2010-07-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharloggatin
Jag hoppade av gymnasiet i ettan och började som butikssäljare och sålde dammsugare. Jag hade en lön på 14 000. Nu (11 år senare) är jag faktiskt en jättebra försäljare och tjänar över 15 000 efter skatt per månad!!! Nu hör inte det till saken. Men bara så att du vet att jag lixon är påväg till "the top"!

Jag är nöjd sålänge ni vet om att säljare på ett eller annat sätt STRAFFAR jobbiga kunder.

Förstår om du är bitter, ökat lönen så lite på så lång tid. Du kanske bör studera eller byta jobb? du verkar vara en aningens deprimerad. Det skulle jag vara i din sits om jag jobbat så länge och inte kommit längre än så.
Citera
2010-07-05, 21:52
Bannlyst
Citat:
1. Inte tar reda på saker innan du går in i butiken. Du ställer uppenbara frågor till personalen, som t.ex. "Går den här TVn att titta på tv med" eller "Har telefonen SMS-funktion?".

Det finns butiker som funkar som så att kunden ska kunna allt och bara gå och plocka varan för att sedan betala. Netonnet lagershop, webhallen butiker, etc. Andra butiker överlever just på grund av att vissa behöver få sådana "dumma" frågor besvarade. Sedan brukar försäljarna inte kunna svara på mer djupgående saker så frågan är vad du tycker är en fråga som du ska svara på.

Citat:
2. Du är inte insatt i hur det fungerar pengamässigt, och förmodligen skolkade på mattelektionerna. Du tror att butiken VILL att du ska handla till varje pris. Det är fel! Du försöker pruta och tycker att butiken är snåla som inte går med på din dåliga ekonomi. En tv som kostar 10 000 kan butiken tjäna 500 kr på. Och det försöker du pruta bort och blir förbannad när butiken säger nej.

Och du är inte insatt i affärsverksamhet. Om nu kunderna inte är villiga att betala det priset som krävs för att få allt att gå runt är det ett tecken på en dålig affärsverksamhet. Många hemelektronikaffärer går i förlust, så det är kanske dags att lägga ner?

Citat:
3. Du tror att du kan något, och vägrar förstå att du KAN ha fel. Det är "aldrig du" som har "gjort fel".

Svenska kunder är oftast mycket kunniga. Läste en artikel om det för ett tag sedan.

Citat:
4. Säljarens uppgift är att sälja den sämsta produkten med högst vinst till dig. Inte något annat! Det är inte gratis att prata med en säljare. Gör jobbet själv istället och få tag på bra produkter!

En bra säljare vill göra så många affärer med kunden så möjligt, det gör man inte om kunden känner sig lurad, för om du säljer dem skit till överpris kan du räkna med att de känner sig lurade.

Citat:
5. Butik ÄR INTE SAMMA SAK som teknisk support. Du kan inte alltid få hjälp med dina fucking problem i butik.

Vilket är varför man refererar kunder med problem till support.

Citat:
DET VIKTIGASTE!!!!
- Du är också väldigt ofta ful, luktar illa och förvånasvärt ofta utvecklingsstörd. Det gör dig också extra jobbig att ha att göra med.

Du har en liten penis.
Citera
2010-07-05, 21:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ytterligare tillsägelser utdelade till följande användare för att de inte kunde hålla sig till topic.
  • StarOnEarth
  • TYG

/moderator
Citera
2010-07-05, 22:01
Medlem
haj69s avatar
Du verifierar bara min misstanke att 98% av alla säljare i elektronikhandeln egentligen är misslyckade personer utan utbildning och socialkompetens. Säljare är du INTE! Du är varken lyhörd, ödmjuk, kompetent, serviceinriktad eller smart!

Mitt råd till dig: Säg upp dig och sök ett jobb som inte kräver så mycket av dig.

Mitt råd till din chef: Sparka loosern!
Citera
2010-07-05, 22:05
Medlem
Citat:
Jag hoppade av gymnasiet i ettan och började som butikssäljare och sålde dammsugare. Jag hade en lön på 14 000. Nu (11 år senare) är jag faktiskt en jättebra försäljare och tjänar över 15 000 efter skatt per månad!!! Nu hör inte det till saken. Men bara så att du vet att jag lixon är påväg till "the top"!
Shit, du måste verkligen vara en värdelös säljare. Du kanske borde tänka om hur du behandlar dina kunder. Jag antar att du jobbar mot provision. News Flash!! Du tjänar mer om du har nöjda kunder som kommer tillbaka och köper mer saker av dig.

Citat:
Varför? Om du köper en TV från Sony så är det ju lämpligast att vända sig till Sonys egna support och inte till nån jävla återförsäljare vars personal inte vet ett Piss och blir betalda där efter också? Eller är du en "dum kund"?
Orizion svara så bra på den frågan att jag inte behöver skriva nåt mer. Men det är intressant att du erkänner att personalen inte vet ett piss. Och sen har du mage att säga att kunderna är idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag har inte handlat med Sony och jag har heller inte ingått något avtal med Sony och jag kunde därför inte bry mig mindre om något som har med Sony att göra även om jag har en Sony produkt. Du eller snarare affären har däremot ett avtal med Sony och gör affärer med Sony alternativet en annan återförsäljare som i sin tur har avtal med Sony. Men detta är absolut inget som jag har något som helst att göra med. Vem ni har avtal med är er ensak inte min.

När jag köper en produkt i en affär är det affären jag ingår ett avtal med och jag har därför rätt att vända mig till affären om något är fel. Jag har själv varit hos affärer som börjat prata om att jag skall vända mig till det eller det företaget med mina problem, men då har jag sagt att det är er jag har avtal med inte Sony eller vilket företag det nu är och det är därför er jag lämnar tillbaka produkten hos sen får ni ta kontakt med Sony som ni har ert avtal med.

Detta handlar inte om att kunden är dum utan om att veta sina rättigheter och vem man har ingått avtal med. Förövrigt är ju hela anledningen till att man handlar i butiker att det finns personal som kan svara på ens frågorm varför skulle man annars handla i en butik när man kan handla på internet för betydligt biligare pris?
Citera
2010-07-05, 22:06
Medlem
different_trips avatar
Eller så är det tvärt om. Jag kommer dit, väldigt påläst om en speciellt produkt jag vill ha, oftast p.g.a. en funktion som måste ha. När jag frågar om detta så har säljaren inte en aning om vad jag pratar om.

Då blir man förbannad.
Citera
2010-07-05, 22:07
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Herregud vad detta väckte debatt då

Nå till topic.

TS, du verkar helt enkelt vara i fel bransch. Innan jag började studera så satt jag i samma sits som du. Hopplösa kunder som ställer idiotiska frågor om dittan och dattan. Hälften vill man bara strypa så fort man ser dem.

Men jag har dessa kunder att tacka för min utbildning. Hade de inte varit för dem så hade jag aldrig haft den dagen som jag hade: Jag kom till jobbet, första kunden ett riktigt paradkukhuvud. Jag bad han dra åt helvete, gick till min chef och sade att detta är sista dagen för mig på det här jävla stället.

Gick ut, satte mig i bilen, körde hem, bokade en flygbiljett, packade mina saker, tre dagar senare satt jag på ett plan ut ur Sverige, och på den vägen är det. Nu har jag en magister i ekonomi, bra jobb och studerar vidare vid sidan om och bor fortfarande utomlands.

Men det roliga är att när du spenderat ett antal år utanför detta skitgära så inser du att du är lika dan som kunderna du hatade. När jag nu går in i en butik så ställer jag frågor, prutar och har mig. Är ett jävla ollon till kund, men det är ju mina pengar som jag skall göra av med.
Citera
2010-07-05, 22:11
Medlem
Japhys avatar
Citat:
...du vet väl säkert redan om det, men de flesta av butikspersonalen i butikerna tycker att du är "en äcklig jobbig kund" när du kommer in i butiken. Det finns Anledningen till att du är en äcklig kund är därför att du...

1. Inte tar reda på saker innan du går in i butiken. Du ställer uppenbara frågor till personalen, som t.ex. "Går den här TVn att titta på tv med" eller "Har telefonen SMS-funktion?".

2. Du är inte insatt i hur det fungerar pengamässigt, och förmodligen skolkade på mattelektionerna. Du tror att butiken VILL att du ska handla till varje pris. Det är fel! Du försöker pruta och tycker att butiken är snåla som inte går med på din dåliga ekonomi. En tv som kostar 10 000 kan butiken tjäna 500 kr på. Och det försöker du pruta bort och blir förbannad när butiken säger nej.

3. Du tror att du kan något, och vägrar förstå att du KAN ha fel. Det är "aldrig du" som har "gjort fel".

4. Säljarens uppgift är att sälja den sämsta produkten med högst vinst till dig. Inte något annat! Det är inte gratis att prata med en säljare. Gör jobbet själv istället och få tag på bra produkter!

5. Butik ÄR INTE SAMMA SAK som teknisk support. Du kan inte alltid få hjälp med dina fucking problem i butik.

DET VIKTIGASTE!!!!
- Du är också väldigt ofta ful, luktar illa och förvånasvärt ofta utvecklingsstörd. Det gör dig också extra jobbig att ha att göra med.

Ha ha, du trivs inte med dit jobb och kan inte få ett annat. Nästa gång jag kommer in i en butik ska jag ställa massa dumma frågor, tvinga säljaren att gå på långa promenader för att hämta saker jag inte behöver. Allt för att psyka.
Citera
2010-07-05, 22:17
Medlem
htdgs avatar
Jag tycker det är KUL när kunder kommer med knepiga frågor, det blir lite omväxling och det är roligt att hjälpa folk.
Citera
2010-07-05, 22:20
Bannlyst
Citat:
...du vet väl säkert redan om det, men de flesta av butikspersonalen i butikerna tycker att du är "en äcklig jobbig kund" när du kommer in i butiken. Det finns Anledningen till att du är en äcklig kund är därför att du...

DET VIKTIGASTE!!!!

Åh, vilken affär jobbar du i? Älskar att störa sådana som dig. Jag är kunden du hatar över allt annat, svin.
Citera
2010-07-05, 22:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Personangrepp är off-topic. Ytterligare inlägg raderade. Det börjar bli tröttsamt, det här... Håll er till ämnet eller håll käft. Pretty please?

/moderator
Citera
2010-07-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Säljer man saker är meningen att man skall hjälpa människor, svara på frågor med mera. Dina resonemang är på 5-åringsnivå och jag kan säga att hade någon av säljarna i mitt företag sagt sådär hade den personen inte blivit speciellt långlivad i mitt företag. Jag har själv jobbat som säljare i många branscher, bland annat sålt bilar.

Allvarligt talat, kunden har alltid rätt (inom rimliga gränser) och den som inte klarar av det kan säga upp sig omgående. Och du säger ju att kunderna skall göra säljarens jobb, vad bra, då köper jag nästa tv på net-on-net, så kanske den säljaren som slipper mig kan få sparken på grund av arbetsbrist?

Kunden har alltid rätt att bli lyssnad på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in