2010-06-30, 03:10
Bannlyst
Har någon läst något av Linkola som inte är Kan livet segra? Såvitt jag vet är det den enda boken som finns utgiven på engelska, lite synd då man egentligen borde läsa hans andra böcker. Tror ni hans andra böcker kommer på engelska också någon gång?
Citera
2010-06-30, 08:32
Medlem
Ördögs avatar
Kul att Pentti Linkola tycks röna intresse också i Sverige. När jag för ett par dagar sen för första gången fick syn på din avatar tog jag för givet att du också var finländare. Först efter en stund, och lite googling, märkte jag att hans tankar nu också finns tillgängliga på engelska.

Can Life Prevail? är tydligen ett "urval" av Linkolas texter. Jag antar att de är hämtade från hans sista bok, som på finska heter Voisiko elämä voittaa (Kunde livet segra på svenska) och som utkom 2004. Nu vet jag inte om den engelska översättningen till hundra procent motsvarar den finska upplagan. Är alla texter översatta, och innehåller den eventuellt också texter som inte finns i den finska boken? Det vore därför kul om du kunde ange rubrikerna på texterna i Can Life Prevail? för en jämförelse.

Hur som helst är Linkola ingen produktiv författare - hans banbrytande verk har utkommit med ungefär ett decenniums mellanrum. Låt oss ta en titt på listan över hans verk i den engelska Wikipedia-artikeln.

Två böcker, Suuri Lintukirja (Stora fågelboken) från 1955 och Pohjolan linnut värikuvin: Elinympäristö. Levinneisyys. Muutto (Nordens fåglar i färg: Livsmiljö, utbredning, flyttning) från 1963-67 är, föga överraskande, handböcker om fåglar. Jag tror dessutom att de delvis är bearbetningar av utländska böcker.

"Tänkaren" Linkolas första bok är Isänmaan ja ihmisen puolesta: Mutta ei ketään vastaan (För fosterlandet och människan: Men inte emot någon) från 1960 (inte 1981!). Det är en extrempacifistisk pamflett, kanske den första av de debattböcker som blev så typiska för 60-talsradikalismen både i Finland och Sverige.
Jag har inte läst den, bara referat av en del av innehållet. Boken är naturligtvis präglad av sin tid, men kanske på sitt sätt intressant också för dagens läsare - Linkola har nämligen helt ändrat åsikt sedan dess. 1960 skrev han ännu att han gärna skulle släpa stockar i Sibirien, om bara krigen mellan Finland och Sovjet med alla sina tiotusentals offer hade kunnat undvikas. Numera tycker han ju bara att det är bra med krig och terrordåd och massakrer, eftersom det dör en massa skadliga människor i dem!

Det är med böckerna Unelmat paremmasta maailmasta (Drömmarna om en bättre värld) från 1971 och Toisinajattelijan päiväkirjasta (Ur en oliktänkares dagbok) från 1979 som det som man kunde kalla den "egentlige" Linkola framträder. Det är samlingar av essäer, inlägg och tal från de senaste åren: de handlar om vår fördärvliga livsstil, plundringen av naturresurserna, befolkningskatastrofen och alla de där andra frågorna. På 80-talet blev "ekofascisten" Linkola superkändis i Finland då han lade fram sitt fulla program. Det skedde först i Kirjeitä Linkolan ohjelmasta (Brev om Linkolas program) 1986, skriven tillsammans med Osmo Soininvaara (som på den tiden var en likadan domedagsprofet som Linkola, men som senare blev grön mainstreampolitiker, riksdagsman och omsorgsminister). Den "egentlige" Linkolas tredje bok helt i eget namn blev Johdatus 1990-luvun ajatteluun (Introduktion till 1990-talets tänkande) från 1989.

Linkolas följande text enligt Wikipedia-artikeln är inledningen till antologin Ekologiseen elämäntapaan (Mot en ekologisk livsstil) från 1996. Sen dröjde det som sagt till 2004 tills hans sista (?) bok Voisko elämä voittaa kom ut. För varje bok har han blivit allt mer pessimistisk.

På min egen hylla står tre av de här böckerna, Unelmat paremmasta maailmasta, Toisinajattelijan päiväkirjasta och Voisiko elämä voittaa, och jag har nog läst det mesta av dem. (Linkola gör sej bäst i lagom doser!)

Som sagt - det är fint att han görs känd också utanför vårt lilla språkområde. Men den som verkligen vill lära känna honom tycker jag ska ta Gud i hågen och lära sej finska! Ty Linkola är i mitt tycke en av dagens främsta stilister på det språket.
Senast redigerad av Ördög 2010-06-30 kl. 08:37.
Citera
2010-06-30, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Kul att Pentti Linkola tycks röna intresse också i Sverige. När jag för ett par dagar sen för första gången fick syn på din avatar tog jag för givet att du också var finländare. Först efter en stund, och lite googling, märkte jag att hans tankar nu också finns tillgängliga på engelska

Har läst lite av hans finska verk och fått lte hjälp med översättning av en finsk vän bland annat som också är anhängare till Linkolas idéer men inte alls så mycket som man borde. Har bara läst ett helt verk: Kan livet segra.

Citat:
Can Life Prevail? är tydligen ett "urval" av Linkolas texter. Jag antar att de är hämtade från hans sista bok, som på finska heter Voisiko elämä voittaa (Kunde livet segra på svenska) och som utkom 2004. Nu vet jag inte om den engelska översättningen till hundra procent motsvarar den finska upplagan. Är alla texter översatta, och innehåller den eventuellt också texter som inte finns i den finska boken? Det vore därför kul om du kunde ange rubrikerna på texterna i Can Life Prevail? för en jämförelse.
Innehållet i den engelska utgåvan är:

Förord
Introduktion
Preface by the author

Kapitel 1: Finland
Humbug
The finnish body
Sales season
What is the majority and what is the minority?
Life protection, utopias and agriculture
Against highway crime

Kapitel 2: Skogar
The old forest of Talaskangas
The green lie
It's dark in the woods
The forest covering in Finland must be restored
A logging story
Is the WWF favouring crime?

Kapitel 3: Djur
From gunslingers to environmental disaster
An animal history of the new age
Ethics of environmentalism
The suppressed nightmare of conservation
The cat disaster
Joyful chickens and sad
The animal protector as an apostle of doom
Aspects of animal protection
Animal rights in the Bible
A look at vegetarianism
Value of humans and animals

Kapitel 4: Världen och vi
A refresher course in the state of the world
The intolerable misfortune of technology
Women as the protectors of life
Human nature and history
The decline of the world knows no mercy
The world at the turn of the Millennium
Bull's Eye
A perspective on the state of the world - ABC of the deep ecologist - del 1
A perspective on the state of the world - ABC of the deep ecologist - del 2

Kapitel 5: Det nödvändiga för livet
The sum of life
On the reversal of finnish society
Can we survive? A model for a controlled future

Detta är hela bokens kapitel och rubriker. Är det någon skillnad jämfört med den finska upplagan?

Citat:
Hur som helst är Linkola ingen produktiv författare - hans banbrytande verk har utkommit med ungefär ett decenniums mellanrum. Låt oss ta en titt på listan över hans verk i den engelska Wikipedia-artikeln.

Två böcker, Suuri Lintukirja (Stora fågelboken) från 1955 och Pohjolan linnut värikuvin: Elinympäristö. Levinneisyys. Muutto (Nordens fåglar i färg: Livsmiljö, utbredning, flyttning) från 1963-67 är, föga överraskande, handböcker om fåglar. Jag tror dessutom att de delvis är bearbetningar av utländska böcker.

"Tänkaren" Linkolas första bok är Isänmaan ja ihmisen puolesta: Mutta ei ketään vastaan (För fosterlandet och människan: Men inte emot någon) från 1960 (inte 1981!). Det är en extrempacifistisk pamflett, kanske den första av de debattböcker som blev så typiska för 60-talsradikalismen både i Finland och Sverige.
Jag har inte läst den, bara referat av en del av innehållet. Boken är naturligtvis präglad av sin tid, men kanske på sitt sätt intressant också för dagens läsare - Linkola har nämligen helt ändrat åsikt sedan dess. 1960 skrev han ännu att han gärna skulle släpa stockar i Sibirien, om bara krigen mellan Finland och Sovjet med alla sina tiotusentals offer hade kunnat undvikas. Numera tycker han ju bara att det är bra med krig och terrordåd och massakrer, eftersom det dör en massa skadliga människor i dem!
Just hans bok om pacifism skulle vara intressant att läsa och det vore kul om han själv skulle kommentera denna bok idag, då han har ändrat åsikter helt. Vad fick honom egentligen att ändra sig så radikalt? Jag stöder hans nuvarande ideologi men det vore ändå väldigt kul att läsa hans äldre böcker.

Citat:
[Det är med böckerna Unelmat paremmasta maailmasta (Drömmarna om en bättre värld) från 1971 och Toisinajattelijan päiväkirjasta (Ur en oliktänkares dagbok) från 1979 som det som man kunde kalla den "egentlige" Linkola framträder. Det är samlingar av essäer, inlägg och tal från de senaste åren: de handlar om vår fördärvliga livsstil, plundringen av naturresurserna, befolkningskatastrofen och alla de där andra frågorna. På 80-talet blev "ekofascisten" Linkola superkändis i Finland då han lade fram sitt fulla program. Det skedde först i Kirjeitä Linkolan ohjelmasta (Brev om Linkolas program) 1986, skriven tillsammans med Osmo Soininvaara (som på den tiden var en likadan domedagsprofet som Linkola, men som senare blev grön mainstreampolitiker, riksdagsman och omsorgsminister). Den "egentlige" Linkolas tredje bok helt i eget namn blev Johdatus 1990-luvun ajatteluun (Introduktion till 1990-talets tänkande) från 1989.

Linkolas följande text enligt Wikipedia-artikeln är inledningen till antologin Ekologiseen elämäntapaan (Mot en ekologisk livsstil) från 1996. Sen dröjde det som sagt till 2004 tills hans sista (?) bok Voisko elämä voittaa kom ut. För varje bok har han blivit allt mer pessimistisk.

På min egen hylla står tre av de här böckerna, Unelmat paremmasta maailmasta, Toisinajattelijan päiväkirjasta och Voisiko elämä voittaa, och jag har nog läst det mesta av dem. (Linkola gör sej bäst i lagom doser!)

Som sagt - det är fint att han görs känd också utanför vårt lilla språkområde. Men den som verkligen vill lära känna honom tycker jag ska ta Gud i hågen och lära sej finska! Ty Linkola är i mitt tycke en av dagens främsta stilister på det språket.

Ja, men han håller än idag föreläsningar ibland väl? Här är från 2005: http://www.tuomasvanhanen.fi/linkola.jpg
Kalastaja Pentti Linkola piti toisen puheenvuoron. Linkola painotti puheessaan miten järjetöntä on, että ihmisen kokoisia suuria nisäkkäitä on näin paljon ja näin tiheästi. Varsinkaan täällä arktisissa oloissa alueen kantokyky ei kestä sitä, Suomenkin väestön vuotuinen lisäys on noin 17 000. Lisääntymistä pitäisi rajoittaa siten, että vain mahdollisimman virikkeellisen ympäristön tarjoavat vanhemmat saisivat lisääntyä, ja lapsille luotaisiin laajennettu 'sukulaisverkko,' joka osaltaan huolehtisi lapsen kouluttamisesta ja kasvattamisesta. Ihmisen toimia ylipäätään pitäisi arvioida ensisijaisesti siltä kannalta, kuinka paljon mikäkin toiminta kuormittaa ympäristöä. Nykyään uutisointi keskittyy toissijaisiin asioihin. Siinä missä pääministerin ja kulttuuriministerin kuuden vuoden takaisesta kohtaamisesta revitään suuret otsikot, näkyy uutinen 1300 tutkijan varoituksesta luonnon kantokyvyn pettämisestä sivun laidan pikku-uutisena.

Undrar om han har sagt det han vill ha sagt eller om ännu fler böcker kommer komma, man får hålla tummarna.
Citera
2010-07-05, 08:28
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Detta är hela bokens kapitel och rubriker. Är det någon skillnad jämfört med den finska upplagan?

Då man räknar rubrikerna visar det sej att den engelska utgåvan omfattar drygt hälften av innehållet i Voisiko elämä voittaa. Frånsett de inledande avsnitten har den engelska utgåvan 35 kapitel, mot cirka 65 kapitel i originalupplagan.

Men jag förmodar att sovringen bara varit till gagn. Syftet med Can Life Prevail? har ju varit att göra Linkolas tankar kända för en internationell läsekrets. De kapitel som inte kommit med kan nog betecknas som skäligen ointressanta för icke-finska läsare. Till dem hör inlägg från debatter i finsk press, "brev" adresserade till särskilda personer i Finland, texter om ytterst lokala miljöfrågor, samt bokrecensioner.

En annan viktig orsak till gallring är naturligtvis att Linkola ständigt upprepar sej själv. Annat kan väl knappast väntas i en bok som består av texter från flera års tid.

Voisiko elämä voittaa utgörs av texter och föredrag från åren 1989-2003. Nästan alla har publicerats i någon av dessa fyra tidningar: Finlands främsta dagstidning Helsingin Sanomat (HS), bild-, nyhets- och aktualitetsmagasinet Suomen Kuvalehti (SK), naturskyddstidskriften Suomen Luonto (SL) eller organet för Linkolas "ekologiska" parti, Elonkehä (EK).

Han har också yttrat sig i andra tidningar. Valkeakosken Sanomat och Sydän-Hämeen Lehti är lokaltidningar i Birkaland, Vihreä lanka ("Gröna tråden") är en nyhets- och aktualitetstidning med grön profil, Maaseudun Tulevaisuus ("Landsbygdens framtid") är språkröret för de finska lantbrukarnas centralorganisation MTK, och Hiidenkivi ("Trollstenen") en populärvetenskaplig tidskrift som behandlar finsk språkforskning, litteratur och historia.

Så här är Linkolas finska bok disponerad - med mina egna svenska översättningar av rubrikerna:

Citat:
Till inledning
Karelen (SK)

I SKOGEN
Urskogen i Talaskangas (HS)
Den bepansrade drummeln (SK)
Grön lögn (SK)
Det är mörkt i skogen (SK)
Finland är lika med skog (SK)
Brev till Hannu Hautala
Finland måste återfå sitt skogstäcke (HS)
Berättelsen om ett skogshygge (SK)
Befrämjar WWF brott? (SK)
Finland är lika med skog (HS) [Det är inte samma text som ovan!]
Repetitionskurs om skogen (Ek)

II NATUREN
Det nya klimatet - hälsningar till meteorologerna (SK)
Från bösskarlar till miljökatastof (SL)
Nya tidens djurhistoria (SL)
Naturskyddets etik (SL)
Naturskyddets förtigna mardröm (SL)
Kattkatastrofen (SL)
Skydd av kulturlandskapet och naturen (Ek)
Panik eller frid i naturen? (Ek)
Livet kännetecknas av livsglädje (Ek)
Ett halvsekel av sjöfågelutredningar (Föredrag)

III DJURENS RÄTTIGHETER
Glada och sorgsna höns (SK)
Djurskyddaren som förödelsens apostel (Vihreä lanka)
Synpunkter på djurskydd (Maaseudun tulevaisuus)
Djurens rättigheter i Bibeln (Ek)
En blick på vegetarianismen (Ek)
Människovärde och djurvärde (Ek)
Till bil- och motorspalten (Ek)

IV BÖCKER
Ett mästerverk av ugglemän (HS)
Kalle Könkköläs biografi (Ek)
Den ensamme ryttaren (Eero Taivalsaari) (Ek)
Naturböckernas adel (HS)

V FINLAND
Humbuger Börs (SK) [En vits på Hamburger Börs, ett känt hotell och näringsställe i Åbo. Och i Stockholm!]
Den finländska kroppen (SK)
Tid för realisation / Tid av förnedring (SK) [Rubriken leker med den dubbla betydelsen hos ordet alennus, som kan betyda både realisition och förnedring]
Vuotos och Suomen Kuvalehti (SK)
Vad är en majoritet och vad är en minoritet? (Ek)
Landskapet i Sääksmäki (Valkeakosken Sanomat)
Livsskydd, utopier och lantbruk (Ek)
Mot motorvägsbrottsligheten! (HS)
Tragedin i Kuhmalahti (Sydän-Hämeen lehti)
Nordanvindarna blåser i Sääksmäki (Valkeakosken Sanomat)
Landsbygdens misär (Ek)
Tankar om och minnen av den gamla bildade klassen (Hiidenkivi)

VI VÄRLDEN OCH VI
Överlevnadsläran och läkaretiken (Fördrag vid Medicinens Dagar)
Livets kärnfråga
Teknikens ofattbara olycka (SK)
Världskrigen (SK)
Kvinnorna som livets beskyddare I (SK)
Kvinnorna som livets beskyddare II (SK)
Om recensionen av boken "Mot en ekologisk livsstil"
En ljusglimt i befolkningsexplosionen (Ek)
Människonaturen och historien (Ek)
Världens undergång känner ingen barmhärtighet (Vihreä lanka)
Ingen nåd för de betryckta (Ek)
Världen och Finland vid millennieskiftet (Valkeakosken Sanomat)
Kriget, människan och Kosovo (Ek)
Ledarskribent på villovägar (HS)
"Den kulan visste var den tog" (Ek) [En artikel om attacken mot WTC. Linkola applåderar terroristerna med ett citat ur Runebergs "Sven Dufva"!]
ABC för en djupekolog (Ek)
Förenta staterna - världens fiende (Ek)

VII LIVETS FÖRUTSÄTTNINGAR
Livets summa (SL)
Elfte ögonblicket för en helomvändning av det finländska samhället (Föredrag på Mustiala lantbruksinstitut)
Kan vi överleva? (SK)

Som sagt - de texter som inte ingår i den engelska upplagan är i regel umbärliga för en läsare som inte känner till finländska förhållanden.

Men artikeln från Hiidenkivi - om den bildade klassens uppgång och kollaps - är i mitt tycke väldigt intressant, och värd att översättas till svenska. Där finns en hel del hälsosamma betraktelser kring Finlands inbördeskrig 1918. Linkola skriver delvis i polemik mot Väinö Linna. Han finner Linnas samhällssyn ensidig och felaktig, han smular sönder Linnas karikatyrer av Finlands bildade klass - präster, tjänstemän och intellektuella - och han anser att Linna har haft olyckliga konsekvenser för det senaste halvseklets utveckling.

Linkolas artikel skulle inte minst förtjäna att läsas i Sverige, där de flesta okritiskt tycks ha anammat dumvänstersynen på händelserna i Finland 1917-18: "Ja, se det var dom förtryckta arbetarna och torparna som gjorde revolution för att kräva rättvisa, men dom vita slaktarna och deras kejsartyska allierade under den grymme tsarryske generalen Mannerheim mördade dom allihopa, snyft snyft buhu". Verkligheten var betydligt mer komplex än så.

Jag ska se om jag har tid att åstadkomma nån sorts referat ...

Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Just hans bok om pacifism skulle vara intressant att läsa och det vore kul om han själv skulle kommentera denna bok idag, då han har ändrat åsikter helt. Vad fick honom egentligen att ändra sig så radikalt? Jag stöder hans nuvarande ideologi men det vore ändå väldigt kul att läsa hans äldre böcker.

När man talar om trollen - boken har kommit ut i nyupplaga i år!
http://www.intokustannus.fi/kirja/isanmaan_ja_ihmisen_puolesta/
Senast redigerad av Ördög 2010-07-05 kl. 09:02.
Citera
2010-07-05, 20:40
Medlem
Ballfagers avatar
Vari exakt består hans fascism??
Citera
2010-07-07, 07:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfager
Vari exakt består hans fascism??

Haha, "fascismen" menar kritikerna ligger i att Linkola vill se samhället kontrollerat av en miljövänlig stat. En grön totalitär stat helt enkelt: tvångsskrota bilar, förbjud djurtester, hårdare straff, förbjud det som förstör miljön, o.s.v. Linkola ser detta som en nödvändighet då det krävs snabba förändringar utan långsam demokratisk byråkrati för att rädda jorden. Han är emot individen och menar att folk idag är alldeles för egoistiska. Man kan skriva om detta i långa rader, läs hans bok så förstår du.
Citera
2010-07-07, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Text

Oj, så originalet är så mycket längre alltså. Nu fick man lust att lära sig finska. Intressant, mycket intressant!

Linkola skriver själv i den engelska upplagan att det blir en del upprepningar ibland då det är just samlade texter och artiklar, men också att en sanning tål att upprepas.

Vad pk-vänstern skriver är rätt ointressant också, alla normala vet att de vita gjorde rätt i Finland.
Citera
2017-09-02, 17:53
Medlem
Ördögs avatar
Borde man bumpa den här tråden också? Linkola har visserligen inte publicerat något nytt på ett tag, men inför hans 85-årsdag senare i år har det kommit ut en tjock biografi om honom. Boken är skriven av journalisten Riitta Kylänpää. Det är en minutiös genomgång av Linkolas liv och visar hur hans världsåskådning växt fram.

Hufvudstadsbladets recensent Camilla Berggren förskräcks över läsningen och är lättad över att Linkolas storhetstid inföll före internet och sociala medier.

Pentti Linkola: Hatretorik före internet
https://www.hbl.fi/artikel/pentti-linkola-hatretorik-fore-internet/
Citat:
Det är med känslor av obehag jag läser igenom den drygt 450 sidor tjocka boken med ett rikt bildmaterial. Vi får tacka vår skapare att internet och sociala medier inte fanns under Linkolas storhetstid. Hans kungstanke är att jorden inte kan räddas utan att människosläktet decimeras radikalt. Finlands befolkning borde underskrida en miljon och levnadsstandarden skruvas tillbaka till 1930-talets standard. De överflödiga individerna ska bort, så länge en enda terrorist finns kvar finns det hopp, anser Linkola.

Trots det hatiska budskapet var Pentti Linkola en kultfigur, en samvetets röst och förebild under många decennier i de finska naturvårdar-, miljö- och kulturkretsarna. Man vallfärdade till fiskaren som bodde i sin stuga utan bekvämligheter och hjälpte till att lägga ut nät med bara händer i 30 graders kyla. Till kvällsmat kunde bjudas på kall potatis och rå fisk. Eller så gjordes veckolånga färder med cykel eller roddbåt, matsäcken bestod ofta av råa havregryn i kallt vatten eller en hålkaka rågbröd trädd över cykelstyret.

Jag förstår att Linkola hade en stor roll som väckarklocka i Finland under sin aktivaste period. Men det är svårt att förstå den fascination och beundran som omgav honom och gett honom litterära pris.
---
Linkola har förundrat sig över att man inte diskuterar vilken strålande filosofi nazismen var. "Fanns där något annat dåligt än att man förlorade andra världskriget?” En problematisering av Linkolas mest kontroversiella tankar skulle ha suttit bra i boken.
Berggren är som synes upprörd över att Kylänpää inte gör någon ansats att bemöta de "kontroversiella" åsikterna hos mannen hon skildrar.
Citat:
Alltmer bitter på samhället drog sig Linkola mera och mera tillbaka till naturen. På 2000-talet har han använt sitt arv för att via stiftelsen Luontoperintösäätiö köpa upp naturskogar. Tyvärr kom inte donationer i den utsträckning som Linkola räknat med. Ändå har stiftelsen skyddat 14 000 hektar finsk urskog.
---
Själv är Linkola gammal och trött och ångrar ingenting. Men den i Finland prisbelönte författaren har blivit en kultfigur för militanta nynazister berättar Helsingin Sanomat 19.8. Nynazisterna har koll på Linkola efter att han 2009 gav ut boken "Can Life Prewail" på ett ultrahögerförlag i Ungern.

Detta nämner Riitta Kylänpää inte i sin bok men hon radar nog upp många citerade åsikter om Linkola, både uppskattande och kritiska, på ett nästan lakoniskt sätt.

Jag grips av tanken att också hon egentligen fascineras av personen Linkola, speciellt då det gäller hans romantiska kärlek till naturen. Men i dagens tid av hatprat och terror behöver vi inte Pentti Linkolas budskap.
Citera
2017-09-03, 01:14
Medlem
Saltkatts avatar
Wow, lever gubben fortfarande? Jag hade för mig att jag hört att han hade gått bort. Men varför i helskotta kan ingen översätta honom till svenska?
Citera
2017-09-19, 12:54
Medlem
George Wittigs avatar
Linkola är en av de vidrigaste människor som finns. En hatpredikant precis i stil med de islamska imamerna, men han får på nåt sätt slinka undan då det lyckorike han förespråkar är en "grön ekologisk stat" istället för ett kalifat. Finns inget positivt hos denna människa, han är av samma skor och korn som dessa fanatiker brukar vara, förespråkar glatt massmord och pina men ifrån sitt höga elfenbenstorn där han själv inte behöver göra nåt av smutsgörat.
Citera
2020-04-05, 15:51
Medlem
Ördögs avatar
Utan att anamma alla Linkolas idéer måste man erkänna att han var en intressant och på sitt eget vis ytterst klok man. Hans frånfälle är en förlust, även om han ju nog redan framfört det budskap han ville framföra.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/05/samhallsdebattoren-och-radikalekologen-pentti-linkola-ar-dod
Citera
2020-04-05, 16:25
Medlem
Kheperas avatar
Det är tråkigt när människor dör. Det är tråkigt att hans idéer inte dog med honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in