Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2010-07-10, 21:34
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Tämligen glasklart att vårt medvetande är kopplat till vår hjärna.

Om inte hjärnan bara är apparaten som fiskar upp medvetandet likt radioapparaten fiskar upp radiosignalen.

Vi alla har isf samma medvetande bara det att respektive individs hjärna inte är konstruerad bättre än att den upplever sig själv som ett unik individ med eget medvetande.

Det skulle svara på frågan "varför finns just jag, just nu?" Dvs, du har "alltid" funnits och du kommer "alltid" att finnas.
Däremot kommer allt det som din hjärna möjliggör för medvetandet i denna fysiska värld att försvinna när du dör.

Vet inte själv om jag får ihop resonemanget men kanske någon poäng går fram trots allt?
Senast redigerad av se_där... 2010-07-10 kl. 21:46.
Citera
2010-07-11, 01:31
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffeboyi
http://www.youtube.com/watch?v=9kUyFeSizr0&feature=related

Av någon anledning så kommer jag bara att tänka på den här videon när jag hör snubben prata:

http://www.youtube.com/watch?v=lCsiqj0Oagk
Citera
2010-07-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
All idag existerande medicinsk data.

Vill du att jag ska ge exempel på data som visar att vatten består av två väte-molekyler och en syre-molekyl?

Om det fanns konflikterande verklig (dvs inte hitte-på data av typen som den fullständigt bindgalne dödoåterfödd hänvisar till) data som visade att man faktiskt inte dör när man dör skulle det förstås vara en världssensation av episka mått. Jag förstår absolut inte vad det är som är oklart, men eftersom du ställer en så jävla patenterat dum fråga misstänker jag att felet ligger där.

Vad gör du i filosofi-forumet när du är helt omottaglig för nya eller andras tankar?
Citera
2010-07-16, 22:52
Medlem
kylskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
blablabla
Tror du seriöst på detta?
Citera
2010-07-19, 00:24
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RESTBREATHLESS
Vad gör du i filosofi-forumet när du är helt omottaglig för nya eller andras tankar?

På vilket sätt är kritisk inställning synonymt med oemottaglig. Jag kan direkt säga att du helt saknar förmågan att komma fram till någonting av filosofiskt värde eftersom du förmodligen accepterar allting du hör som lika värdefullt. Så kan en människa göra och bli sedd som en trevlig person, men alltför ofta är skälet att personen helt enkelt saknar den så enormt viktiga logik som är helt nödvändig för att kunna skapa ett avancerat resonemang. Så, en motfråga till dig, betydligt mer adekvat än din, är: vad gör du i filosofiforumet om du inte kan tänka?
Citera
2010-07-19, 04:39
Medlem

Bland det bästa jag har läst här på flashback.

Det enda jag skulle vilja invända emot, är att jag egentligen inte gillar ordet medvetande i dessa sammanhang. För vad som är medvetande är så mycket upp till tolkning. Man kan se medvetande som då man reagera på "omgivningen" på något sätt, och då har många maskiner, robotar och dylik det redan nu. Exempelvis, om du har programmerat en robot till att sträcka ut handen då du närmar dej med din hand så reagerar den ju på omgivningen och har på sådant sätt ett medvetande.

Så jag tycker man mer ska använda sig av ord som självmedvetande.
Senast redigerad av HenrikE 2010-07-19 kl. 04:50.
Citera
2010-07-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Av någon anledning så kommer jag bara att tänka på den här videon när jag hör snubben prata:

http://www.youtube.com/watch?v=lCsiqj0Oagk
Du menar att du tycker han talar rappakalja? Varför?
Citera
2012-02-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omgplz
Det verkar idag inte finnas något slutgiltigt bevis för att vi "dör när vi dör" (medvetandet är 100% länkat till den fysiska hjärnan) men inte heller något slutgiltigt bevis för att medvetandet överlever den fysiska varelsens död.

Märkligt argument. Att vi dör när vi dör är ju uppenbart sant, och har inget med frågan om medvetandet/själ/kropp etc att göra.

Men ok, jag förstår vad du menar, men:
Det finns mycket som tyder på att medvetandet är kopplat till hjärnan, men inger (!) som tyder på något annat motsatta. Det är alltså rationellt att anta att vi dör när kroppen dör, därför säger vi att det är sant.
Citera
2018-12-30, 00:18
Medlem
Skogismyras avatar
Denna sinnessjuka tro att Medvetande skulle upphöra efter kroppens död beror på att egot har felaktigt tillskansat sig själv Medvetandet.
Väldigt absurt. Jag blir paff varje gång, det gör ont att se.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in