Resultat: .
0%
röster
2011-01-22, 19:50
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Men det här är väl Serie A......?

2011-01-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Det gör jag absolut! Killen var en av Pierpaolo Marinos första värvningar i hans satsning på en blandning av utländska och yngre spelare. Den största anledningen till att han hamnade i Udinese var nog det faktum att både Balbo och Sensini spelat i klubben tidigare. Han passade in rätt bra och Zaccherroni gillade honom starkt, mest för att han var en riktig evighetsmaskin. Jag minns att Udinese, i en cupmatch mot Parma, fick en straff och att ingen mindre än Hernan Crespo (!!!) stod i mål. Då skickade man fram Mauro Navas som snudd på avgudade Crespo och han dunkade in ett av väldigt få mål i karriären. Det målet som skulle komma att ta Udinese vidare i cupen.

På tal om Handbolls-VM, här dirigerar förre Udinese-spelaren Staffan Olsson sitt försvar i Chacarita Juniors i en av de handfull matcher han satt på deras tränarbänk.

http://www.infobae.com/adjuntos/imagenes/00/0330033B.jpg

Nu har han tagit över Platense i norra Buenos Aires, en klubb totalt fuckad av grannarna River Plate. Staffan försöker dock intala sig själv att det är ett toppjobb att träna detta nergångna gäng som försöker göra en grej av att David Trezeguet inledde sin strumprullarkarriär här; "Es un club muy grande...bla bla bla".

Satt & läste lite om Chacaritas fiasko förra året, målisens namn ringde en klocka, tyckte mig känna igen namnet. Sebastian Cejas, honom har jag sett på plats i flera klubbar i Italien ju, Fiorentina, Siena & Ascoli. Dock verkar han vara en av dem som Chacarita-ledningen ville göra sig av med, vilket ledde till att Staffan fick kicken. Men Cejas var/är (?) väl en hyfsad målvakt, bara en tidsfråga innan Preziosi lägger ett bud....

Bara för att knyta ihop det så var det ju Chacarita som Trezeguets farsa lirade för på sin tid. Han ska väl ha någon sorts roll i Juventus numera?
2011-01-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Nu får vi nog ta och sätta tillbaka korken på flaskan Brille....
Aldrig!! Jag bekämpar min bakfylla med att snabbt svepa lite lättdrucket rosé, för att sedan kunna övergå till drycker som är mer njutningsfulla. Inte minst ska ju kvällens seger firas.

Citat:
Nog för att jag älskar Conti, och imponeras av Cossu och Matri, men ungefär där känner jag att gränsen går när det kommer till spetskompetens hos dina pöjkar. Men visst är ex Astori och Nainggola intressanta, men inte så särdeles mycket mer. Ännu.

Har dock inte sett Cagliari så särdeles mycket det senaste, men du kan få byta bort Pelizzoli mot Cassetti. Eller Riise (den defensiva delen av rödtotten vill säga). Ett rakt byte Borriello-Matri funkar oxå. Men i övrigt så väljer jag nog det jag har, eftersom lill-Conti faktiskt hör hemma hos er.

Vill på inget sätt verka kaxig men det ska, måste och bör vara en viktoria för la Roma ikväll. Min innerliga förhoppning är att det är Totti som fixar det.
...
Dessa spelare:
27. J. Sérgio
77. M. Cassetti
5. P. Mexés
4. Juan
17. J. Riise
30. F. Simplício
16. D. De Rossi
20. S. Perrota
94. J. Ménez
10. F. Totti
22. M. Borriello
är inte vansinnigt imponerande. De skulle kunna vara det, eftersom där trots allt finns viss kvalitet, men de visar det alltför sällan på planen. Jämför med LAGET Cagliari:
1. M. Agazzi
14. F. Pisano
21. M. Canini
13. D. Astori
31. A. Agostini
8. D. Biondini
5. D. Conti
7. A. Cossu
4. R. Nainggolan
32. A. Matri
9. R. Acquafresca

Inga lyxlirare, men oändligt stort hjärta. Finns inte många i Roma som jag skulle vilja ha till Cagliari.

Conti, Biondini och Naingolan är stenhårda.
2011-01-22, 20:47
Medlem
Ytterbackarna i Cagliari är väl inga höjdare direkt, men det är dom ju kanske inte riktigt i Roma heller för den delen. Thai-boxaren på mitten hade jag inte hört talas om innan säsongen men han är ju lite av en sensation. Aquafresca har stagnerat som spelare, om han ens någonsin varit av hög Serie A-kaliber, å andra sidan har ju tråden inte varit nådig mot Marco Borriello så...

Men Cossu är väl inte riktigt vid Tottis nivå? Eller det är frågan alltså. Sanningen om var Totti står idag & hans betydelse för Roma har vi ju tuggat fram & tillbaka. Cossu är nog en viktigare spelare för Cagliari på plan i dagsläget än vad Totti är för Roma. Men ett byte rakt av? Njaee....jag håller Totti högre.

Men som sagt, Astori-Canini-Biondini-Conti är en stark fyrklöver & stomme.

EDIT: Ja, just det. A Lazzari har jag nog blandat ihop en del med A Langella. Men Lazzari hade du ju räknat bort redan Brille.
Senast redigerad av Vivoli 2011-01-22 kl. 20:59.
2011-01-22, 23:05
Medlem
zachs avatar
Är ju lätt att va kaxig så här efter matchen, men är lördag, familjen sover, dags att knyta sig... eller öppna en kall Peroni. Tror jag siktar på det sistnämnda.

Och slår eventuellt aningen kaxigt fast att Cagliaris mycket framgångsrika kollektiv, gjutet i något mindre flärdfulla former förlorade och är kvar i mitten av tabellen medan ett skitnödigt och mentalt ubersvagt Roma vann och är tillfälliga tvåor. Utan nåt kollektiv av värde. Utan fanbärare. Utan vice-fanbärare. Och med Taddei! Tillfälligheter eller ren och skär tur idag, men knappast sett över hela säsongen. Anledningen?

Menez. Annars Borriello. Eller en passning från den bedrövligt dåliga Totti. Eller en Mexes som spickar igen. Spetskompetens. Ett ord få sarder, Brille inkluderad, har riktigt grepp om...

(sorry... )
2011-01-22, 23:19
Medlem
F.D.Ls avatar
Club Calcio är också ett jävla skämt. Den finns för en anledning, och det är för att tjäna lite extra pengar på reklam som visas under programmet. Programmet är på 45 min och under dessa minuter visas reklam under 3 tillfällen! Varje reklampaus ligger väl på 4-5 minuter = 12-15 minuter vilket blir ungefär 1/3 av programmet! Helt sjukt. Jävla skit kanal.
2011-01-22, 23:28
Medlem
Citat:
Är ju lätt att va kaxig så här efter matchen, men är lördag, familjen sover, dags att knyta sig... eller öppna en kall Peroni. Tror jag siktar på det sistnämnda.

Och slår eventuellt aningen kaxigt fast att Cagliaris mycket framgångsrika kollektiv, gjutet i något mindre flärdfulla former förlorade och är kvar i mitten av tabellen medan ett skitnödigt och mentalt ubersvagt Roma vann och är tillfälliga tvåor. Utan nåt kollektiv av värde. Utan fanbärare. Utan vice-fanbärare. Och med Taddei! Tillfälligheter eller ren och skär tur idag, men knappast sett över hela säsongen. Anledningen?

Menez. Annars Borriello. Eller en passning från den bedrövligt dåliga Totti. Eller en Mexes som spickar igen. Spetskompetens. Ett ord få sarder, Brille inkluderad, har riktigt grepp om...

(sorry... )

Ähh vafan. Peroni kan jag använda som en kudde när jag tänker landa, tills dess öppnar jag ännu en flaska Cannonau.

Cagliari har haft spetskompetens. Nää, jag tänker fan inte gå tillbaka till Riva, utan minns istället Zola och Suazo.

Jag måste dock erkänna att jag gillar dagens lag bättre. Saknar dock en Suazo som gör mål på alla de chanser/halv chanser som trots allt skapas.

Cagliari ligger någorlunda där de borde ligga med dagens lag. Och med tanke på resurserna så är det riktigt bra.

Mina tankar tidigare om att säkra upp Acquafresca och Astori visar också på detta. Laget är till stor del byggt på spelare som man inte äger till 100%. Det är ett problem som man borde se över. Vilket allt tyder på¨att man faktiskt gör.

Man inser att det är ett bra lag, som naturligtvis kan förstärkas. Viktigt att Cossu och Pisano får fortsatt förtroende och framförallt att man låter Ragatzu växa inom laget. Där har Cagliari en talang som kan bli stor.

En ny arena, som ska byggas, borde också kunna skapa bättre ekonomiska resurser. Jag ser an framtiden med tillförsikt.

Skål!
2011-01-22, 23:37
Medlem
Citat:
Utan nåt kollektiv av värde. Utan fanbärare. Utan vice-fanbärare.

Menez.

Stod det inte redan 2-0 när Menez kom in, eller har jag fel för mig nu? Fanbärare hade man kanske ingen direkt men Cagliari körde med väldigt hård press på bollhållaren från sina tre mittfältsterriers plus Cossu som också jobbade riktigt hårt, Roma svarade med att konstant stå rätt i positionerna defensivt vilket gör att bolltapp inte blir lika allvarligt.

Nu såg jag bara 2:a halvlek & visst, det fanns inte en tillstymmelse till dominans från De Rossi. Ranieri byter ut spjutspetsen Borriello & nån till (Simplicio?) i ledning & slänger in två yttrar med bollhållaregenskaper för att kunna fortsätta spela defensivt men samtidigt tvinga Cagliari att vara på sin vakt då Menez & Vucinic drar på sig uppvaktning under längre sekvenser. Det var lyckat från Ranieri.

Jag ger Pisano & Naingolan en 8 för bra inställning. Biondini & Cossu en 9 för mod & skicklighet att dominera på bortaplan mot Roma. Rosella en 10 för att det är en 10-poängare det rör sig om. Totti får en 6 för att han ständigt gör sig spelbar även i trängda lägen, Totti gömmer sig aldrig. Mexes en 10 då han faktiskt visade att han är mannen att lita på, "säkerhetsrisk-snacket" som man hört till leda är inte riktigt rättvist.
2011-01-23, 00:01
Medlem
zachs avatar
Är ju givetvis svårt för er att etablera er som nåt mycket mer än ett mittenlag på kort sikt, men hur jobbas det där ute egentligen? Slog mig under matchen, att tänk om ni som är rätt så själva på er ö skulle profilera er mer som "hela Sardiniens ö". Jag menar, 1.5 miljoner (?) bor på en relativt liten yta med få konkurrenter calcio-speaking. (Spontant kommer jag bara på Torres, där en gammal favorit som Frau fostrades. Plus samp-Guberti)

Och visst har du en stor poäng i det där med alla lån och delägda spelare. Är ju helt sjukt egentligen, förekommer sånt i andra ligor? I den här utsträckningen? Är väl säkert relativt billigt, kortsiktigt sett, men halva uppställningar kan ju utgöras av spelare som bara vill därifrån, som spelar för att visa sin egentliga arbetsgivare att dom duger till. Gillar inte det, att klubbar som Roma har i överflöd och sen köper tjänster lite billigt genom att låna ut en spelare till ex Cagliari.
2011-01-23, 00:15
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Stod det inte redan 2-0 när Menez kom in, eller har jag fel för mig nu? Fanbärare hade man kanske ingen direkt men Cagliari körde med väldigt hård press på bollhållaren från sina tre mittfältsterriers plus Cossu som också jobbade riktigt hårt, Roma svarade med att konstant stå rätt i positionerna defensivt vilket gör att bolltapp inte blir lika allvarligt.

Nu såg jag bara 2:a halvlek & visst, det fanns inte en tillstymmelse till dominans från De Rossi. Ranieri byter ut spjutspetsen Borriello & nån till (Simplicio?) i ledning & slänger in två yttrar med bollhållaregenskaper för att kunna fortsätta spela defensivt men samtidigt tvinga Cagliari att vara på sin vakt då Menez & Vucinic drar på sig uppvaktning under längre sekvenser. Det var lyckat från Ranieri.

Jag ger Pisano & Naingolan en 8 för bra inställning. Biondini & Cossu en 9 för mod & skicklighet att dominera på bortaplan mot Roma. Rosella en 10 för att det är en 10-poängare det rör sig om. Totti får en 6 för att han ständigt gör sig spelbar även i trängda lägen, Totti gömmer sig aldrig. Mexes en 10 då han faktiskt visade att han är mannen att lita på, "säkerhetsrisk-snacket" som man hört till leda är inte riktigt rättvist.

Kan säkert stått 2-0, men va inte riktigt det jag ville åt, utan snarare att spetsen finns för att avgöra när saker inte fungerar. En spets som lag som Cagliari skulle vara oslagbara om dom hade. Och vill inte förringa Cagliaris insats, men kan inte Roma föra spelet hemma mot lag som ändå rätt så begränsade Cagliari, oavsett press eller inte, då kan man bara hyllas av Drillo (Och Il Romanista, som har rubriken "Magica Roma".......). Är sådana gånger Roma så extremt saknar Pizarros konstruktiva bollkåtet. Och gamla De Rossi. Kyliga spelare som centralt kan trilla och inte bara skicka hopplösa långbollar som de utpräglat offensiva spelarna förväntas avgöra matcherna på (vilket förefaller vara Ranieris enda egentliga matchplan. Varje gång.) Men visst är det smart att försvara sig genom att anfalla, som i det offensiva dubbelbytet (va Taddei som byttes ut), men hade köpt ideen om han behöll Borriello oxå faktiskt (och tog ut Totti).

När vi ändå är inne på betyg så såg jag en sida som gav De Rossi 7.5 i betyg och Totti 6.5......... Och tycker du kanske är liiite väl snäll mot Rosella faktiskt... Isf ska Mexes ha någonstans runt 200 i betyg. I Cagliari tittar jag enbart på Conti faktiskt. Men han va lika slätstruken som jag tyckte ungefär alla andra va. Va en jävla skitmatch med smickrande resultat och en jävla skön överstegsfint.
2011-01-23, 00:31
Medlem
Det var en fruktansvärt intensiv press på bollhållaren från Cagliaris mittfält, och dom verkade ha bra back-up, annars är jag jävligt skeptisk till lag som spelar så då det brukar resultera i highway på kanterna. Det enkla alternativet för Roma hade då varit att skita i att spela på mitten & istället tjonga mot Borriello som söker Totti & Simplicio, samt flytta upp ytterbackarna. Istället sätter Ranieri in två bollkära spelare, tar bort spetsen & behåller ytterbackarna nere.

Alltså, signalen blir typ "-Ni kan spela med hur mycket press ni vill vi tappar inte positionerna ändå & vi skiter i att göra fler mål vi vill bara ta över bollinnehavet".
2011-01-23, 01:02
Medlem
Citat:
Är ju givetvis svårt för er att etablera er som nåt mycket mer än ett mittenlag på kort sikt, men hur jobbas det där ute egentligen? Slog mig under matchen, att tänk om ni som är rätt så själva på er ö skulle profilera er mer som "hela Sardiniens ö". Jag menar, 1.5 miljoner (?) bor på en relativt liten yta med få konkurrenter calcio-speaking. (Spontant kommer jag bara på Torres, där en gammal favorit som Frau fostrades. Plus samp-Guberti)
...
Nja, Sardinien är till ytan större än Lombardiet (9,7 milj inv) och Lazio (5,7 milj inv), men har som sagt endast 1,7 miljoner invånare. Små och relativt isolerade byar. I särklass största staden är Cagliari, men med mindre än 160.000 invånare.

Konservativa jävlar som skiter i vad de som bestämmer tycker. En mentalitet av att moral och styrka är viktigt. Banditer är inte något avlägset romantiskt utan en del av samhället.

Cagliari är Sardiniens "landslag" på samma vis som MFF alltid varit Skånes (finns såklart några fanatiker från Helsingborg och Torres som hävdar annorlunda, men de har oftast inte varit med särskilt länge och försöker skapa en motsättning som inte funnits tidigare).

Cagliaris svaghet har varit att de inte tagit hand om öns talanger. Zola spelade i Cagliari endast som en avslutning av sin karriär, Cossu fick plats först för ett par år sedan, medan t ex Sirigu och Guberti är moderna exempel. Därför är det viktigt att spelare som Pisano och Ragatzu får speltid. Det skapar hjärta och sammanhållning, samt förstärker de lokala banden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in