Resultat: .
0%
röster
2011-10-14, 14:25
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Njae, tror bara knivar slipas för väntar mig faktiskt nån spydig oneliner........

.........Han är ju som en Pastore eller Kaka, men ändå aningen bättre med boll. En boll han iof ibland kladdar lite för mycket på.

.
2011-10-14, 14:52
Medlem
Calogeros avatar
Två dagar kvar och nerverna är på helspänn. Det var längesedan jag kände en sådan här nervositet och längtan efter Derbyt. Känns som gamla tider! Kanske är jag ensam, men de senaste årens problematik med Tessera del tifoso, minskad publik (som såklart går ihop med TDT) och en avsaknad av den koreografin som gjorde derbyt i Rom till världens hetaste har gjort att pulsen har sänkts. Den här gången känns dock derbyt hetare än på väldigt länge även ifall Tottis frånvaro är förarglig. Förresten så har jag hört rykten om att endast Laziali med TDT-kortet är tillåtna att köpa biljetter till Tribuna Tevere, kan detta verkligen stämma? Skandal om det stämmer.
2011-10-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Två dagar kvar och nerverna är på helspänn. Det var längesedan jag kände en sådan här nervositet och längtan efter Derbyt. Känns som gamla tider! Kanske är jag ensam, men de senaste årens problematik med Tessera del tifoso, minskad publik (som såklart går ihop med TDT) och en avsaknad av den koreografin som gjorde derbyt i Rom till världens hetaste har gjort att pulsen har sänkts. Den här gången känns dock derbyt hetare än på väldigt länge även ifall Tottis frånvaro är förarglig. Förresten så har jag hört rykten om att endast Laziali med TDT-kortet är tillåtna att köpa biljetter till Tribuna Tevere, kan detta verkligen stämma? Skandal om det stämmer.
Jag håller med dig. Jag är en ganska "ung" Lazio-supporter (har kallat mig "laziale" i 6 år) så jag har väl aldrig riktigt hunnit uppleva Derbyts riktiga glansdagar. Men även jag känner att derbyt blir svalare och svalare. De senaste åren har det ju knappt varit tifon på matcherna. Därmed inte sagt att Derbyt inte är hett.

Det du säger om Tribuna Tevere stämmer väl till viss del. Det är tesserati som gäller, samt kvinnor och barn upp till typ 14 år som är laziali. Känns förjävligt men samtidigt så får man inte glömma hur det faktiskt sett ut på den läktarn de senaste åren:

Lazio-Roma 2010
Roma-Lazio 2009
Roma-Lazio 2008

Klose har sagt att han kommer spela derbyt. Sen vore det kul ifall Rocchi fick hoppa in och göra sitt 100:e mål i den här matchen!
2011-10-14, 16:21
Medlem
Peedros avatar
Brukar hålla mig till att läsa i tråden, men blir lite upprörd över hur lite Derbysnack det är. Det är illa när en Cagliarisupporter ska behöva piska upp stämningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Calogero

Håller med om att det känns hetare än vanligt om man jämför med senare år. Kanske det förklarar frånvaron av laziali och romanisti i tråden det senaste dagarna, då även jag själv varit fullt upptagen med att vara så nervös att jag har ont i magen. Det stundande derbyt känns oerhört viktigt för de båda tränarna i synnerhet, då båda lagen haft mediokra säsongsinledningar blir derbyt det som skiljer en strålande säsongsinledning från en klubb i en mindre kris nästan. Det kommer knappast bli enklare för Reja att komma överens med Curva Nord om han tvingas bära ännu en derbyförlust på sina axlar.

Trots Tottis frånvaro förväntar jag mig ett sjuhelvetes derby. Riktigt skönt att Klose och Dias kan medverka som hade lite skadeproblem under veckan, och att Mauri är tillbaka i spel dessutom. Med en Hernanes i form och Mauri tillbaka på mittfältet kan vi nog få in den kreativitet på mittfältet som vi saknar i flera matcher. Så jag har en bra magkänsla inför matchen (tror jag) men det går aldrig att förutspå hur ett derby ska sluta på både gott och ont.

Citat:
Ursprungligen postat av zach
Lazio föddes (som cykelklubb....) 1900 och Roma först 1927.

+1
Senast redigerad av Peedro 2011-10-14 kl. 16:25.
2011-10-14, 17:04
Medlem
zachs avatar
Vår nye amerikanske vän kallade ju derbyt för ett inbördeskrig så...

Men tycker ni måste försöka skilja äpplen från päron. Jag känner många som inte sätter sin fot på Olimpico men som är mer insatta och intresserade än många i kurvan. Har tjatat om dom vid tidigare tillfälle, men finns tre generationer damer jag brukar försöka träffa där nere. Dom har ett hedersbord (bästa bordet, som ingen annan får sitta vid) på den lokala puben. Dom ser alla matcher därifrån och har aldrig gått regelbundet på matcherna. Den äldsta av dem gav faktiskt tom bort sin biljett vid Roma-Parma –01 när scudetton säkrades. Och vet en kille som leder en inflytelserik (iaf på Sensi sr´s tid) grupp romanisti och han är överallt för att titta, New York bla, men inte på Olimpico.
Och vad jag vet så finns det ingen annan klubb än Roma i fotbollsvärlden som har en egen dagstidning, Lazio har börjat med webradio på engelska, klubbarna följs av X antal journalister varje dag – något som mångdubblas kring derbyt, fansidor har liveuppdatering om så Totti har en talle i näsan. Och allt spårar alltid ut kring derbyt, alltid. Antingen så kommer det vara cirkus på Formello eller Trigoria på måndag, antingen kommer de rödgula eller de babyblå gömma sig halv elva på söndag. Medan de andra bokstavligt talat tar över centrala Rom.

Såg någonstans att säsongskortsförsäljningen sjunkit med 20% de senaste 3 åren, men samtidigt så säljs fler och fler TV-abonnemang för att följa calcio´n. Våldet är säkert en orsak för vissa att välja bort arenan, men på den punkten har det faktiskt blivit bättre. Är då i stället rätt så säker på att bekvämligheten sätter mer käppar i hjulet. TV-soffan ses som jävligt skön då alternativet heter lång resväg till obekvämma arenor utan god sikt, närhet och fan ens fungerande skithus.

Nu har förvisso intresset fått sig en törn av allt med calciopoli, Maronikortet osv men sätter man lika med-tecken mellan intresse och publiksnitt då lurar man sig själv.
2011-10-14, 17:26
Medlem
sebastian_s avatar
Känslan är att det för Lazios del mer handlat om att förstöra för Roma än att själv blanda sig i toppstriden de senaste åren. Den här säsongen är laget bättre och mer stjärnfyllt än på väldigt länge, vilket tillsammans med Romas satsning och De Rossis pånyttfödelse gör jag att upplever det som ett 1999-2006-derby i lightversion. Inte lika stjärnfyllt och magiskt som då men inte heller samma sunkiga Taddei och Floccari-känsla som präglat derbyt de senaste åren.

Ingen annan verkar ha länkat den men den känns obligatorisk för att visa de väldigt få som missat den. Inför varje derby hoppas jag innerst inne att det ska bli lika magisk som det här, men man lär aldrig få uppleva det igen. http://www.youtube.com/watch?v=lLDcTANMUK4
2011-10-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Känslan är att det för Lazios del mer handlat om att förstöra för Roma än att själv blanda sig i toppstriden de senaste åren. Den här säsongen är laget bättre och mer stjärnfyllt än på väldigt länge, vilket tillsammans med Romas satsning och De Rossis pånyttfödelse gör jag att upplever det som ett 1999-2006-derby i lightversion. Inte lika stjärnfyllt och magiskt som då men inte heller samma sunkiga Taddei och Floccari-känsla som präglat derbyt de senaste åren.

Håller inte alls med om att målet har varit att förstöra för Roma. De senaste åren har vi legat rätt jämnt till och vi har haft lika mycket att spela om som ni. Det mest unika derbyt var väl förförra säsongen när Roma var nära Scudetton, samtidigt som Lazio höll på att åka ur. Men även då hade vi ju exakt lika mycket att spela för. Så nej, vi har inte slagits för att blanda oss in i toppstriden, men matcherna har ändå haft betydelse. Själva rivaliteten i sig är en stark morot, för båda lagen.

Det stämmer att dagens Lazio är mer stjärnfyllt än på länge, men jag skulle inte säga att vi varit bättre i år än inför derbyna förra säsongen.
2011-10-15, 01:54
Medlem
Alla sover, men jag vill ta tillfället i akt och lyfta fram FabioAugustos fantastiska berättelse om Benito Carbones Varese.
2011-09-19:
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Jo, jag har lite.

Benito Carbone alltså. Tränare i Varese. Hade sitt första tränaruppdrag i våras, ledde bort Pavia från bottenstriden. Var där i två månader, åtta poäng på sex matcher vilket fixade kontraktet. En helt okej start. Fick sedan, jävligt överraskande, ta över Varese i somras. Inte för att det var sådär jätteoväntat att en Serie B-klubb anställde en gammal storspelare som tränare, utan på grund av vem han skulle ersätta. Varese som tappat Guiseppe Sannino, en man nästan större än klubben, han hade tagit två raka uppflyttningar och var nära Serie A i våras. Honom skulle alltså Carbone ersätta, och det var inte så att han fick ta över Sanninos grund; ny sportchef (Sean Sogliano drog till Palermo, orutinerade Carbonepolaren Milanese ersatte), många försäljningar till större klubbar (Pisano till Palermo, Grossi och Pesoli till Siena, Ebagua till Torino, Claiton till Bari), inga resurser att hämta nya spelare förutom några spelare från de lägre divisionerna samt lite lån. Man försökte få in Tiribocchi som en kioskvältare, men inte ens det lyckades man med utan fick fylla på med juniorer istället. Varese har ju ett bra primaveralag, men inget som Carbone vill förlita sig på under sitt första ordentliga tränaruppdrag.

Så. Hur det gått? Utslagna ur coppan mot Avellino, under de fyra matcherna i Serie B hade man inte gjort ett enda mål innan helgens match mot Albinoleffe. Carbone fick stöd från fans och spelare, men alla visste att president Rosati var irriterad. Carbone hade ju brutit sviten på tre år utan förlust på hemmaplan, detta mot Livorno. Ingen gillar riktigt Livorno, nu när Varese inte kan möta Pro Patria eller Como i seriesammanhang är väl Livorno den värsta motståndaren. Ett big no-no att bryta den sviten mot ett sådant lag, med andra ord. Dessutom var fjolårets anfallsspel som bortblåst, betydde verkligen Ebagua så mycket?

Carbone fick alltså sin första måste-match mot Albinoleffe i lördags. För att lösa problemen gav han samtliga 18 matchtruppspelare en kaptensbindel som de skulle bära under matchtröjan. Hur det gick? Seger med 2-1, junioren De Luca (som fick en A-truppsplats när man inte kunde få loss Tiribocchi) kom in med tio minuter kvar och fixade segermålet. Historien kan knappast skrivas bättre.
2011-10-03:
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Vi fortsätter på Carbonespåret. Varese verkade ju förut vara en väldigt sunt skött förening, men nu vettefan. Förlust mot Sassuolo i helgen, Carbone sparkad dagen efter. Sju matcher fick han på sig. Sportchefen Milanese sa att "det spelade ingen roll hur resultatet mot Sassuolo hade gått, jag hade ändå sparkat honom". Skitsmart, verkligen. Här tar Milanese (som själv är ny) in en ny tränare, som dessutom är hans vän, och med ett lag som är totalt avhyvlat på spelare - och ger honom sju matcher. Sju stycken!

Milanese och presidenten berättade inte heller för Carbone att han skulle få sparken innan man anställde hans ersättare Maran, utan det fick Carbone reda på när en vän ringde till honom. När jag kollar Vareses hemsida ser jag inte ett ord om att han fått sparken, utan bara en kort notis om att man anställt Maran. Så jävla unket.
De vann kvällens match mot Padova med 3-0.

När Carbone fick sparken hade Varese en seger på sju matcher.

Och jag håller med om varje ord som är skrivet ovanför. Alla dessa ”enkla” lösningar som består av att sparka en tränare är så jävla tröttsamma.

Men matcherna som följt är:
Vicenza - Varese 0-2
Empoli - Varese 1-2
Varese – Padova 3-0

Trist som fan att någon annan kan njuta av frukterna… men samtidigt allt svårare att kritisera presidenten…

Påminner om en annan klubb… som sparkar sin tränare precis innan serie-starten, trots bra resultat i Coppa Italia… trots att erkänt duktiga spelare lämnat och inga riktiga ersättare kommit… men det går bra ändå… tom strålande…

Vafan!

Nå, ville bara hylla FabioAugusto och visa Vareses svit som fullbordades ikväll…

Åter till Derbyt.
Senast redigerad av Brille68 2011-10-15 kl. 01:56.
2011-10-15, 11:27
Medlem
David Pruttons avatar
Det blir ju nästan lite torftigt och skitnödigt när man ska klämma sig ur något, men vill väl egentligen bara instämma i införsnacket liksom...

Vafan, när man som jag är lite "Romanista-light" (helvete vad det borde reta en del) som försöker följa klubben och har dem som andralag efter mitt Parma så kan jag inte låta bli att erkänna, vafan, jag gillar ju Lazio med i år!

Haha, hur i helvete är det ens möjligt? Kan någon försöka förklara det? Är det straffbart förresten?
Det är inte Lazio som klubb osv som lockar mig, men jag gillar satsningen man gjorde i år med främst Klose/Cisse då. Nåväl, givetvis hoppas jag ändå Roma tar hem Derbyna samt hamnar före i tabellen, men Lazio får gärna prestera i Europa.

Med det sagt kryper jag in under min sten och inväntar Milan-Palermo först, fan vad jag vill se Miccoli och hans friserade öbor plocka tre poäng på San Siro.
Orkar Zlatan spela, hittar han "motivationen"?
2011-10-15, 11:31
Bannlyst
Spel för galleriorna igen när Raiola är i farten?

“I don’t know if this will be Hamsik’s last year at Napoli, but it is certainly a prison for him, albeit a golden one,” declared controversial agent Raiola on Radio Radio.

http://www.football-italia.net/oct15g.html
2011-10-15, 14:44
Medlem
David.s avatar
Jag låter resultatet efter matchen imorgon tala för sig, och inflikar istället att Totti liknade Luis Enrique med Zeman i förrgår på presskonferensen. En liknelse jag nog allt känner igen. Är det möjligt att arkivarien själv kan leta upp det inlägget, Brolle?
2011-10-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
Jag låter resultatet efter matchen imorgon tala för sig, och inflikar istället att Totti liknade Luis Enrique med Zeman i förrgår på presskonferensen. En liknelse jag nog allt känner igen. Är det möjligt att arkivarien själv kan leta upp det inlägget, Brolle?
Jag har för mig att jag svarade att Enriques spel som bygger på massivt bollinnehav var en slags anti-Zemanskt sätt att spela fotboll. Zeman som ju vill spela offensiv fotboll med fart och många avslut.

Rubrik på en artikel från i torsdags "Zeman not fond of Enrique or Reja".
http://www.football-italia.net/oct13x.html

Edit:
I samma artikel så nämner han också Napoli. “Napoli are the side I like the most, as in terms of philosophy they remind me of my Foggia and my Lazio."
Senast redigerad av Brille68 2011-10-15 kl. 15:07. Anledning: La till lite om Napoli...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in