Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-04, 19:23
Bannlyst
Hej

Har ett irriterande problem där Internet tappar kontakt hela tiden och när jag går in i routern:s hemsida så står det "no connection", vad kan felet vara? Jag har en Belkin router förövrigt, kan man felsöka det på något sätt? Har fiber och min operatör är Alltele

mvh

Kan det ha med värmen att göra? har aldrig hänt tidigare
Citera
2010-07-04, 23:25
Medlem
surelys avatar
Koppla din dator direkt till LAN-uttaget i väggen. Fungerar det då så är det din router som kruppar, fungerar det inte så är det din ISP som har problem.
Citera
2010-07-05, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av surely
Koppla din dator direkt till LAN-uttaget i väggen. Fungerar det då så är det din router som kruppar, fungerar det inte så är det din ISP som har problem.

De verkar vara routern :_/ kan du tipsa om en router för max 500kr?
Citera
2010-07-05, 16:22
Medlem
glhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanista10
De verkar vara routern :_/ kan du tipsa om en router för max 500kr?

Om det finns ett litet utrymme i din budget kan jag varmt rekommendera WRT54GL. Förutsatt att 802.11g räcker.
Citera
2010-07-05, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glhf
Om det finns ett litet utrymme i din budget kan jag varmt rekommendera WRT54GL. Förutsatt att 802.11g räcker.

Tack, det enda jag gör är att ladda ner från µtorrent, kommer jag kunna få ut min 100/10 med den där? har fiber btw
Citera
2010-07-06, 02:21
Medlem
glhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanista10
Tack, det enda jag gör är att ladda ner från µtorrent, kommer jag kunna få ut min 100/10 med den där? har fiber btw

WRT54GL har enbart stöd för 802.11g (trådlösa hastigheter upp till 54 Mbit/s). Vill du kunna få ut max av din 100/10-lina bör du satsa på en router som stöder 802.11n. (WNR1000 och DIR-615, kanske.)
Citera
2010-07-08, 18:24
Medlem
zepofans avatar
Jag hoppar in på den här tråden i stället för att starta en ny. Jag köpte en bärbar dator för ett tag sedan och i samband med det så ville jag ju ha ett trådlöst nätverk. En trådlös router, D-link DIR-615, införskaffades och installerades. Nu har jag alltså en dator LAN-kopplad och den andra trådlöst. Problemet är att jag ibland tappar kontakten med internet, på båda datorer samtidigt. Fel 105, hittar inte servern. Efter några minuter så funkar det som vanligt igen, utan att jag gör något, eller om jag startar om routern så funkar det också. Jag trodde först att det var beroende på att jag använde både routerns och windows brandvägg, men det är likadant när jag stänger av windows-brandväggen. Var ska jag börja söka felet? Jag kör XP, Chrome och Avast.
Citera
2010-07-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag hoppar in på den här tråden i stället för att starta en ny. Jag köpte en bärbar dator för ett tag sedan och i samband med det så ville jag ju ha ett trådlöst nätverk. En trådlös router, D-link DIR-615, införskaffades och installerades. Nu har jag alltså en dator LAN-kopplad och den andra trådlöst. Problemet är att jag ibland tappar kontakten med internet, på båda datorer samtidigt. Fel 105, hittar inte servern. Efter några minuter så funkar det som vanligt igen, utan att jag gör något, eller om jag startar om routern så funkar det också. Jag trodde först att det var beroende på att jag använde både routerns och windows brandvägg, men det är likadant när jag stänger av windows-brandväggen. Var ska jag börja söka felet? Jag kör XP, Chrome och Avast.

jag har exakt samma problem. ny dator och ny d-link router för 500kr, varför funkar det inte bara?
Citera
2010-07-08, 18:45
Medlem
Kinshasas avatar
Brukar du maxa din lina/router? Ibland orkar dom inte med.
Citera
2010-07-08, 18:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinshasa
Brukar du maxa din lina/router? Ibland orkar dom inte med.
Nej, visserligen har jag bara 2Mbit, men det händer även när jag inte kör mer än fem-sex flikar öppna.
Citera
2010-07-29, 21:44
Medlem
norparns avatar
Kör ni Windows 7 så ligger problemet där!
Kör ni Windows XP så är det något annat!
Windows 7 alla versioner verkar ha samma problem med att kommunikationen tappas med internet, men pågående nedladdning / streaming fortsätter att fungera....
Citera
2010-08-24, 23:20
Medlem
zepofans avatar
Bump. Någon som har något förslag på lösning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in