Citat:

Ursprungligen postat av Krullert

Jag har ju tänkt köra amorteringsfritt, och spara massa pengar. Men säg att jag bott där och sparat i 10 år och fått ihop ett antal hundra tusen så jag äntligen kan betala av hela skiten. 
Blir man då inte lite mer sugen på att investera vidare pengarna, och kanske fortsätta betala bara räntan.
Avkastningen på de fiktiva 500 000kr är ju rätt bra så att säga.
Lite dilemma kanske :/

Beror helt och hållet på hur man lägger upp det. Om vi leker med tanken att du (istället för att amortera) slänger in alla pengar på aktiefonder som ger i snitt en årlig avkastning på 7% (brukar väl vara ungefär det man räknar på), då kan jag tänka mig att det kan vara värt investeringen. Låneräntan brukar vanligen inte ligga över 7% iaf.
Men det finns alltid risk med det, som med det mesta andra man gör. Skulle avkastningen vara lägre än räntan så gör du en förlust. Själv kör jag kombination: ungefär lika mycket amortering som investering.
För vad man än tycker om ränta så är det en avgift som banken tar för att du får låna pengar, det är alltså ingenting man får tillbaka (förutom en del på skatten). Om vi använder tidigare skribents exempel på 3% ränta så skulle 500k innebära 15k/år i ränta, vilket på 10 år skulle bli 150k (bara i ränta).