Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-02, 18:40
Medlem
Victoriouss avatar
Efter att jag har spelat något spel i typ 10 minuter så får jag massa gröna, gula, blåa och massa färger på skärmen. Detta händer även när jag spelar något mindre krävande spel som tex cs.

Jag har haft lite krångel att hitta drivrutiner till min dator efter att jag installerat windows 7. Ett tag stog det i "enhetshanteraren" att det inte gick att hitta drivrutiner till "Matematikprocessorn". Men så letade jag jäääävligt länge och hittade någon drivrutin som funkade.

Datorn hade vista först men jag bytte till windows 7.

Någon som vet vad det specifika felet är eller känner igen sig i detta?

Jag har en Fujitsu Siemens AMILO Xa 2528 (bärbar dator)

Grafikkort: nVidia GeForce 8600 GS
Chipset: nVidia GeForce Go 6100
Processor: AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-58
Moderkort:: FUJITSU SIEMENS XTB71
Citera
2010-07-02, 19:04
Medlem
[Strange Days]s avatar
Låter som att det kanske kan röra sig om överhettningsproblem.

Kolla så att det inte ligger en massa damm i vägen för ventileringen.

Om du är händig med datorer, och garantin har gått ut, så kan du öppna laptop:en och blåsa rent moderkort & grafikkortsfläkten med lufttrycksburk.
Citera
2010-07-02, 19:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Tror också på att grafikminnet är paj eller överhettat...
Citera
2010-07-03, 14:22
Medlem
Victoriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Låter som att det kanske kan röra sig om överhettningsproblem.

Kolla så att det inte ligger en massa damm i vägen för ventileringen.

Om du är händig med datorer, och garantin har gått ut, så kan du öppna laptop:en och blåsa rent moderkort & grafikkortsfläkten med lufttrycksburk.

Ja det kan det ju vara.
Mm ja bor i Oslo och har ingen tillgång till någon kompressor, men får kolla på det. Dom borde ju ha kompressor på en del mackar och så här med.

Har aldrig öppnat någon laptop men stationära har man ju öppnat och blåst rent några gånger.
Citera
2010-07-05, 07:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Blås inte med tryckluft från en kompressor på en mack !!! Köp en burk tryckluft i närmaste affär...
Citera
2010-07-05, 07:47
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Blås inte med tryckluft från en kompressor på en mack !!! Köp en burk tryckluft i närmaste affär...

detta gör man såklart för att inte blåsa in en massa fukt som finns i mackluft
Citera
2010-07-05, 12:33
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvaveberusad
detta gör man såklart för att inte blåsa in en massa fukt som finns i mackluft

En vanlig kompressor, är lite väl stark för ändamålet också, vet en polare som pajade en av sina fläktar, pga trycket vart för starkt
Citera
2010-07-06, 00:04
Medlem
Victoriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Det blev en kompressor från jobbet. Som inte är för stark. Men det var inte mycket damm i datorn. Försökte blåsa rent grundligt ett bra tag.

Men samma skit fortfarande... datorn palla typ 20 minuter sen BAAM, färgcirkus på skärmen.

Du tror alltså att det är grafikkortsminnet som är paj? Då måste man ha ett nytt grafikkort alltså eller kan dom kirra minnet om man lämnar in datorn någonstans?

EDIT: Förövrigt är grafikkortets temp runt 67-70 grader när jag inte gör något krävande. Dvs har spotify, msn och några flikar på firefox igång. Är det sjukt högt? Allt annat är ju under 50 grader.
Senast redigerad av Victorious 2010-07-06 kl. 00:53.
Citera
2010-07-06, 16:50
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victorious
Det blev en kompressor från jobbet. Som inte är för stark. Men det var inte mycket damm i datorn. Försökte blåsa rent grundligt ett bra tag.

Men samma skit fortfarande... datorn palla typ 20 minuter sen BAAM, färgcirkus på skärmen.

Du tror alltså att det är grafikkortsminnet som är paj? Då måste man ha ett nytt grafikkort alltså eller kan dom kirra minnet om man lämnar in datorn någonstans?

EDIT: Förövrigt är grafikkortets temp runt 67-70 grader när jag inte gör något krävande. Dvs har spotify, msn och några flikar på firefox igång. Är det sjukt högt? Allt annat är ju under 50 grader.

70 Grader för att inte göra något speciellt på datorn är relativt högt.
Köp en kylplatta på media markt för 199kr. Du kopplar in den via USB direkt till datorn.
Annars sätt 4 snusdosor så luften kan cirkulera bättre.

d.s Kör på kylplatta! Då får du garanterat det att funka såvidare inte hårdvaran är defekt.
Citera
2010-07-14, 01:32
Medlem
Victoriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
70 Grader för att inte göra något speciellt på datorn är relativt högt.
Köp en kylplatta på media markt för 199kr. Du kopplar in den via USB direkt till datorn.
Annars sätt 4 snusdosor så luften kan cirkulera bättre.

d.s Kör på kylplatta! Då får du garanterat det att funka såvidare inte hårdvaran är defekt.

Fast problemet kvarstår ju om jag ska köpa något och lägga under datorn. Det är väl uppenbarligen något inne i datorn som är fel och jag inte riktigt vad det kan vara.

Någon datasupport sa att det kunde vara moderkortet och om det var det skulle de bli en dyr process.
Wtf? Har moderkortet något med det att göra? Det borde väl vara grafikkortet? det är ju det som är för varmt.
Citera
2010-10-12, 18:43
Medlem
Har fått exakt samma problem, funkat i flera månader men nu efter 10min online spelande så pang låser sig skärmen med massa streck i olika färger. Funderar på att köpa en ny dator då detta är kritiskt... kom ni fram till vad det var för fel?
Citera
2010-10-12, 20:34
Medlem
Låter som överhettning, vanligt med problem laptop, men om du har vertikala linjer som syns även när du bootar upp datorn, då är det med stor sannolikhet skärmen som är trasig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in