2010-07-06, 02:14
Medlem
trobots avatar
Såg ett tvprogram, vetenskapens värld - jakten på den gömda dimensionen. Innehöll många intressanta saker, speciellt om hur dom med ultraljud och fraktalgeometri kunde hitta väldig små cancertumörer. Detta genom att fraktalerna för cancern såg annorlunda ut.

Borde inte den iden kunnas tillämpas på en massa områden inom sjukvård tex?

Fria funderingar
Citera
2010-07-06, 02:46
Medlem
Yppsilons avatar
Tror jag säkert. Såg en föreläsning på TED där en genetiker prata om att DNA fungerar som ett fraktalmönster och därför får så små variationer enorma förändringar på stor skala. Tydligen verkar ju allt i universum vara av någon sorts fraktal.
Citera
2010-07-06, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Tror jag säkert. Såg en föreläsning på TED där en genetiker prata om att DNA fungerar som ett fraktalmönster och därför får så små variationer enorma förändringar på stor skala. Tydligen verkar ju allt i universum vara av någon sorts fraktal.

HAHHA, say whaaaat?!
Citera
2010-07-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
HAHHA, say whaaaat?!

Är min banan jag håller i handen en fraktal?
Citera
2010-07-06, 10:12
Medlem
trobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
HAHHA, say whaaaat?!
Kolla på doukumentären så kommer du förstå vad han menar
Citera
2010-07-06, 10:27
Medlem
trobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Sluta leka med bananen och kolla dokumentären som sagt. Det är inget klurigt alls, är som klassisk matte med ett smartare gränssnitt (typ
Citera
2010-07-06, 10:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Mycket möjligt.

Poängen var att naturen har lättare att bygga funktionsdugliga organismer genom att tillämpa fraktalgeometri. Exemplen är många, dock vet jag inte om det är så lätt att se på just en banan.
Citera
2010-07-06, 11:46
Medlem
litenbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Tydligen verkar ju allt i universum vara av någon sorts fraktal.

Va? Menar du att allt kan beskrivas som en fraktal för i sådana fall låter detta mer rätt. Om jag har förstått fraktalgeometri rätt så är det bara ett sätt att få en närmare beskrivning av till exempel objekt i naturen. Ungefär på samma sätt som att man hoppar över till kvantmekanik i fysiken när man går ner till tillräckligt små objekt då den klassiska mekaniken inte beskriver fenomenen korrekt längre.
Citera
2010-07-06, 11:58
Medlem
trobots avatar
Kan man inte på nått sätt vända på fraktalgeometrin?
J
ag menar att istället för att zooma in så zoomar man ut?
Då har man ju ett verktyg som kan förklara det mesta, från det minsta till det största.
Tänker på om det går att applicera tänket på tex kvantmekanik osv.

Är inte skolad inom detta så jag försöker säkert knyta ihop en massa omöjligheter alt är obegriplig, skäll gärna på mig, bara du får mig att förstå
Senast redigerad av trobot 2010-07-06 kl. 12:09.
Citera
2010-07-06, 14:53
Medlem
trobots avatar
Spinner vidare Om nu forskarna kan utskilja en tidig cancertumör genom att fraktalerna/bilderna blir annorlunda, borde man inte kunna applicera detta på många områden inom teoretisk fysik?

Detta genom att tex studera bilderna och på så sätt iaf få fram om en teori är sann eller falsk?
Ursäktar om det bara är en massa bla bla, vet inte om jag greppat själva tankesättet själv än!
I grunden är väl klassisk matematik och fraktalgeometri samma sak? Bara 2 olika sätt att visa resultat igentligen? + att med fraktalgeometri så får man en mer överskådlig bild på olösliga matematikproblem? Fifan nu ryker det här, får bli duschen nu!
Citera
2010-07-06, 19:18
Medlem
trobots avatar
Vad är det här för forum igentligen??

Tycker att jag borde blivit idiotförklarad vid det här laget.. Åtminstone att nån hade hyfs nog att kasta en youtubelänk i ansiktet på mig!
Skulle tom kännas bättre att Död och Återfunnen? stövla in med sina gudomliga sanningar än tystnaden som är nu
Citera
2010-07-06, 20:17
Medlem
trobots avatar
Gör ett sista försök att förklara lite av vad jag är ute efter. kopierarde en msnkonversation med en tjejkompis (som sett samma film) och lyckades förklara mig såhär

tänkte typ så här
n = 1000
n(1) = 1000*1,45 -400
n(2) = (1000*1,45 -400)*1,45 -400
n(3) = ((1000*1,45 -400)*1,45 -400)*1,45 -400.
Du kan ju definiera funktionen induktivt med:
n = 1000
n = n(i-1)*1,45 - 400
säg att du gör om den matematiska beräkningen till en fraktal
är du med?
¨˜”°º•PrinCesS•º°”˜¨ says:
inte riktigt haha
Tmos says:
så som dom gjorde om blodomloppet till fraktaler i filmen
jahaa
ah
Tmos says:
ok. säg att du ändrar första siffran i den matematiska formeln
n = 1000
n(1) = 1000*1,45 -400
n(2) = (1000*1,45 -400)*1,45 -400
n(3) = ((1000*1,45 -400)*1,45 -400)*1,45 -400.
Du kan ju definiera funktionen induktivt med:
n = 1000
n = n(i-1)*1,45 - 400
byt ut första n:et mot en 1 tex. då får du ju en helt annan fraktal eller hur?
ja klart du får
Tmos says:
precis. men byter jag ut n:et mot en etta så stämmer ju inte den matematiska uträkningen längre. alltså kan man se på fraktalen om den är riktig eller falsk
ja
det borde ju va så enkelt

Nu får det bli lite actionfilm istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem