Det är först efter VM-succén 2010 som jag börjat att främst förknippa namnet Luis Suarez med anfallaren från Uruguay. Luis Suarez är ju som bekant även namnet på en av Inters & Spaniens främsta spelare genom tiderna.
Det var Helenio Herrera som 1961 tog med sig sin stjärna från Barcelona när han skrev på för Angelo Morattis Inter som snart skulle komma att bli "Grande Inter". Även om Suarez då blev världens dyraste spelare genom tiderna så visste Herrera vad han gjorde. Herrera har såklart mest blivit berömd för modellen Catenaccio & Inters segerrika 60-tal. Dock hade han & Suarez stor framgång redan i Barcelona med bla en "dubbel", men jag tvivlar på att han körde catenaccio i Barca, det var först hos Inter som han började med det.
Oscar Tabarez Uruguay stötte på Luis Suarez Spanien på Friuli i Udine under VM 1990. Uruguay hade ett flertal Serie A-spelare: José Herrera (Cagliari & Atalanta), Nelson Gutierrez (Lazio & Hellas Verona), José Perdomo (Genoa), Ruben Paz (Genoa), Ruben Pereira (Cremonese), Enzo Francescoli (Cagliari & Torino), Ruben Sosa (Lazio & Inter) & som inhoppare Carlos Aguilera (Genoa & Torino).
Det blev en rätt slätstruken historia där Spanien rivstartade men Uruguay åt sig in i matchen för att sedan ta över helt. Anfallsstjärnan Ruben Sosa borde ju ha avgjort från straffpunkten på slutet men hans skott över blev ett antiklimax i 0-0 kampen.
Det lustiga med det här klippet är att kommentatorn nämner Luis Suarez namn (eftersom förbundskaptenen zoomas in) precis när bollen räddas med handen på mållinjen! Om man inte förstår spanska skulle man kunna tro att spelaren på linjen (Villaroya) heter Luis Suarez!
Precis som Asamoah Gyan tjugo år senare så bommade alltså stjärnan Sosa.
http://www.youtube.com/watch?v=0t4knKztCyY&feature=related
Jag tror det är Cagliaris back José Herrera (ej släkt med Helenio) som nickar. Vi ser även en bicicletta från Francescoli.
Domaren hette otroligt nog Helmut Kohl!!