordet och sedan dubbelklickar på innan du sätter igång filmen. Jag tror att du bara behöver skriva kommandot i anteckningar för att sedan spara med en .bat-ändelse så ska det fungera.

EDIT: har du satt igång nedräkningen men ångrar dig så kan du avbryta den genom att skriva "shutdown -a" i cmd. Troligtvis för abort då
Citera
2010-07-07, 02:38
Medlem
cored321s avatar
Citat:
Vad står s, f och t för?

Det kommer inte upprepas nästa gång du sätter på datorn

s står för shutdown, att datorn ska stänga av
f står för force, eller nåt, hur som helst den tvingar datorn att stänga av så att ex. msn inte kan stoppa avslutningen.
t används för att bestämma efter hur lång tid datorn ska stänga av

Istället för att använda /s i commandot, kan man använda /h för att datorn ska gå i dvala/hibernate, datorn sätts på fortare, skrivbordet ser ut som när du lämna den, tror att saker som har blivit "prefetch":ad fortfarande är det, så nästa gång man ska starta paint så går det väl fortare. Dock är det bra att starta om datorn helt efter nåra dagar.
Citera
2010-07-07, 03:37
Medlem
Joomlas avatar
Windows 7 (funkar säkert i vista oxå): Start -> kontrollpanel -> energialternativ -> (vänsterspalten) ändra datorinställningarna för strömsparläge ---|

Ändra inställningarna och spara.
Ungefär samma sökväg i XP, fast när du kommer in i "energialternativ" får du själv leta dig fram.

Om du har fullskärm räknas du som aktiv.
Citera
2010-07-07, 04:49
Medlem
Influmsans avatar
Citat:
Jag vill kunna se film och sedan somna med laptopen på, för att sedan kunna sova säkert utan att oroa mig om att huset ska brinna ner. Min dator överhettas enkelt nämligen.

Kommer datorn att sättas i viloläge efter inställningarna jag gjort? Räknas jag som aktiv när jag har bilden i fullscreen, eller vad gäller?

Puss
Ladda hem och använd detta programmet: http://users.telenet.be/jbosman/applications.html
Senast redigerad av Influmsan 2010-07-07 kl. 04:52.
Citera
2010-07-07, 11:58
Medlem
julsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
S står för shutdown, tror jag . F står för Force, så att datorn alltså inte fastnar med t.ex. "Kunde inte avsluta blablablabla.." utan det tvingas avslutas och T står för time.

Det upprepas inte utan du måste skriva in det för varje gång, alternativt göra en .bat fil som du sparar på exempelvis skrivbordet och sedan dubbelklickar på innan du sätter igång filmen. Jag tror att du bara behöver skriva kommandot i anteckningar för att sedan spara med en .bat-ändelse så ska det fungera.

EDIT: har du satt igång nedräkningen men ångrar dig så kan du avbryta den genom att skriva "shutdown -a" i cmd. Troligtvis för abort då

Citat:
Ursprungligen postat av cored321
Det kommer inte upprepas nästa gång du sätter på datorn

s står för shutdown, att datorn ska stänga av
f står för force, eller nåt, hur som helst den tvingar datorn att stänga av så att ex. msn inte kan stoppa avslutningen.
t används för att bestämma efter hur lång tid datorn ska stänga av

Istället för att använda /s i commandot, kan man använda /h för att datorn ska gå i dvala/hibernate, datorn sätts på fortare, skrivbordet ser ut som när du lämna den, tror att saker som har blivit "prefetch":ad fortfarande är det, så nästa gång man ska starta paint så går det väl fortare. Dock är det bra att starta om datorn helt efter nåra dagar.

Orkade inte tacka er igår för att jag var så trött, men jag gör det nu istället:
Tack så mycket! Det fungerade fint och jag vaknade med en avstängd dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in