Jag sitter och funderar lite över principer kring att använda solljusets effekt för uppvärmning. Kanske (förmodligen) någon som vet svaren på dessa frågor?
1. Det solljus som kommer genom atmosfären innehåller ju både IR, synligt och UV-ljus. Det synliga ljuset vet jag absorberas av t.ex. en svartmålad metallyta och omvandlas där till termisk energi. Men om jag vill utnyttja IR- och UV-strålningen för värmeabsorbtion kan jag lita på att samma yta gör jobbet?
2. Läste någonstans att solljusets effekt vid havsnivån en bra dag ligger runt 1kW/m^2 och av det består ca 53% av IR-ljusfrkevenser och bara ca 3% av UV-ljusfrekvenserna. Därför känns det som att man vill vara säker på att kunna omvandla IR-strålningen till värme för att utnyttja solens effekt till max. Men detta borde väl bero ganska mycket på vilken breddgrad man befinner sig? Atmosfären absorberar väl mycket UV-ljus vilket borde göra att denna effekt minskar dessto längre från ekvatorn man kommer medans IR-strålningens effektbidrag kanske inte är lika känsligt för detta?
3. Finns det någon bra metod att räkna ut hur ljusets intensitet delas upp i reflekterad och transmitterad intensitet då det går genom en glasruta i given vinkel?
Tack!