Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Tror inte Allegri är rätt man att leda Milan med sin Cagliari-taktik. Laget skiter på sig direkt så fort man möter på konstringsstarka lag. Mittfältet är riktigt segt trots att man har skickliga bollspelare i Aquilani, VB och Seedorf. Nocerino är dessutom en bättre kopia av Gattuso.
Anledningen till att Milan vann scudetton förra året var pga den mängd individuella prestationer från spelare som Zlatan, Pato och Robinho.
När man kom ut i CL och Zlatan slutade leverera så såg man direkt att Milan inte hade nåt att göra ute i Europa. Pippo räddade poäng mot Real Madrid i slutminuterna där.
Säg vad ni vill om Allegri för det skiter jag fullständigt i. Att ha vunnit "bästa tränare" i ligan några gånger är inget kvitto på att man kommer lyckas i ett storlag. Jag tror inte på Allegris spelidé just nu. Kanske om man tränar Cagliari men inte Milan.
Det ligger kanske en del i ovanstående. Det som var signifikativt för Milan förra säsongen var att man inte hade några svackor; laget var mycket väl sammansvetsat och nya pjäser stod redo att kliva fram när andra föll ifrån. Ibra bar laget genom hösten, men på våren såg man att det fanns andra än Ibra som kunde fixa hem scudetton, och på ett ganska vackert vis så klev spelare efter spelare fram och levererade i de matcher det behövdes; Pato, Robinho, Cassano osv. Dessutom fick Allegri ut väldigt mycket från gamla kämpar som Ambrosini, och jag minns hur förvånade alla var när 30+ gänget i rossoneri slet fram till 95:e minuten för att bärga en seger.
Allegri fixade vinnarskalle och laganda hos Milan. Detta räcker långt i inhemska ligan, men som sägs ovan, inte särskilt långt i CL, där ren kvalité och listig taktik måste till också. Känns som Allegri sätts på ett rejält svårt prov denna höst, när Ibra inte finns tillgänglig att rädda att laget, och många av motståndarna fått större tuppkam -- t ex Napoli och Juventus.
Svårbedömt... men intressat. Som vanligt med Milan.
- F.G