Resultat: .
0%
röster
2012-04-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Triestes problem är väl att staden egentligen ligger i Jugoslavien.
I inlägget som jag länkade till, hade jag tidigare skrivit bla följande om Nereo Roccos Trieste:
"Född i Trieste och snackade bara riktig italienska då han blev intervjuad i TV. Trieste var jävligt speciellt inom Italien. Särskilt under Roccos tid…

Han var en stor lokalpatriot. Och han ledde Triestina framgångsrikt direkt efter kriget. Stor jävla betydelse eftersom det då inte var självklart att de ens skulle få tillhöra Italien. Tito hade ju erövrat Trieste…

Hela Italien hejade på Triestina. I Triestina tränade han bl a försvararen Cesare Maldini, som liksom Rocco senare skulle knytas till Milan."

Triestinas framgångar anses ha varit en bidragande faktor för att säkra Triestes framtid i Italien.

Trieste har nu väntat i 55 år på att få se Serie A-fotboll...
2012-04-04, 16:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Sen ska man komma ihåg att även om Serie A inte är riktigt på topp så är livskvalitén bra mycket högre där än i Manchester eller annan väl vald skithåla i England.

En kärv och besk sanning.

London är nog acceptabelt för alla, men sen blir det liksom ett stort gap ned till Ken Loach-filmer om ändlösa bruna tegelmurar, varslade stålverksarbetare, Roger Waters-pennalism, skinheads och döda husdjur.

Jag trodde Suarez skulle funka bra i Liverpool, som är mitt PL-lag, men det är så mycket träben omkring honom att han får göra 3 mans jobb. Knappast så om han flyttar söderut... och då menar jag inte Alkmaar.

- F.G
2012-04-04, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
…
Sen ska man komma ihåg att även om Serie A inte är riktigt på topp så är livskvalitén bra mycket högre där än i Manchester eller annan väl vald skithåla i England.
Eller som Aurelio De Laurentiis förklarat för sina spelare, utifall de skulle vilja till PL:

"If they want to go to England then in the end they're going to go, but they need to understand this: the English live badly, eat badly and their women do not wash their genitalia. To them, a bidet is a mystery."
2012-04-04, 19:29
Medlem
Härligt med full fokus på Serie A… och såklart Serie B osv… även om det tyvärr beror på att alla italienska lag nu slipper (misslyckats i) europaspel…

Hård kamp om lo Scudetto mellan giganterna Milan och Juventus, medan Lazio, Udinese, Napoli, Roma och Inter gör upp om tredjeplatsen. Härligt.

Men jag fokuserar på Serie B där det är hårt som fan i toppen. Skiljer fyra poäng mellan Torino och fyran Pescara. Av de sex översta i tabellen var det endast Hellas som tog tre poäng…

Och bakifrån kommer nu Sampdoria stormande. Mot alla jävla odds. En förlust på de senaste 12 matcherna (borta mot Torino), 7-4-1 och bäst i formtabellen. Nu bara en poäng ifrån kvalplats.

Men det var ju inte det jag ville snacka om…

Nej, jag vill lyfta fram Marco Sau .

Jag har i tråden lite pliktskyldigt följt hans öden och äventyr. Men nu börjar han uppmärksammas på allvar. I senaste numret av Calcio2000 finns där en lång artikel om honom.

24 år, född och uppvuxen på Sardinien, gjorde succé i Cagliaris Primavera, men sedan utlånad till Manfredonia, AlbinoLeffe, Lecco, Foggia och nu Juve Stabia.

Förra året spelade han alltså i Lega Pro Prima Divisione med Zemans Foggia. Och då, äntligen blommade han under Zemans ledning ut till en riktig målskytt. De anfallare som har förstånd och talang kan verkligen ta sitt spel till en ny nivå under hans ledarskap. Och det gjorde Sau, som blev Capocannoniere med 20 mål.

Cagliari litade fortfarande inte riktigt på att han var redo för Serie A, så han lånades därför ut till Juve Stabia i Serie B. Och han har nu visat att han klarar även den nivån. Immobile (Zemans Pescara!) leder skytteligan med 23 mål (4 straffmål), Sassuolos Sansone är tvåa med 18 (7) och Sau har gjort 17 (2).

I Calcio2000 så ligger han på 6:e plats på den genomsnittliga betygstabellen (Hellas Hallfredsson toppar).

Och även om han såklart svarar klokt att han koncentrerar sig på att göra bra ifrån sig i Juve Stabia, så erkänner han då han blir pressad av intervjuaren att drömmen är att spela för Cagliari. Jag hoppas att han får chansen nästa säsong. En karriär som påminner om Cossus. Vilket även hans storlek gör.

Som en liten, snabb och teknisk anfallare har han den naturliga förebilden. Di Natale. Vilket naturligtvis gör honom ännu mer sympatisk…
Senast redigerad av Brille68 2012-04-04 kl. 19:33.
2012-04-05, 11:13
Medlem
http://www.svenskafans.com/italien/Luis-Suarez-pa-vag-till-Roma-440476.aspx
Det är alltså inte bara lösa rykten från goal.com.. Skit!
Säga vad man vill om spelaren, men efter vad såg av honom i VM 2010 framstår han i mina ögon som en man utan någon heder alls..
2012-04-05, 12:21
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arachnid
Säga vad man vill om spelaren, men efter vad såg av honom i VM 2010 framstår han i mina ögon som en man utan någon heder alls..

En miljard att spendera i sommar.

Artikelförfattaren skriver att Totti "måste spela". Vet inte om jag håller med om det. Börjar bli allt mer dags för en roll liknande den Del Piero har, speciellt om Suarez kommer in.
2012-04-05, 12:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Liverpool hade den mindre vackre uruguyanaren i stallet men misslyckades att spela honom rätt, så det får kanske bli så här... synd för 'Pool men de kanske kan göra någon alternativ värvning (eller tre) som kan rädda laget från att bli en anonym mitten-krigare i PL.

Suarez till Roma? Toppen!

Tror i och för sig han skulle göra sig ännu bättre i La Liga med det mediokra försvarsspelet som gäller där...
2012-04-05, 12:48
Medlem
Ferry31s avatar
Känslan säger att Mercaton till sommaren kommer bli den mest intressanta i Serie A på länge. Suarez till Roma skulle vara något, men han skulle likväl kunna passa i Inter. Visserligen har de ett gäng forwards, men samtliga känns väldigt begränsade numer. Den där allsidiga forwarden som dessutom kan dribbla och ligga bakom det kreativa spelet har Inter saknat lite sedan Eto'o packade väskorna. Sen kan man även lägga till att Milito och Forlan börjar bli lite till åren, så Suarez skulle kunna vara ett långsiktigt alternativ, eftersom han fortfarande är ung.

Nåväl, angående Sneijder så är jag säker på att han säljs i sommar. Vore riktigt kul om man fick se honom i Milan faktiskt. Milan saknar lite av en kreativ mittfältare, men sen vore det trist om Serie A förlorar stora profiler som Wesley. Visserligen är han inte vad han var 2010, men han är definitivt inte slut än, och har nog mycket kvar att ge ifall han får slussas in i rätt lag.

Edit: Vad roligt att CL-tråden har urartat förresten, för att inte tala om matchtråden där det alltid är oreda. Snart är det väl bara denna man fortfarande kan lita på att det fortsätter med seriösa diskussioner, utan att det förekommer massor av pajkastande och skitsnack
Senast redigerad av Ferry31 2012-04-05 kl. 12:51.
2012-04-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arachnid

detta förstår jag inte. tror du inte nästintill varenda spelare i VM hade tagit beslutet att rädda bollen med handen i 120e minuten i en kvartsfinal ifall det krävdes för att inte förlora? jag förstår om man kan tycka illa om suarez efter "rasism-skandalen" eller för han filmar ofta... men handbollen?
2012-04-05, 15:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Känslan säger att Mercaton till sommaren kommer bli den mest intressanta i Serie A på länge. Suarez till Roma skulle vara något, men han skulle likväl kunna passa i Inter. Visserligen har de ett gäng forwards, men samtliga känns väldigt begränsade numer. Den där allsidiga forwarden som dessutom kan dribbla och ligga bakom det kreativa spelet har Inter saknat lite sedan Eto'o packade väskorna. Sen kan man även lägga till att Milito och Forlan börjar bli lite till åren, så Suarez skulle kunna vara ett långsiktigt alternativ, eftersom han fortfarande är ung.

Nåväl, angående Sneijder så är jag säker på att han säljs i sommar.

Instämmer i allt ovanstående, däremot tror jag Sneijder kommer att lämna Italien helt och hållet, och söka sig någonstans där internationella cup-titlar hägrar... dvs något av de storsatsande PL-lagen. Spanien har han redan betat av. Helt övertygad om att lille "Cancer" har mer att ge i karriären, och inte bara behöver vara grinig "Cancer" vecka efter vecka.

Forlan floppade i Inter på ett sorgligt sätt; man såg att han försökte men resten av laget var inte med på samma noter, och Forlan tycks inte ha hittat in i spelet. Vill nog säga att halva felet ligger hos Inter, och den gode Diego bör nog försöka hitta en ny adress för de sista ljuva åren av karriären. Här kanske Milan kan vara ett alternativ

Suarez är en elak liten jävel, så han kanske skulle gå till Lazio istället? En sorts Zarate, fast med förmågan att leverera? Tror i vilket fall att han ska sikta på någon av de större klubbarna, om han nu ska till Italien... vilket jag hoppas.

Citat:
Vad roligt att CL-tråden har urartat förresten

CL = kroniskt dåliga vibbar.

- F.G

PS endast en idiot hade inte stoppat bollen med handen mot Ghana 2010. Att Gyan bränner straffen är Gyans fel, inte Suarez.
Senast redigerad av Fula Gubben 2012-04-05 kl. 15:45.
2012-04-05, 15:58
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Instämmer i allt ovanstående, däremot tror jag Sneijder kommer att lämna Italien helt och hållet, och söka sig någonstans där internationella cup-titlar hägrar... dvs något av de storsatsande PL-lagen. Spanien har han redan betat av. Helt övertygad om att lille "Cancer" har mer att ge i karriären, och inte bara behöver vara grinig "Cancer" vecka efter vecka.

Forlan floppade i Inter på ett sorgligt sätt; man såg att han försökte men resten av laget var inte med på samma noter, och Forlan tycks inte ha hittat in i spelet. Vill nog säga att halva felet ligger hos Inter, och den gode Diego bör nog försöka hitta en ny adress för de sista ljuva åren av karriären. Här kanske Milan kan vara ett alternativ

Suarez är en elak liten jävel, så han kanske skulle gå till Lazio istället? En sorts Zarate, fast med förmågan att leverera? Tror i vilket fall att han ska sikta på någon av de större klubbarna, om han nu ska till Italien... vilket jag hoppas.

CL = kroniskt dåliga vibbar.

- F.G

PS endast en idiot hade inte stoppat bollen med handen mot Ghana 2010. Att Gyan bränner straffen är Gyans fel, inte Suarez.

Jo, jag tror också att Sneijder lämnar Italien. Konstaterade bara att det skulle vara lite tråkigt, men det mesta tyder väl på att vi får se honom i England nästa säsong.

På tal om Forlan så hoppas jag också att han hittar en ny klubb, men att han lyfter sig igen. Det är trots allt en spelare man har stor respekt för och det vore roligt om han åtminstone höll ett par år till, så att han kanske får följa med till VM i Brasilien om två år (ifall Uruguay kvalar in).

Tror det kan finnas ett flertal alternativ för Suarez i Italien ifall man tänker efter. Sen brukar väl ofta italienska klubbar ha ett gott öga för uruguayanska spelare? Eller är jag ute och cyklar här?

Att CL-tråden spårat ur fullständigt får mig att bekymras inför sommarens EM. Man kommer säkert ha förhoppningar om en trevlig tråd med bra diskussioner, men tyvärr kommer det nog vara en orgie av Sandlådediskussioner och annat trams. Speciellt när Sverige deltar och allt. Nåja, man ska inte vara alltför pessimistisk

Angående CL: Håller alla mina tummar för Bayern sedan Napoli åkte ur
Senast redigerad av Ferry31 2012-04-05 kl. 16:00.
2012-04-05, 16:01
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Tror det kan finnas ett flertal alternativ för Suarez i Italien ifall man tänker efter. Sen brukar väl ofta italienska klubbar ha ett gott öga för uruguayanska spelare? Eller är jag ute och cyklar här?

Sydamerikaner i allmänhet. Roma och Milan har alltid haft sina brassar, Catania och Inter sina argentinare och så vidare.

---

Vad gäller en eventuell övergång till Serie A för Suarez är det Roma och Inter som känns rimliga, kanske Juventus, men jag vet inte hur villiga de är att ta emot en "strulig" spelare. Napoli om Cavani eller så lämnar

Lazio ser jag som uteslutet. Vore ju ett enormt nerköp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in