Resultat: .
0%
röster
2014-01-24, 15:23
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Vad hände med den vanliga camo-tröjan? Tyckte den var lite fräck ändå.

Jag tyckte också den var lite fräck. Samtidigt tappade den lite när jag såg att Bastia körde på en liknande tröja: http://www.northstandchat.com/attachment.php%3Fattachmentid%3D43273%26d%3D136985 4825
2014-01-24, 22:34
Medlem
Serie B.

Familjen ser ”På spåret”, medan jag tjuvtittar på Serie B…

Före säsongen skulle man kunna tro att Padova skulle kämpa i toppen, medan Trapani siktade på la Salvezza. Men nu är det tvärtom. Och Trapani stressade Inter ordentligt i Coppa Italia.

Och mycket riktigt. 2 – 0 till Trapani efter 18 minuter. Mancosu snappar upp bollen vid mittlinjen och kontrar in det andra målet. Mancosu! Kliniskt och snyggt. Hela tiden farlig. Självförtroende. Ledde skytteligan i Serie B inför omgången och drar nu ifrån ytterligare med totalt 15 mål.

Vem är det? Ny spännande talang?

Nja. Man kan nog jämföra hans resa med den som Sau gjort. Men ännu mycket mer spektakulär. Mancosu är äldre. Nu 29 år…

Född i Cagliari. Spelat i ett antal lag runt om på den vackra ön. Alltid i de lägre divisionerna. Förra säsongen fick han möjligheten hos ett ”större” lag. På Sicilien. Trapani i Prima Divisione. Blir deras bästa målskytt (15 mål) och de tar steget upp till Serie B. Deras första säsong någonsin i Serie B.

Där han fullständigt briljerar!

Vaffanculo! Blir fan glad över att hitta dessa askungesagor mitt i den moderna fotbollen.

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
…
Nu har jag iofs inte så stor koll på vad Daniele Faggiano har uträttat i Trapani till exempel och egentligen vet jag inte Walter Sabatini ska vara så högt upp. Men ändå intressant läsning även om dessa listor har en förmåga att vara väldigt partiska. Vad tycker ni? Någon ni saknar eller någon ni vill ha bort från listan fortare än en svensk hinner säga "spagge"?
...
Kanske har vi åtminstone en del i hans storhet att finna en spelare som Mancosu?

Matchen? Slutade 2 – 1, efter att Rocchi reducerat. Hans andra mål för säsongen. Mannen som rest åt andra hållet jämfört med Mancosu… med ålderns rätt. Men det var lite för sent. Trapani hade ganska bra koll på matchen, även om statistiken förmodligen visar på en jämn match.
2014-01-24, 23:14
Medlem
Köpte lite ost. Salami, ostoliver, vindruvor, jordgubbar osv… Min fru envisas med att läsa sin bok. Jag wikipediar.

För att sätta Trapani och Mancosu i perspektiv.

2013/14: Serie B (division 2) just nu på plats nr 6 med en match mer spelad.
2012/13: Lega Pro Prima Divisione (division 3)
2011/12: Lega Pro Prima Divisione (division 3)
2010/11: Lega Pro Seconda Divisione (division 4)
2009/10: Serie D (division 5)

En jävla resa!

Och på tal om Wikipedia. Mancosu finns inte ens på italienska. Niente. Nulla! Ma Vaffanculo!
Senast redigerad av Brille68 2014-01-24 kl. 23:47. Anledning: Men vafan! stavade fel till Mancosu. :)
2014-01-24, 23:58
Medlem
qhz.s avatar
Sköna inlägg Brille. Världens mest underskattade liga. Det skrivs alldeles för lite om Serie B rent generellt.

Vad fan.

Lag som Palermo, Empoli, Bari, Reggina, Juve Stabia, Varese, Pescara, Novara m.fl.

Spelare som Maccarone, Tavano, Neto Pereira, Hernández, Mascara, Antenucci, Caracciolo, Ebagua, Belotti m.fl.

Historiska spelare möter framtidens stjärnor i ett underbart virrvarr av teknisk briljans och taktisk finess. Dessutom är ligan så jävla jämn att man skulle bli gråtfärdig och drabbas av hjärtsvikt om man höll på ett lag krigandes om la salvezza. Kan det vara så att det även är världens jämnaste liga? Det hävdar jag med bestämdhet i alla fall.

Underbar fotboll hur som helst.
2014-01-25, 01:00
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mancosu!
Född i Cagliari. Spelat i ett antal lag runt om på den vackra ön.

Man förstår att han är från Sardinien eftersom namnet slutar på u. Jag har noterat att det är vanligt förekommande där. Känns lite bakvänt på något vis.

Alejandro Mancuso var ju annars en välkänd spelare i Sydamerika på 90-talet. Troligen med rötterna i Italien som många argentinare. Dock inte Sardinien om vi ska försöka leka språkvetare. O & U i motsatt ordning.

Mancuso var en respekterad mittfältare i Velez Sarsfield & Boca Juniors i Argentina samt Palmeiras & Flamengo i Brasilien. Jag gillar att snacka sydamerikaner från 80- & 90-tal då de ofta bara var halvkända i Europa. Det var ju annorlunda då innan europeiska storklubbar sög upp alla de bästa spelarna. Lagen som Mancuso spelade för gick verkligen inte av för hackor ens jämfört med Europas topplag. Det var alltså inte nödvändigt att spela i Europa för att räknas som toppnamn. Det fanns tillräckligt mycket media för att man skulle kunna ha lite koll på Sydamerika men inte tillräckligt för att vara riktigt insatt. Det är därför jag menar att det vilar något mytologiskt över sådana lirare som Mancuso.

Den klassiska kokainhandlarfrisyren hade ju två varianter. Dels den vi ofta kallar "hockeyfrilla" där håret är kort framtill. Då tänker man snarare på de brutala underhuggarna som kör Pickup-truck & skjuter ner folk. Den glassigare varianten hade ju istället lång lugg bakåtdragen i tofs. Då snackar vi bossen på plantagen. Sidenkostym & Maserati.

Mancuso var så framgångsrik på Boca Juniors mittfält att han valde att fräscha till frisyren till den senare varianten.

Före:
http://img2.mlstatic.com/mancuso-de-boca-laminas_MLA-O-91153313_6246.jpg

Efter:
http://www.historiadeboca.com.ar/Fotos/Jugadores/676.jpg

Idag är det väl medelålders gubbrock som gäller istället för kokaplantage. Här ser vi honom till vänster med grabbarna grus, Diego Maradona & Carlos Bilardo. Mancuso ingick ju i Maradonas ledarstab i Argentina:
http://m24digital.com/wp-content/uploads/2009/12/bilardo-mancuso-maradona.jpg
2014-01-25, 01:28
Medlem
Stivalis avatar
Coppa Artemio Franchi

Man kan undra vad detta är för något. Det var alltså en match mellan segrarna i EM & segrarna i Copa America. Tydligen har mötet bara arrangerats vid två tillfällen så Frankrike & Argentina är de enda vinnarna. Trofén är döpt efter UEFA-presidenten Artemio Franchi som dog i en bilolycka 1983 utanför Siena. Även Fiorentinas & Sienas arenor har namn efter honom. Den här matchen får väl då räknas som någon sorts förlaga till Confederations Cup.

Alejandro Mancuso står inte noterad för några mål i Argentinas landslag. Dock har han faktiskt gjort mål i landslaget, nämligen i straffläggningen av Coppa Artemio Franchi 1993 då Argentina slog Europamästarna Danmark.

Jag kan tänka mig att det finns några stycken härinne som kan vara intresserade av att se ett 9 minuter långt klipp från den matchen. Det är dock inte obligatoriskt.

Matchen gick i Mar del Plata på en arena byggd för VM-78. Staden har dock inget bra lag så den står oftast oanvänd.

Vi ser Henrik Larsen, som tillhörde Pisa, slå en frispark som Nestor Craviotto nickar in i eget mål. Larsen var i Pisa lagkamrat med Diego Simeone, en spelare som syns en del i klippet. Ibland kallas han "Cholo" medan Gabriel Batistuta kallas "Batti".

Det är Claudio Caniggia som gör målet men Batistuta firar som en galning med kullerbytta. Att killarna springer fram till Batistuta har säkert inget med någon schism mot Caniggia att göra utan det beror säkerligen på att Caniggia ligger kvar i målet & det vore ju oartigt att stå i Danmarks mål & fira. Då skulle nog galningen Peter Schmeichel tända till.

Lägg även märke till att Maradona slår en snabb frispark i stolpen medan den fällde Simeone ännu ligger kvar i gräset. Ofta gjorde han oväntade grejer Maradona.

Alejandro Mancuso gör som sagt mål i straffläggningen. Kim Vilfort som avgjorde EM-finalen, missar för Danmark. Sergio Goycoechea i Argentinas mål var känd som vass på straffar.

9 min klipp
http://www.youtube.com/watch?v=QNpEDm_5kSk
2014-01-25, 05:42
Medlem
qhz.s avatar
Brilles inlägg om Trapani och Mancosu gav mig blodad tand och nu har man analyserat diverse saker i Serie B under en fredagskväll. Antar att det är sådant som kallas livskvalitet?

Hur som helst fastnade jag för att alla fyra nykomlingar som kommer underifrån går väldigt bra den här säsongen i Serie B. Vi har Avellino (3:e plats), Trapani (6:e plats), Carpi (9:e plats) och Latina (11:e plats) i skrivande stund. Detta får i alla fall igång mig och jag försöker ivrigt analysera och hitta anledningar till varför lagen har gått så bra som dom trots allt gjort.

Är det bara så att det är en svag säsong i Serie B eller har klubbarna bara rattats rätt och varit förberedda på Serie B?

Det är en intressant sak och titta närmare på och gräva ned sig i.

Avellino vann Lega Pro Prima Divisione girone B förra säsongen med nuvarande tränaren Massimo Rastelli som styrde. Självklart valde man att behålla Rastelli inför den här säsongen. Någonting annat hade nog fått ses som dumdristigt.

Istället behöll man sin tränare och den otroligt intressanta sportchefen, Enzo De Vito, har värvat bra i spelare som Galabinov (Livorno), Pisacane (Ternana), Soncin (Ascoli), Peccarisi (Ascoli), Schiavon (Cittadella) och de båda målvakterna Terracciano (Catania) och Seculin (Chievo). Visst tappade man en hel del spelare, men man behöll en fin stomme och fyllde på med både ungt och rutinerat.

Det är ju en bra grund att stå på och en anledning till varför Avellino gått så pass bra som dom gjort. Man utmärker sig inte försvars- eller anfallsmässigt utan man är jämna över hela planen. Kanske att man gör lite få mål. En tredjeplats och 26 mål framåt på 21 matcher är väl inte något att skryta med, men uppenbarligen ingenting att skämmas över heller.

Trapani vann girone A och en stor anledning till det var den tidigare nämnda Matteo Mancosu. Han gjorde 16 mål på 31 framträdanden förra säsongen. Den här säsongen har han gjort 15 mål på 21 matcher. Det säger väl kanske en hel del om varför Trapani går så bra som dom gör. Man har ju en riktig målskytt.

Man värvade dessutom en del inför säsongen i spelare som Rizzato (Reggina), Garufo (Nocerina), Đurić (Cesena) till exempel, spelare med rutin. Samtidigt fick man behålla viktiga lirare som målvakten Nordi, lagkaptenen Pagliarulo och den numera berömde Mancosu.

Även detta lag rattat av en intressant sportchef som vi säkert kommer få se mer av i framtiden i Daniele Faggiano.

Capri är kanske den största överraskning. Dom gör sin första säsongen i Serie B någonsin och är uppe och nosar på en play off-plats till Serie A. Detta med en arena som tar 4164 personer och att man är från en fotbollsdominerande del av Italien i Emilia-Romagna med många större lag runt omkring sig. Jag tror givetvis att dom kommer sjunka någon placering innan säsongens slut. Med det är synnerligen ett intressant lagbygge man fått ihop.

Man gick upp förra säsongen efter att ha slutat fyra i girone A och sedan slagit Sudtirol och Lecce i play off. Förra säsongen hade Carpi otroligt svårt med målskyttet då man endast gjorde 38 mål framåt. Man gör väl inte så överdrivet många mål framåt nu heller då dom som gjorde målen förra säsongen Rachid Arma och Luigi Della Rocca. Nu har man ingen riktig målskytt utan istället ligger två mittfältare på delad första plats med fyra mål vardera, den otroligt viktiga albanske landslagsspelaren Ledian Memushaj och den rutinerade Fabio Concas.

Även Capris sportchef, Cristiano Giuntoli, skall hyllas.

Jag är mycket för att hylla sportchefer idag och det med all rätt då Carpi, Trapani och framför allt Avellino sitter på Serie Bs kanske mest intressanta sportchefer som vi kommer få se mycket mer av i framtiden. Det är jag säker på.

Latina är Latina är... Det vill säga inget som får det att rycka i byxorna hos mig i alla fall. Dom gör väl den mest "normala" säsongen hittills som nykomling även om en 11:e plats får anses vara riktigt bra också. Deras 'stora' spelare är den brasilianske anfallare Jonathas (som jag alltid tror heter Jonathan, krångliga saker...) som gjort 7 mål på 17 matcher.

Annars har dom en hel del intressanta spelare i algerien Ghezzal. Dom två stöttepelarna på mitten i Morrone och Bruno. Den relativt unga och relativt ojämna målvakten Iacobucci. Den rutinerade och Lazio-fostrade kaptenen Andrea Milani.

Latina gick upp förra säsongen efter att ha slagit Nocerina och Pisa i play off.

Här har ni hela jävla matchen (med en något tvivelaktig kvalitet) mot Pisa om någon mot all förmodan skulle känna sig manad att kolla på den:

http://www.youtube.com/watch?v=JZdGXCnXaIs

Det är minst sagt fyra intressanta lag som tog klivet upp i Serie B och som verkligen bjuder upp till dans. Man får ju definitivt inget svar i texten ovan, men den ger i alla fall utrymme till att börja spekulera i hur det kan gå så pass bra som det gör. Det är väl någonstans dit jag vill nå och då är det ju viktigt att ha någon grund att stå på vad det gäller lagens föregående säsonger och nya spelare.

Sen fick jag ju långt ifrån med allt om alla fyra lagen. Då skulle jag få sitta till säsongens slut och skriva och dessutom saknar jag dom kunskaperna. Så se texten för vad den är och granska den kritiskt.

Jag vägrar tro att det är årets upplaga av Serie B som är en svagare upplaga.

Istället vill jag lyfta fram några presidenter, några spelare och alla sportchefer för fina arbeten. Det är visserligen en halv säsong kvar av Serie B nästan så det är för tidigt att dra några riktiga slutsatser redan. Men att alla lagen som nykomlingar gjort fina säsonger hittills är ett faktum.

Det blir en spännande vår att följa, inte bara i Serie A, utan även i Serie B också.
2014-01-25, 06:10
Medlem
qhz.s avatar
Inser att det låter ganska löjligt när jag skriver att jag "analyserat". Det är i så fall det här decenniets mest knapphändiga analys. Jag vill väl snarare någonstans tro att jag analyserat.

Analys eller inte så är det väl, som alltid, meningen att inlägget skall funka som underlag till en eventuell diskussion. Eller åtminstone få någon/några att öppna upp ögonen för de fyra lagen i synnerhet och Serie B i allmänhet. Min 'wall of text' kanske helt enkelt kan vara grund för en helt annan diskussion rörande calcio.

Det finns ju en del att ta av kan man säga utan att ha analyserat alltför noga...

2014-01-25, 20:34
Medlem
Har en vän med bakgrund från Piacenza. Mycket snack om Calcio såklart. Mycket snack om Hübner och andra hjältar.

Inte lika mycket snack om Piacenza längre…

Åkte ur Serie A 2003, Serie B 2011, Lega Pro Prima Divisione 2012…

Och när man spelade i Lega Pro Seconda Divisione så rasade ekonomin. Denna säsong spelar man i Serie D…

Vaffanculo!

Men Hübner var en gigant. En ganska osannolik hjälte. Il Bisonte vann skytteligan i Serie C, B, och A. Underskattad.

Varför jag tänkte på det. Tja, jag dricker vin, läste qhz inlägg om mindre klubbar i Serie B som lyft sig. Och funderade då på lag som gjort motsatsen. T ex på Ancona. Jag sa ju att vin var involverat. Och även Ancona sjunker genom divisionerna. Denna säsong Serie D…

*

En av de häftigaste matcherna inom Calcio är Derby della Lanterna. Dags nästa helg. Och nu vill man placera den som lunchmatch. Gynna asiater och framförallt förhindra bråk…

Båda lagens ultras hotar med att inte närvara. Vafan i helvete. Galenskap. Calcio Moderno.

En av världens skönaste fotbollsfest.

Mellan två lag som knappast kan bjuda upp spelmässigt. Publiken däremot är absolut världsklass.
2014-01-25, 21:05
Medlem
cyberkalles avatar
Sitter här lätt dragen och njuter över era jävla pizzabagare och era underbara inlägg vad ni än gör så fortsätt ich liebe das.
2014-01-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
...
Hur som helst fastnade jag för att alla fyra nykomlingar som kommer underifrån går väldigt bra den här säsongen i Serie B. Vi har Avellino (3:e plats), Trapani (6:e plats), Carpi (9:e plats) och Latina (11:e plats) i skrivande stund. Detta får i alla fall igång mig och jag försöker ivrigt analysera och hitta anledningar till varför lagen har gått så bra som dom trots allt gjort.
...
Bra genomgång. Jag har inte särskilt bra koll på lagen som kommer underifrån. Senaste laget som jag kollade upp var Allegris Sassoulo. Och det var i efterhand. Då Allegri tog steget upp till Cagliari.

Jag har istället fetischism för gamla storlag på dekis. Tänk Zemans Foggia.

Därför blir jag lite extra glad då gamla storlag på dekis lyckas ta sig tillbaka till strålljuset. Typ Hellas.
2014-01-25, 23:56
Medlem
tjenaretjenares avatar
Ojojoj när Siena är i Serie A igen, du får ni se på åka av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in