Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Börjar känna mig alltmer attraherad till Bologna i allmänhet och Di Vaio i synnerhet. Kan lugnt säga att jag drog en nitlott när Genoa blev säsongens hobbylag för undetecknad... Bologna med Di Vaio+Ekdal eller Chievo med Pellissier+Constant hade nog varit betydligt mer stimulerande. Som tur är är serien ganska spännande och oförutsägbar, så det blir valuta för pengarna (noll kr) och tiden (alldeles för mycket) i alla fall.
- F.G
- F.G
Bologna och Chievo är två klubbar som jag är/har varit skeptiska till, men av olika anledningar.
Chievo som utan resurser, tradition och publik försöker fylla det tomrum som Hellas lämnat efter sig. Nuvarande president Luca Campadelli tog över 1992, efter sin pappa Luigi Campadelli som i sin tur blev president 1964. Hårt arbete med små resurser. Jävligt imponerande! Och om ett par år så kommer Hellas traditioner att överskuggas av Chievos kontinuitet. Lyckas de övertyga Verona om att de numera är stadens lag, så kommer jag att sluta gnälla.
Pellissier är en minst lika imponerande gestalt som stannat i detta Chievo, även då de tillfälligt tillbringade ett år i Serie B. Som kapten förde han dem tillbaka till Serie A , och han har alltid levererat. Tom i den enda matchen i gli Azzurri, så gjorde han mål ett par minuter efter sitt inhopp.
Bologna däremot har historia, men har fan inte gjort någon glad de senaste 40 åren. Fyra presidenter de senaste två åren. Stadens favoritsport är basket. Vafan!
Di Vaios historia passar på så sätt fint in i Bolognas nuvarande situation. Han har spelat i Lazio, Verona, Bari, Salernitana, Parma, Juventus, Valencia, Monaco, Genoa och Bologna. På 88 matcher för Bologna i Serie A har han gjort 49 mål.