Brilles inlägg om Trapani och Mancosu gav mig blodad tand och nu har man analyserat diverse saker i
Serie B under en fredagskväll. Antar att det är sådant som kallas livskvalitet?
Hur som helst fastnade jag för att alla fyra nykomlingar som kommer underifrån går väldigt bra den här säsongen i Serie B. Vi har
Avellino (3:e plats),
Trapani (6:e plats),
Carpi (9:e plats) och
Latina (11:e plats) i skrivande stund. Detta får i alla fall igång mig och jag försöker ivrigt analysera och hitta anledningar till varför lagen har gått så bra som dom trots allt gjort.
Är det bara så att det är en svag säsong i Serie B eller har klubbarna bara rattats rätt och varit förberedda på Serie B?
Det är en intressant sak och titta närmare på och gräva ned sig i.
Avellino vann Lega Pro Prima Divisione girone B förra säsongen med nuvarande tränaren Massimo Rastelli som styrde. Självklart valde man att behålla Rastelli inför den här säsongen. Någonting annat hade nog fått ses som dumdristigt.
Istället behöll man sin tränare och den otroligt intressanta sportchefen, Enzo De Vito, har värvat bra i spelare som Galabinov (Livorno), Pisacane (Ternana), Soncin (Ascoli), Peccarisi (Ascoli), Schiavon (Cittadella) och de båda målvakterna Terracciano (Catania) och Seculin (Chievo). Visst tappade man en hel del spelare, men man behöll en fin stomme och fyllde på med både ungt och rutinerat.
Det är ju en bra grund att stå på och en anledning till varför Avellino gått så pass bra som dom gjort. Man utmärker sig inte försvars- eller anfallsmässigt utan man är jämna över hela planen. Kanske att man gör lite få mål. En tredjeplats och 26 mål framåt på 21 matcher är väl inte något att skryta med, men uppenbarligen ingenting att skämmas över heller.
Trapani vann girone A och en stor anledning till det var den tidigare nämnda Matteo Mancosu. Han gjorde 16 mål på 31 framträdanden förra säsongen. Den här säsongen har han gjort 15 mål på 21 matcher. Det säger väl kanske en hel del om varför Trapani går så bra som dom gör. Man har ju en riktig målskytt.
Man värvade dessutom en del inför säsongen i spelare som Rizzato (Reggina), Garufo (Nocerina), Đurić (Cesena) till exempel, spelare med rutin. Samtidigt fick man behålla viktiga lirare som målvakten Nordi, lagkaptenen Pagliarulo och den numera berömde Mancosu.
Även detta lag rattat av en intressant sportchef som vi säkert kommer få se mer av i framtiden i Daniele Faggiano.
Capri är kanske den största överraskning. Dom gör sin första säsongen i Serie B någonsin och är uppe och nosar på en play off-plats till Serie A. Detta med en arena som tar 4164 personer och att man är från en fotbollsdominerande del av Italien i Emilia-Romagna med många större lag runt omkring sig. Jag tror givetvis att dom kommer sjunka någon placering innan säsongens slut. Med det är synnerligen ett intressant lagbygge man fått ihop.
Man gick upp förra säsongen efter att ha slutat fyra i girone A och sedan slagit Sudtirol och Lecce i play off. Förra säsongen hade Carpi otroligt svårt med målskyttet då man endast gjorde 38 mål framåt. Man gör väl inte så överdrivet många mål framåt nu heller då dom som gjorde målen förra säsongen Rachid Arma och Luigi Della Rocca. Nu har man ingen riktig målskytt utan istället ligger två mittfältare på delad första plats med fyra mål vardera, den otroligt viktiga albanske landslagsspelaren Ledian Memushaj och den rutinerade Fabio Concas.
Även Capris sportchef, Cristiano Giuntoli, skall hyllas.
Jag är mycket för att hylla sportchefer idag och det med all rätt då Carpi, Trapani och framför allt Avellino sitter på Serie Bs kanske mest intressanta sportchefer som vi kommer få se mycket mer av i framtiden. Det är jag säker på.
Latina är Latina är... Det vill säga inget som får det att rycka i byxorna hos mig i alla fall. Dom gör väl den mest
"normala" säsongen hittills som nykomling även om en 11:e plats får anses vara riktigt bra också. Deras 'stora' spelare är den brasilianske anfallare Jonathas (som jag alltid tror heter Jonathan, krångliga saker...) som gjort 7 mål på 17 matcher.
Annars har dom en hel del intressanta spelare i algerien Ghezzal. Dom två stöttepelarna på mitten i Morrone och Bruno. Den relativt unga och relativt ojämna målvakten Iacobucci. Den rutinerade och Lazio-fostrade kaptenen Andrea Milani.
Latina gick upp förra säsongen efter att ha slagit Nocerina och Pisa i play off.
Här har ni hela jävla matchen (med en något tvivelaktig kvalitet) mot Pisa om någon mot all förmodan skulle känna sig manad att kolla på den:
http://www.youtube.com/watch?v=JZdGXCnXaIs
Det är minst sagt fyra intressanta lag som tog klivet upp i Serie B och som verkligen bjuder upp till dans. Man får ju definitivt inget svar i texten ovan, men den ger i alla fall utrymme till att börja spekulera i hur det kan gå så pass bra som det gör. Det är väl någonstans dit jag vill nå och då är det ju viktigt att ha någon grund att stå på vad det gäller lagens föregående säsonger och nya spelare.
Sen fick jag ju långt ifrån med allt om alla fyra lagen. Då skulle jag få sitta till säsongens slut och skriva och dessutom saknar jag dom kunskaperna. Så se texten för vad den är och granska den kritiskt.
Jag vägrar tro att det är årets upplaga av Serie B som är en svagare upplaga.
Istället vill jag lyfta fram några presidenter, några spelare och alla sportchefer för fina arbeten. Det är visserligen en halv säsong kvar av Serie B nästan så det är för tidigt att dra några riktiga slutsatser redan. Men att alla lagen som nykomlingar gjort fina säsonger
hittills är ett faktum.
Det blir en spännande vår att följa, inte bara i Serie A, utan även i Serie B också.