2010-07-03, 11:29
Medlem
ekaflnorens avatar
Någon som har några slagkraftiga, kärnfulla citat av låga som höga personer om förnuftet eller känslorna eller både och?

Jag kan börja med några så kanske ni förstår bättre vad jag menar:

Martin Luther King: "Den som vill vara kristen bör klösa ögonen ur sitt förnuft"
Rousseau: "Om det är förnuftet som formar människan, så är det känslan som leder henne."
Citera
2010-07-05, 10:44
Medlem
ekaflnorens avatar
Ingen?
Citera
2010-07-05, 11:50
Medlem
WhoFortyTwos avatar
det närmaste jag kan tänka mig är

http://1.bp.blogspot.com/_HpWSOvJVa7w/SRbPwspSl3I/AAAAAAAAAEY/lcaentzUhVo/s400/Folke.JPG

Citera
2010-07-05, 13:40
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
det närmaste jag kan tänka mig är

http://1.bp.blogspot.com/_HpWSOvJVa7w/SRbPwspSl3I/AAAAAAAAAEY/lcaentzUhVo/s400/Folke.JPG

Inte riktigt det jag var ute efter men den var fin
Citera
2010-07-06, 15:46
Medlem
ceterus avatar
Wizard's Sixth Rule från Sword of Truth-serien. Vill inte spoila för de som inte läst, det är från boken Faith of The Fallen.

Detta är något jag lever efter.
Citera
2010-07-06, 16:19
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Wizard's Sixth Rule från Sword of Truth-serien. Vill inte spoila för de som inte läst, det är från boken Faith of The Fallen.

Detta är något jag lever efter.

Grymt, tack som fan!
Citera
2010-07-06, 17:19
Medlem
Lighthouses avatar
Inte säker på om det är vad du är ute efter men Richard Dawkins dök upp i skallen;

"By all means let's be open-minded, but not so open-minded that our brains drop out."

-- Richard Dawkins, in "Science, Delusion and the Appetite for Wonder," The Richard Dimbleby Lecture, BBC1 Television (12 November 1996)
Citera
2010-07-06, 18:03
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lighthouse
Inte säker på om det är vad du är ute efter men Richard Dawkins dök upp i skallen;

"By all means let's be open-minded, but not so open-minded that our brains drop out."

-- Richard Dawkins, in "Science, Delusion and the Appetite for Wonder," The Richard Dimbleby Lecture, BBC1 Television (12 November 1996)

Jo visst, däremot skulle jag inte förlita mig på Dawkins rationalitet när det kommer till filosofi. Där är han ändå ganska trångsynt ibland
Citera
2010-07-06, 18:40
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Jo visst, däremot skulle jag inte förlita mig på Dawkins rationalitet när det kommer till filosofi. Där är han ändå ganska trångsynt ibland

Utveckla gärna det där påståendet om Dawkins!
Citera
2010-07-06, 18:41
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lighthouse

Tack!!
Citera
2010-07-06, 18:59
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Någon som har några slagkraftiga, kärnfulla citat av låga som höga personer om förnuftet eller känslorna eller både och?

Jag kan börja med några så kanske ni förstår bättre vad jag menar:

Martin Luther King: "Den som vill vara kristen bör klösa ögonen ur sitt förnuft"
Rousseau: "Om det är förnuftet som formar människan, så är det känslan som leder henne."
Jag har väl inget på lut, men kan bidra med en egen variant som är nån slags parafras på ditt citat av Rousseau: Låt dig ledas av förnuftet så att du kan leva efter dina känslor. Med det menas att man ska använda sitt förnuft till att förstå sig själv, sina medmänniskor och världen, så att man kan ordna tillvaron så att man ger sig utrymme att leva efter sina känslor. Den som bara leds av sitt förnuft i allt förnekar sig mycket av livets goda. Den som å andra sidan bara lever efter sina känslor lever i ett kaos där man mera får ägna sig åt krishantering än att ta hänsyn till hur man känner för att leva. Förnuftet är reskapet, ett liv som följer ens sanna behov och känslor är målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in