• 3
  • 4
2010-07-01, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är rätt mycket som är skumt här. Om mamman har sökt underhålls stöd från FK så kommer FK sedan att titta på TS inkomster. Om de ligger under ca 100 000kr/år så ska han inte betala något underhåll. Om de har legat över så borde det redan ha skett en utmätning vid det här laget.

TS kanske jobbade och tjänade pengar de två-tre åren innan ungen föddes?
Förlossningsdepression?

Ja, då jobbade då.
Citera
2010-07-01, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Kan du hosta upp över 200 000 kr inom två veckors avitid om FK lämnar över allt till Kronofogden? Hur skulle du annars lösa det, menar du?

Kan sälja min lägenhet, men då har jag ingenstans att bo. Eller låna av banken, eller låna av mina föräldrar.
Citera
2010-07-02, 17:42
Medlem
h0h0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Allt äldre än 5 år skrivs ju av endå. Så när ditt barn är 23 så borde det vara 0 på den skulden.

Svenska myndigheter brukar inte förnya fodran efter att presken infallit.

Det är inget som skrivs av! Men samtidigt måste han va delgiven för att dom ska kunna driva in skulden.
PS Ränta tillkommer på skulden.
Citera
2010-07-02, 17:58
Medlem
sfms avatar
Är inte underhåll typ 1 100 kr per månad? Rätt starkt att lyckas få ihop 200 000 i statlig skuld, måste jag säga.
Citera
2010-07-02, 18:33
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarvoe
Kan sälja min lägenhet, men då har jag ingenstans att bo. Eller låna av banken, eller låna av mina föräldrar.

Fast kreditupplysningsföretagen ger dig betalningsanmärkning direkt när Försäkringskassans skulder har registrerats hos KFM, så du lär knappast få ett banklån. Säljer du din lägenhet självmant kan KFM i vissa fall avvakta utredningsåtgärder men drar det ut på tiden lär de fatta beslut om utmätning om möjligheten finns.
Citera
2010-07-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfm
Är inte underhåll typ 1 100 kr per månad? Rätt starkt att lyckas få ihop 200 000 i statlig skuld, måste jag säga.

Skulle tippa att det mesta rör sig om andra skulder än underhållet, typ inkassoavgift, räntor, påminnelse, etc. Även små skulder antar groteska proportioner efter ett tag.
Citera
2010-07-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Skulle tippa att det mesta rör sig om andra skulder än underhållet, typ inkassoavgift, räntor, påminnelse, etc. Även små skulder antar groteska proportioner efter ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av sfm

Det ligger på 1273kr/mån i nuläget och sedan rör det sig om fler barn också.

Reglerna för underhållsstöd lite oklara eftersom försäkringskassan kan göra egna bedömningar av pappans inkomster om dom tycker att han inte utnyttjar sin arbetsförmåga, vilket antagligen varit fallet också eftersom han skriver att han missbrukat.

http://www.forsakringskassan.se/irj/...rhallsstod.pdf
Senast redigerad av BallaRune 2010-07-07 kl. 11:42.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in