Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-30, 19:49
Medlem
Mr.Scullys avatar
Nästan varenda gång jag sitter vid datorn sent på kvällen/natten, vill fanstyget till dator installera femtioelva "viktiga" uppdateringar när jag stänger av för att sova. Givetvis visar sig den irriterande texten "stäng inte av datorn, den stängs av automatiskt".
Då jag har datorn i sovrummet finns det inget annat alternativ att stänga av datorn på "knappen"/bryta strömmen, eftersom att jag inte kan sova med dator igång.

Kan knappast tro att det är bra för datorn, men kan den gå sönder om man fortsätter att göra detta regelbundet?
Citera
2010-06-30, 19:52
Medlem
micaeles avatar
Varför inte bara låta den installera uppdateringarna en gång för alla då, så slipper du problematiken? Du behöver ju bara låta bli att sitta vid datorn typ tio minuter valfri stund på dagen och låta den göra sitt?
Citera
2010-06-30, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Varför inte bara låta den installera uppdateringarna en gång för alla då, så slipper du problematiken? Du behöver ju bara låta bli att sitta vid datorn typ tio minuter valfri stund på dagen och låta den göra sitt?

Men om man har klickat på ''påminn mig senare'' och sedan glömt det hela tills läggdags då? Då funkar det inte. Känner igen mig i ts problem...
Citera
2010-06-30, 19:58
Medlem
assfuckeRs avatar
Säger som föregående, ta tag i problemet och låt det installera skiten någon gång. Jag tror inte det är skadligt att stänga av på knappen med tanke på att jag har gjort det i 5 år på denna dator och den är still standing strong! Men sen är det ju iofs en Dell.
Citera
Medlem
epost72s avatar
Om du stänger av när datorn installerar uppdateringar, så kommer du förr eller senare mötas av ett mindre trevligt meddelande när du startar datorn, om du möts av något meddelande alls.

Ja datorn kan ta fysisk skada av att bli avstängd med knappen, ibland kan man rätta till dem utan att köpa nya grejer men inte alltid.

Stäng av uppdateringar eller välj själv när dessa ska göras.
Citera
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donatellino
Men om man har klickat på ''påminn mig senare'' och sedan glömt det hela tills läggdags då? Då funkar det inte. Känner igen mig i ts problem...
Då kan man väl ta den smällen en kväll? Så farligt är det väl inte att tappa tio minuters sömn?

Dessutom är det inte kalas att avbryta Windows när uppdateringar installeras, det kan bringa allsköns roliga fel och i värsta fall att den vägrar starta nästa gång.
Citera
2010-06-30, 20:00
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Om du stänger av när datorn installerar uppdateringar, så kommer du förr eller senare mötas av ett mindre trevligt meddelande när du startar datorn, om du möts av något meddelande alls.

Ja datorn kan ta fysisk skada av att bli avstängd med knappen, ibland kan man rätta till dem utan att köpa nya grejer men inte alltid.

Stäng av uppdateringar eller välj själv när dessa ska göras.

Påverkas den fysiskt även om man rycker ut batteriet? (ur en laptop då)
Citera
2010-06-30, 20:02
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Påverkas den fysiskt även om man rycker ut batteriet? (ur en laptop då)
Högst osannolikt. Att rycka ur batteriet från en bubbi är som att stänga av med knappen på en släpbar dator.
Det fysiska man kan tänka sig (om än väldigt osannolikt) är att hårddiskar och liknande kan ta skada av att avbrytas när dom minst anar det.
Citera
2010-06-30, 20:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Påverkas den fysiskt även om man rycker ut batteriet?
Ja det beror lite på vad datorn har för sig när strömmen bryts.
Säg att processorn är enormt varm när det sker, så är det inte helt lyckat.
Citera
2010-06-30, 20:14
Bannlyst
på min dator stängde jagn av den på strömbrytarn och jag fick lämna in den och några av mina bilder försvann
Citera
2010-06-30, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Då kan man väl ta den smällen en kväll? Så farligt är det väl inte att tappa tio minuters sömn?

Dessutom är det inte kalas att avbryta Windows när uppdateringar installeras, det kan bringa allsköns roliga fel och i värsta fall att den vägrar starta nästa gång.

Jag vill egentligen att du ska ha fel men jag får väl ge mig. Fast när man är trött och otålig så orkar man inte bry sig särskilt mycket om det där.
Jag kom faktiskt ihåg nu att min förra dator gick sönder just pga att jag alltid brukade använda strömbrytaren, datorn var lite seg och jag orkade inte vänta så jag stängde bara av skiten snabbt. När jag försökte starta om den nästa gång hade jag bluescreen och den fixade sig inte efter det.
Citera
2010-06-30, 22:05
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Säg att processorn är enormt varm när det sker, så är det inte helt lyckat.

Vad skulle det göra för skillnad, föreställer du dig?

Svar till TS: Ingen "fysisk" skada kan ske. Däremot kan det ske logisk korruption på hårddisken, om filer håller på att skrivas tex. Det är därför man inte skall stänga av en dator på det viset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in