2010-07-03, 10:11
Medlem
Jag har köpt en blodtrycksmätare för att hålla koll på mitt något höga blodtryck.
Mätaren är en Omron M5 Professional (M6) och är en förhållandevis dyr konsumentmätare som bl.a. säljs av apoteket så den ska nog gå att lite på om jag noggrannt följer instruktionerna.

Jag har nu hittat en länk som ger en bra sammanfattning:
http://www.vaughns-1-pagers.com/medicine/blood-pressure.htm

Det jag nu undrar är om någon sjukvårdsutbildad kan verifiera det som står på sidan eller om det finns tveksamma teorier.
Det står t.ex att blodtrycket kan variera mycket under dagen och då borde ett läkarbesök vid fel tidpunkt kunna ge missvisande värden? (Har inte själv hunnit kolla flera ggr under dagen)
Citera
2010-07-03, 10:23
Medlem
Sessilays avatar
Jag tycker inte man kan kalla det för missvisande värden om det inte är fel på apparaturen....

Nåväl... ja, blodtrycket kan variera mycket under ett dygn. Jag har haft dygnsmätning vid ett par tillfällen och då får man fram ett genomsnittsvärde som på sätt och vis ger ett bättre värde, dessutom ser man vid en sådan mätning vid vilken tid värdet är som högst resp lägst. Har man rejält högt blodtryck så kan en sådan mätning vara befogad.
En dygnsmätning går till så att man har en tryckmanchett på sig under ett helt dygn och sedan mäter den automatiskt var 20 minut dagtid och lite mer sällan på natten och några timmar mäter den inte alls (hade det inte varit så hade man inte fått sova något alls i stort sett)
Citera
2010-07-03, 10:56
Medlem
Ok, tack
Får testa att mäta några dagar vid olika tidpunkter och se om jag ser något mönster i resultaten.
Förstår att det inte hjälper att mäta ner sitt blodtryck så nu är det viktminskning och konditionsförbättring som gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in