Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-07-03, 18:17
Medlem
oawus avatar
Jag har precis köpt en ny dator och fått Windows 7 i den. Dock fick jag inte någon DVD-skiva till. Hur gör jag den dagen då jag vill ominstallera hela datorn och få Windows att vara nytt och fräscht? Jag vet att man kan göra "back-up", men vad innebär det egentligen? Det är väl inte det jag ska göra om jag vill ha ett nytt och fräscht Windows 7 på skiva?

En sak till. Jag har en HP och har nu fått till en massa program ifrån dem, som redan är installerade. Hur vet jag vilka som är viktiga att ha kvar och vilka man kan plocka bort?

Tacksam för svar.
Citera
2010-07-03, 18:32
Medlem
Hej!
När jag köpte min toshiba laptop så fanns operativsystemet på en separat partition.
kan ju var en ide att titta om du har det också? Fast det var bara 64bits versionen av win7
32bits fick jag på skivor. Men ändå. Kolla.
Fick också med en jävla massa program från toshiba. Jag använde sunt förnuft när jag tog bort det mesta. Brukar funka rätt bra
Citera
2010-07-03, 18:39
Medlem
oawus avatar
Jag har två partitioner. En som heter (Lokal Disk C) och en som heter HP TOOLS (E). Sunt förnuft hjälper inte när man inte vet vad det är för program alls. Har en HP Probook 4515s för övrigt. Någon som kan hjälpa mig? Vill gärna sätta igång med alla installationer men vågar inte plocka bort något.
Citera
2010-07-03, 19:03
Medlem
hasenfrasens avatar
Du har en dator från HP med W7 från fabrik vilket betyder att du har SLIC 2.1 i BIOS vilket betyder att du kan använda vilken Windows 7 version som helst bara du anger HP's OEM-nyckel och lägger in HP's OEM-certifikat - som man gör med två enkla "slmgr" kommandon. Du kan installera allt från Starter till Ultimate oberoende av vad du köpt och ändå klara av alla WGA/WAT kontroller som Microsoft håller på med. Kort sagt, du behöver inte bränna ut någon CD-skiva - men det är en klar fördel då den kommer att innehålla HP-specifika drivare.

OEM-nycklar @ http://forums.mydigitallife.info/threads/10370-Windows-7-OEM-SLP-Key-Collection
OEM-certifikat @ http://forums.mydigitallife.info/threads/7126-The-Official-Windows-7-Repository i sektion F-a.

Plocka bort onödiga program när du VET vad programmen gör dvs inte påverkar din dators vanliga funktion. Googla, googla, googla...
Citera
2010-07-03, 19:04
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oawu
Jag har två partitioner. En som heter (Lokal Disk C) och en som heter HP TOOLS (E). Sunt förnuft hjälper inte när man inte vet vad det är för program alls. Har en HP Probook 4515s för övrigt. Någon som kan hjälpa mig? Vill gärna sätta igång med alla installationer men vågar inte plocka bort något.

Vädigt simpelt problem, ladda ner från TPB en OEM verison på svenska sen bränna och senare skriva in nyckeln som finns med under datorn eller i förpackningen - KLART!
Du har några partioner som kommer med när man köper den, du kan radera denna partion via formatering

Om du behöver hjälp kan du skicka ett PM!
Citera
2010-07-03, 19:07
Medlem
oawus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Du har en dator från HP med W7 från fabrik vilket betyder att du har SLIC 2.1 i BIOS vilket betyder att du kan använda vilken Windows 7 version som helst bara du anger HP's OEM-nyckel och lägger in HP's OEM-certifikat - som man gör med två enkla "slmgr" kommandon. Du kan installera allt från Starter till Ultimate oberoende av vad du köpt och ändå klara av alla WGA/WAT kontroller som Microsoft håller på med. Kort sagt, du behöver inte bränna ut någon CD-skiva - men det är en klar fördel då den kommer att innehålla HP-specifika drivare.

OEM-nycklar @ http://forums.mydigitallife.info/threads/10370-Windows-7-OEM-SLP-Key-Collection
OEM-certifikat @ http://forums.mydigitallife.info/threads/7126-The-Official-Windows-7-Repository i sektion F-a.
Tack för ditt svar, men jag förstår tyvärr inte riktigt.

Jag kan alltså intsallera vilket Windows 7 som helst på datorn, och när man ska skriva in en serial så finns den på datorns undersida? Är det så?

Vad är en Recovery egentligen? Om jag nu bränner det på en skiva, sätter in skivan i datorn och startar om den - kommer jag då att formatera om allt och det läggs in ett nytt och fräscht windows som ser ut som det gör idag? Som nytt med andra ord. Förklara är du hygglig, är inte hundra på detta. Vill gärna veta innan jag börjar plocka bort en massa program.

Vilka program är okej att ta bort förresten?
Citera
2010-07-03, 19:09
Medlem
oawus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Vädigt simpelt problem, ladda ner från TPB en OEM verison på svenska sen bränna och senare skriva in nyckeln som finns med under datorn eller i förpackningen - KLART!
Du har några partioner som kommer med när man köper den, du kan radera denna partion via formatering

Om du behöver hjälp kan du skicka ett PM!
Tack.

Jag har två partitioner. Vad är HP Tools egentligen? En partition på 2 GB fast som nästan är tomt?

Var hittar jag en sådan version? Är det lagligt att göra så? Är det bara en IMG-fil som jag bränner, och sedan är det den skivan som jag ominstallerar HELA datorn med?
Citera
2010-07-03, 19:18
Medlem
Låter som om du inte läst manualen och missat meddelandet på skärmen om att stoppa in tomma skivor så att datorn kan bränna skivorna du frågar efter.

Tillverkarens programkan även hittas någonstans under Start / alla program. Bränn skivorna nu. Skivorna bruka också återskapa (den osynliga) partitionen som de andra pratar om. För ibland funkar inte den partitionen om du tex installera om med en annan Windows skiva, hårddisken dör/byts ut osv.

Du vet väll hur man tar bort program via kontroll panelen?

HP tools är antagligen den låsta partitionen som ska rädda dig om du sabbar Windows.
Senast redigerad av panpo98 2010-07-03 kl. 19:23.
Citera
2010-07-03, 19:23
Medlem
oawus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Låter som om du inte läst manualen och missat meddelandet på skärmen om att stoppa in tomma skivor så att datorn kan bränna skivorna du frågar efter.

Tillverkarens programkan även hittas någonstans under Start / alla program. Bränn skivorna nu. Skivorna bruka också återskapa den osynliga partitionen som de andra pratar om. Ibland funkar inte den partitionen. tex du installera med en annan Windows skiva, hårddisken dör/byts ut osv.
Nej, jag har inte missat det. I manualerna står det ingenting om det. Ska jag bränna skivan? Alla säger olika. Är det detta du syftar på? http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features/backup-and-restore
Citera
2010-07-03, 19:26
Medlem
NEJ, Det där är Microsofts.

Du har en HP dator så det är HP programmen du letar efter. ALLA tillverkare har egna så leta igen bland alla programmen.
Citera
2010-07-03, 19:29
Medlem
oawus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
NEJ, Det där är Microsofts.

Du har en HP dator så det är HP programmen du letar efter. ALLA tillverkare har egna så leta igen bland alla programmen.
Vad är det jag ska leta efter? Inte lätt att förstå vad du menar om man inte är någon större höjdare på datorer. Förklara mer ingående är du snäll.
Citera
2010-07-03, 19:31
Medlem
oawus avatar
Ingen som kan säga med säkerhet vad jag ska göra? Vill verkligen sätta igång med att installera program som jag själv vill ha och behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in