• 1
  • 2
2010-07-07, 00:25
Medlem
bigbadbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nej, så länge du inte gjort något extremt så brukar det gå ganska smidigt, om jag förstått det rätt. Inte så att du mördat någon. Men visst, du sitter ju ändå frihetsberövad så nog kommer det vara jobbigt.

Hej dumass.

Så värst dåligt är det inte på anstalt förutsatt att du inte tjallat, i så fall kan du mycket väl bli var mans villebråd. Inte så att du svävar i livsfara, men nog brukar golare få stryk ganska ofta.
I övrigt kan jag bara ge dig lite råd utifrån egna observationer.

* Håll låg profil och spela inte tuff. Var bara lugn, trevlig och uppför dig normalt mot andra intagna.
* Ge dig inte in i spel om pengar som du inte kan betala. Obetalda skulder kan ge akut smärtbesvär.
* Håll en sund distans till plitarna. De andra intagna kommer inte uppskatta om du umgås mer med personalen än med killarna.
* Försök göra något vettigt med tiden, t.ex. att studera. Gå inte och sätt dig i verkstan om du kan komma till skolan istället.
* Låna inte ut pengar till andra intagna. Slutar ofta med problem.
* Undvik ungdomsavdelning om det går. Det är alltid stökigt på såna ställen. Fullt med clowner som har rånat pressbyrån och tror de är största gangstern sen Tony Montana. Satsa på studieavdelning om det går.
* Och sist, men inte minst, försök att inte dra på dig onödiga rapporter så du kan få en schysst utsluss. Får du bara 1-1,5 år får du antagligen bara en kort utsluss på någon månad, men det är dumt att kasta bort det för att man gjort småhyss under tiden.

I övrigt är svenska fängelser ganska strukturerade, du får ett veckoschema där det står allt. När är skola/jobb, när är gymmet öppet, när är det promenad o.s.v. Sen handlar det om hur killarna är som du sitter med, är de bra kommer du tycka att det är helt okej. Är killarna helt puckade kommer du hata varenda dag.

Lycka till med rättegången och hoppas du klarar dig bra
/Bob
Citera
2010-07-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Att sitta på ett svenskt fängelse är ungefär som att ha sex med Petra Mede- det är kallt, tråkigt och ger dig dåligt samvete.

talar du utifrån egen erfarenhet?
Citera
2010-07-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbadbob
Hej dumass.

Så värst dåligt är det inte på anstalt förutsatt att du inte tjallat, i så fall kan du mycket väl bli var mans villebråd. Inte så att du svävar i livsfara, men nog brukar golare få stryk ganska ofta.
I övrigt kan jag bara ge dig lite råd utifrån egna observationer.

* Håll låg profil och spela inte tuff. Var bara lugn, trevlig och uppför dig normalt mot andra intagna.
* Ge dig inte in i spel om pengar som du inte kan betala. Obetalda skulder kan ge akut smärtbesvär.
* Håll en sund distans till plitarna. De andra intagna kommer inte uppskatta om du umgås mer med personalen än med killarna.
* Försök göra något vettigt med tiden, t.ex. att studera. Gå inte och sätt dig i verkstan om du kan komma till skolan istället.
* Låna inte ut pengar till andra intagna. Slutar ofta med problem.
* Undvik ungdomsavdelning om det går. Det är alltid stökigt på såna ställen. Fullt med clowner som har rånat pressbyrån och tror de är största gangstern sen Tony Montana. Satsa på studieavdelning om det går.
* Och sist, men inte minst, försök att inte dra på dig onödiga rapporter så du kan få en schysst utsluss. Får du bara 1-1,5 år får du antagligen bara en kort utsluss på någon månad, men det är dumt att kasta bort det för att man gjort småhyss under tiden.

I övrigt är svenska fängelser ganska strukturerade, du får ett veckoschema där det står allt. När är skola/jobb, när är gymmet öppet, när är det promenad o.s.v. Sen handlar det om hur killarna är som du sitter med, är de bra kommer du tycka att det är helt okej. Är killarna helt puckade kommer du hata varenda dag.

Lycka till med rättegången och hoppas du klarar dig bra
/Bob

Tack, bästa svaret hittills!

Jag är ingen golare, jag åker mest största sannolikhet in på grund av att jag blev utgolad.

Får se hur länge man får sitta, ifall det är värt att plugga. Det låter iallafall inte som att man blir ärrad av det. tack.
Citera
2010-07-07, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumass
Bra att vara förberedd mest, men ja. Jag lär ju inte få sitta på hall direkt. Jag vill ju inte göra massa idiotiska saker som landar en i fängelse. Man har ju hört om folk som suttit i fängelse som bara blivit värre och ännu kriminellare.
Har du inte suttit tidigare så är det mycket möjligt att du får sitta på en öppen anstalt och det skulle väl kunna gå att likna vid att vara inlåst på en fritidsgård.

Som någon tidigare nämnde, håll dig undan från pressbyrånarna och de tyngre grabbarna, de kommer inte hjälpa dig göra något vettigt av ditt liv när du väl kommer ut.
Citera
2010-07-07, 12:11
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Det finns dock förmildrande omständigheter som att jag har ADHD.

Varför skulle detta vara förmildrande?
Om din ADHD diagnos har inverkan på din del i brottet så är du ju en fara för allmänheten och borde sitta inspärrad JÄMT.
Citera
2010-07-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Varför skulle detta vara förmildrande?
Om din ADHD diagnos har inverkan på din del i brottet så är du ju en fara för allmänheten och borde sitta inspärrad JÄMT.

Är du dum i huvudet eller?

Att ha ADHD ger förmildrande omständigheter.
Mina tidigare domar har varit reducerade på grund av det.

Eftersom att jag har en diagnos som kan förklara delar av mitt beteende, så får man mildare straff och uppmaning om vård. Att jag har fötts med en neurologisk sjukdom gör verkligen inte att jag ska sitta inspärrad. Det betyder bara att jag inte fungerar i det sjuka samhället som vi lever i på samma sätt som ni andra.
Citera
2010-07-15, 01:51
Medlem
RetroPixels avatar
Citat:
Det betyder bara att jag inte fungerar i det sjuka samhället som vi lever i på samma sätt som ni andra.

och därför borde du sitta inspärrad för alltid ditt lilla dampbarnsmiffo!
Citera
2010-07-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroPixel
och därför borde du sitta inspärrad för alltid ditt lilla dampbarnsmiffo!

Vilken fin människosyn du har.
Det är ju samhället som är helt rubbat när man inte kan bereda plats för alla olika sorters människor utan ska sparka på vissa grupper.
Citera
2010-09-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Vilken fin människosyn du har.
Det är ju samhället som är helt rubbat när man inte kan bereda plats för alla olika sorters människor utan ska sparka på vissa grupper.

Den killen verkar ju ganska störd i huvudet.

Han kan gott få gå omkring och vara ett miffo för min skull.

Fick domen nyligen iaf, lite böter och skyddstillsyn. Kom undan på grovt egenmäktigt förfarande och försök till utpressning bara. Himla bekvämt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in