Härligt med full fokus på Serie A… och såklart Serie B osv… även om det tyvärr beror på att alla italienska lag nu slipper (misslyckats i) europaspel…
Hård kamp om lo Scudetto mellan giganterna Milan och Juventus, medan Lazio, Udinese, Napoli, Roma och Inter gör upp om tredjeplatsen. Härligt.
Men jag fokuserar på Serie B där det är hårt som fan i toppen. Skiljer fyra poäng mellan Torino och fyran Pescara. Av de sex översta i tabellen var det endast Hellas som tog tre poäng…
Och bakifrån kommer nu Sampdoria stormande. Mot alla jävla odds. En förlust på de senaste 12 matcherna (borta mot Torino), 7-4-1 och bäst i formtabellen. Nu bara en poäng ifrån kvalplats.
Men det var ju inte det jag ville snacka om…
Nej, jag vill lyfta fram
Marco Sau .
Jag har i tråden lite pliktskyldigt följt hans öden och äventyr. Men nu börjar han uppmärksammas på allvar. I senaste numret av
Calcio2000 finns där en lång artikel om honom.
24 år, född och uppvuxen på Sardinien, gjorde succé i Cagliaris Primavera, men sedan utlånad till Manfredonia, AlbinoLeffe, Lecco, Foggia och nu Juve Stabia.
Förra året spelade han alltså i Lega Pro Prima Divisione med Zemans Foggia. Och då, äntligen blommade han under Zemans ledning ut till en riktig målskytt. De anfallare som har förstånd och talang kan verkligen ta sitt spel till en ny nivå under hans ledarskap. Och det gjorde Sau, som blev Capocannoniere med 20 mål.
Cagliari litade fortfarande inte riktigt på att han var redo för Serie A, så han lånades därför ut till Juve Stabia i Serie B. Och han har nu visat att han klarar även den nivån. Immobile (Zemans Pescara!) leder skytteligan med 23 mål (4 straffmål), Sassuolos Sansone är tvåa med 18 (7) och Sau har gjort 17 (2).
I Calcio2000 så ligger han på 6:e plats på den genomsnittliga betygstabellen (Hellas Hallfredsson toppar).
Och även om han såklart svarar klokt att han koncentrerar sig på att göra bra ifrån sig i Juve Stabia, så erkänner han då han blir pressad av intervjuaren att drömmen är att spela för Cagliari. Jag hoppas att han får chansen nästa säsong. En karriär som påminner om Cossus. Vilket även hans storlek gör.
Som en liten, snabb och teknisk anfallare har han den naturliga förebilden. Di Natale. Vilket naturligtvis gör honom ännu mer sympatisk…