2007-08-06, 19:55
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Norén är känd som någon som ofta pratat om att han inte vill tillhöra ett etablissemang (något han ju likväl gör, det är väl svårt annat med sådana framgångar), så jag tror inte att han skulle känna sig hugad. Dessutom brukar ett av kraven på akademiledamöterna vara att de behärskar franska och tyska. Mer osäkert om Norén gör det. Någon mer teoretiskt lagd kommer att ersätta Forssell.
Visst har du rätt, jag är kanske lite trångsynt i mitt resonemang, då jag utgår från blott personer jag gillar och som jag tycker har skapat trevliga verk. Törhända är det bättre med någon som får färre poäng på "färgklicksskalan", men har djupare kunskaper i litteratur och språk.
Citera
2007-08-07, 04:24
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Igår publicerade DN en intervju med Ulf Olsson, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet. Det är förvisso ingen figur jag känner till men det verkar ju vara en synnerligen kompetent person. Antar att det finns fler alternativ i den akademiska världen.

Ulf Olsson tycker jag vore ett bra val, han är en skicklig Strindberg-forskare. Eller kanske Anders Cullhed. Även om han väl anses som lite för gammal. Personliga vänskapsband spelar nog in i viss mån när det gäller inval.. En något yngre förmåga som både har band till akademien och verkligen har något att komma med är ju Aris Fioretos.
Citera
2007-08-07, 06:52
Medlem
Jag blir smått chockerad över att läsa förslagen tidigare här i tråden. Svenska akademien skall ju utgöra den yttersta representanten för det svenska språket och svensk litteratur och inte vara någon avstjälpningsplats för språkfattiga "deckarförfattare" och annat patrask!

Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf III
...ett Samhälle af Aderton Herrar ock Män, till Svenska Språkets stadgande ock upodlande, samt till öfning för Vältaligheten ock Svenska skaldekonsten: Hvilcket Samhälle skall nu ock evärdeligen bära namn af Svenska Academien.
Citera
2007-08-07, 12:41
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Ulf Olsson tycker jag vore ett bra val, han är en skicklig Strindberg-forskare. Eller kanske Anders Cullhed. Även om han väl anses som lite för gammal. Personliga vänskapsband spelar nog in i viss mån när det gäller inval.. En något yngre förmåga som både har band till akademien och verkligen har något att komma med är ju Aris Fioretos.
Ja de är intressanta alla tre. Till den skaran vill jag även addera Sigrid Combüchen som jag personligen tycker vore ett bra val. Hon har visat på stor beläsenhet och har dessutom kopplingar till den akademiska världen.
Citera
2007-08-07, 21:45
Medlem
snapcases avatar
Combüchen är ett utmärkt förslag. Hoppas att akademin läser här Skämt åsido så tror jag hon har rätt stora chanser att bli invald. Kvinna, respekterad författare och en hel del akademisk cred.
Carina Burman känns aningens lättviktig i sammanhanget men inte ett omöjligt val.
Citera
2007-08-07, 21:51
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Combüchen är ett utmärkt förslag. Hoppas att akademin läser här Skämt åsido så tror jag hon har rätt stora chanser att bli invald. Kvinna, respekterad författare och en hel del akademisk cred.
Carina Burman känns aningens lättviktig i sammanhanget men inte ett omöjligt val.
Förfäktar du nån slags jämställdhetsambition i feministisk orientering betr kommande inval?

Har inte läst igenom tråden, men ditt inlägg förbryllade en aning.

"Må bäste man vinna"
Citera
2007-08-07, 22:01
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Förfäktar du nån slags jämställdhetsambition i feministisk orientering betr kommande inval?

Har inte läst igenom tråden, men ditt inlägg förbryllade en aning.

"Må bäste man vinna"
Det var bara en gissning baserad på att det enbart sitter fem kvinnor i akademin just nu. Jag skulle faktiskt bli förvånad om stolen går till en man. Samtidigt så är det tragiskt om akademin väljer att gå den enkla vägen och falla för trycket. Oavsett så anser jag iaf att Combüchen skulle vara ett utmärkt val.
Citera
2007-08-07, 22:32
Medlem
amaltheamannens avatar
Claes Hylinger!. om vi lämnar den strikt akademiska sfären för ett ögonblick.
han ger intryck av att vara en bildad karl, och säkert lättsam att ha att göra med, en egenskap som nog inte är helt oviktig. Skriver den mest lättflytande prosan i det här landet. Läs "Det hemliga sällskapet" t.ex. Som gjord för att sitta och pokulera om litteratur över en grogg i de adertons rökrum.
Citera
2007-08-08, 09:35
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Ja jag tycker att Combüchen borde vara en stark kandidat. Var hon inte diskuterat på landets kultursidor inför förra invalet?
Citera
2007-08-09, 17:55
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaltheamannen
Claes Hylinger!. om vi lämnar den strikt akademiska sfären för ett ögonblick.
han ger intryck av att vara en bildad karl, och säkert lättsam att ha att göra med, en egenskap som nog inte är helt oviktig. Skriver den mest lättflytande prosan i det här landet. Läs "Det hemliga sällskapet" t.ex. Som gjord för att sitta och pokulera om litteratur över en grogg i de adertons rökrum.

...eller varför inte hans vän och kollega Magnus Hedlund. De båda är väl dock medlemmar i Vestrogotiska Patafysiska Institutet och kanske inte intresserade av sådana fina och förnuftiga sällskap.
Citera
2007-08-09, 18:40
Medlem
Harry_Hallers avatar
Författaren Peter Kihlgård?
Citera
2007-08-09, 18:57
Moderator
impieteers avatar
Det vore roligt med en kändis tycker jag, alltså någon som alla vet vem det är. Annars tror jag en låg ålder är en stor prioritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in