2010-07-04, 09:51
Medlem
Blokkets avatar
Började för ett tag sen med att det stod nåt i stil med "CPU Settings has been changed, press F1 to continue". Men nu har det blitt ännu värre. Ibland så måste jag starta om flera gånger därför att den får ingen kontakt med skärmen och ibland så står det "Detecting Drives, please wait".

När jag väl får igång den så är klockan alltid fel, program som jag installerat startar inte alltid och en del finns t.om inte kvar. Installerade Itunes och sen när jag starta upp var det totalt borta.

Va fan kan det här bero på?
Citera
2010-07-04, 10:04
Medlem
Drillbits avatar
Låter som att du fått ett virus.
Kör ett virusprogram och om inte det går så är nog en formatering det enda som hjälper.
Citera
2010-07-04, 10:37
Medlem
antonstds avatar
Testa att byt batteri på moderkortet. Låter som om det kan vara dåligt.
Citera
2010-07-04, 10:54
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonstd
Testa att byt batteri på moderkortet. Låter som om det kan vara dåligt.
Ja åtminstone eftersom klockan går fel, programmen kan strula eftersom datumen då blir fel.
Så jag skulle också byta batteriet.
Citera
2010-07-04, 14:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Är det en stationär dator är batteriet nästan alltid ett CR2032 som finns att köpa på ICA.

Är det en bärbar finns det nästan lika många batterityper som det finns laptop-modeller.
Citera
2010-07-04, 16:47
Medlem
Blokkets avatar
Sådär, bytt batteri men inget har blitt bättre

Va fan ska man göra?
Citera
2010-07-04, 16:50
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blokket
Sådär, bytt batteri men inget har blitt bättre

Va fan ska man göra?

Formatera om.
Citera
2010-07-05, 09:53
Medlem
Blokkets avatar
Formaterade men nu har det blitt ännu värre. "Disk read error Press CTRL + ALT + DEL to restart. Får fan inte igång den
Citera
2010-07-05, 22:06
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Formaterade men nu har det blitt ännu värre. "Disk read error Press CTRL + ALT + DEL to restart. Får fan inte igång den

Ingen aning om vad du nu ska göra.
Citera
2010-07-06, 00:37
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Låter som det är fel på hd så ladda ner testprogram från tillverkaren för att kolla den. Kan även ladda ner en live-cd av t.ex Ubuntu och bränna ut den hos en kompis för att sen boota ifrån den.

Funkar det bra så är det troligen hd som det är fel på. Ubuntu hittar du här http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Glöm inte att koppla ur hd innan du provar med live-cd.
Citera
2010-07-06, 08:23
Medlem
Blokkets avatar
Har fått igång den nu. MEN problemen fortsätter, ställer om i BIOS att den ska stanna på "NO ERRORS" då kommer den igång. Men efter att ha varit nedstängd ett tag så kommer samma problem igen och måste ställa om i BIOS igen. Har ju bytt batteriet så det kan väl fortfarande inte va problemet??
Citera
2010-07-06, 15:02
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Har fått igång den nu. MEN problemen fortsätter, ställer om i BIOS att den ska stanna på "NO ERRORS" då kommer den igång. Men efter att ha varit nedstängd ett tag så kommer samma problem igen och måste ställa om i BIOS igen. Har ju bytt batteriet så det kan väl fortfarande inte va problemet??
Låter som moderkortet är defekt men innan du dömer ut det så prova med ett annat tangentbord och ev mus eftersom jag varit med om att ett defekt tangentbord gjorde så en dator inte startade alls.

Iofs långsökt men det kostar inget att prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in