Resultat: .
0%
röster
2013-10-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Dansken förtjänade det.

Att spotta på någon är dock att sakna klass. En riktig man hanterar situationen bättre än så.
2013-10-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach

Romas kommande omgångar: Udinese (B), Chievo (H), Toro (B), Sassulo (H), Cagliari (H), Atalanta (B). Med handen på hjärtat, vilken match av dessa verkar vara tuffare än de matcher som vunnits mot Inter, Napoli och Lazio?
Nu har jag inte koll på andra lags statistik, men förutom Chievo så vet jag åtminstone ett lag som kanske skulle kunna skapa problem.

Cagliari har besegrat Roma i samtliga matcher de senaste två säsongerna. Det är dock inte som då Roma kommer på besök på den vackra ön där Romas senaste vinst är från 1995, (sju segrar och fyra oavgjorda för de goda). Hemma i Rom har de tidigare traditionellt tämligen enkelt kunnat vinna mot Cagliari. Men den traditionen verkar vara bruten med tanke på de två senaste säsongernas förluster.

Romas framfart är jävligt imponerande. Åtta raka. Och de två senaste segrarna undanröjer tvivlen att de kan prestera även mot topplagen. Att Totti gjort ett fåtal mindre genomtänkta utfall under sin långa karriär, tycker jag inte att man behöver tjata om. Det visar på en mänsklig sida som sätter honom i samma kategori som t ex Zidane och Maradona. Mannen är en gigant. En av de allra största i dagens Serie A.

Och alla kan inte vara en Gigi Riva…

På tal om Riva. Cagliari tar äntligen en seger. Efter sex matcher utan vinst. På hemmaplan! Nu jagar man europaspel. Man har förlängt med Nainggolan och förhandlar med Astori. Trots alla jävla motgångar (ekonomiskt och politiskt).

Dessutom vill jag passa på att hylla de senaste inläggen av viwil002, Calogero och zach. Inlägg som jag imponeras av och gläds åt.
Senast redigerad av Brille68 2013-10-20 kl. 00:37.
2013-10-20, 00:44
Medlem
qhz.s avatar
Som frekvent läsare i tråden måste jag bara sticka in näsan och hylla Zach's inlägg om den störste av dom största. Totti. Fantastiskt kvalitativt och bra inlägg, helt underbart.
2013-10-20, 00:47
Medlem
zachs avatar
Förväntade mig du skulle dyka in här när klockan passerade midnatt, Brille...

Men klart som fan alla rent hypotetiskt kan vinna mot oss. Påstår ingenstans något annat, snarare tvärtom, men frågeställningen var - vilket av kommande motstånd ser svårare ut än de vi på slutet besegrat? Cagliari må ha haft "lätt" mot oss, men trots att ni har en egen Daniele värd att nämna så är ni ungefär som jämförelsen Francesco-Luigi, ni är helt enkelt sämre.

Inget fel med att vara "sämre", menar inte det som hån, har ju varit där själv halva mitt rödgula liv, eller kanske snarare hela? Tycker även till en stor del om det, är charmigt och på no al Calcio moderno-vis rätt inne rätt ofta, men det förändrar inte att dagens Roma absolut borde - eller tom ska - vinna hemma mot ett lag som Cagliari. Ungefär som att man borde vinna de absolut flesta av de matcherna jag rabblade upp.

Är mycket väl medveten om att vi kommer tappa. Finns i vårt DNA (och Juve är förskräckande nära fortfarande....... DAAAAJE VIOLA!!!!). Men skrattar ändå rätt gott åt de som så frenetiskt, tappert, överambitiöst och en smula patetiskt krampaktigt försökte avfärda oss för nån vecka sen. Skrev tidigare en novell om mercato-affärerna av vikt för oss, men alla såg bara summorna som vi sålde för, inte på vad vi faktiskt fick. Och redan hade.

Kanske korkat, men man får passa på att va kaxig. Inom en rätt snar framtid lär man få tillbaka det men passar man inte på när man har chansen, när fan ska man då göra det?!?

Å tackar ödmjukast GHZ.
2013-10-20, 01:01
Medlem
Ja jävlar! En optimistisk zack… Vafan! Var det 2007 då Italien var regerande världsmästare, Milan vunnit CL och Totti var stolt innehavare av guldskon som det senast inträffade?

Roma betalar löner i nivå med Juventus, Inter och Milan samt har köpt spelare i nivå med Juventus dvs betydligt mer än Milano-lagen de senaste åren. De ska vara med i toppen. Det är mentaliteten som inte har hunnit med.

Och det är mentaliteten som gjort att de viker ned sig mot Conti & co.

Juventus har satt sig i en svår situation i CL. Vilket är det största målet för dem denna säsong. Lyckas de ta sig igenom de närmaste veckorna så räknas de nog fortfarande som favoriter. Men nu är det nästan en tvekamp. Och skulle Juventus snubbla så kan Roma dra ifrån, för de har som tidigare påpekats endast lo Scudetto att kämpa för i år.

Det blir en spännande säsong för alla romanisti…
Senast redigerad av Brille68 2013-10-20 kl. 01:04.
2013-10-20, 13:29
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

På tal om Riva. Cagliari tar äntligen en seger. Efter sex matcher utan vinst. På hemmaplan! Nu jagar man europaspel. Man har förlängt med Nainggolan och förhandlar med Astori. Trots alla jävla motgångar (ekonomiskt och politiskt).

En seger hemma på Sant'Elia dessutom. Pinillas mål och när han sprang upp till Curvan för att fira med tifosi gav mig gåshud, riktigt vackert.
2013-10-21, 10:16
Medlem
Har varit relativt harmoniskt i Lazio under flera säsonger nu. Men igår ryktades det om att Petkovic lämnat in en avskedsansökan, vilket klubben har dementerat. Även om Petkovic troligen blir kvar så är han alltjämt kritiserad på sina håll, vilket är helt obefogat i mitt tycke. Jag var skeptisk när han tog över efter Reja, men han visade direkt prov på vilken kompetent man han är genom att göra det enda rätta: Spela likadant, men utveckla offensiven.

Lazio har efter 8 omgångar 11 poäng, och ligger därmed 9:a (på samma poäng som Milan). Visst kan man kräva några fler poäng än så, men det är knappast Petkovic som ska bära allt ansvar.

För det första så har Lazio med all säkerhet haft Serie A:s äldsta trupp de senaste säsongerna. En spelare som Biava fyller 37 den här säsongen, sedan har vi Klose och Dias som sett sina bästa år. Dessa tre har varit stöttepelare de senaste säsongerna. Lägg där till skador på Konko (som vanligt) och Radu, som i mitt tycke är Serie A:s bästa vänsterback tillsammans med Asamoah.

Som bekant är lagkapten Mauri avstängd för sin inblandning i calcioscommesse. Och så har vi Hernanes, som spelade så gott som alla matcher i Serie A (34), Europa League (14) och Coppa Italia (5). Det är 53 matcher på en säsong. Förmodligen mest av alla Serie A-spelare. Lägg därtill landslagsuttagningar och Confederations Cup den här sommaren. Det är inte konstigt att han inte håller samma nivå som tidigare.

Man ska heller inte underskatta att en viss mättnadskänsla kan ha infunnit sig från den vunna Cupfinalen. Samtidigt som det säkert är svårare för vissa spelare att finna motivation den här säsongen när konkurrensen om de högsta placeringarna är mördande.

Det finns med andra ord massor av faktorer som gör att Lazio ligger där de ligger, absolut inte bara Petkovic fel. Jag ser inte vilken (realistisk) tränare som skulle göra det bättre.

---------------
Mitt allt detta ska det sägas att Lazios primavera vann Scudetton förra säsongen. Dessutom har man värvat 93orna Anderson och Perea som båda inlett lovande. Sedan tidigare finns Cavanda (22) och Onazi (20) som fick speltid förra säsongen. Samtidigt som många äldre spelare kommer försvinna nästa säsong. För mig är det alldeles uppenbart att den här säsongen får ses som en uppbyggnadsfas inför framtiden.
Senast redigerad av viwil002 2013-10-21 kl. 10:29.
2013-10-22, 22:57
Medlem
Erosenins avatar
0-2 och tystnaden har lagt sig över Franchi. Luften gick ur.
Lämnar, i min besvikelse, läktarplats för ett toalettbesök i 42:a minuten. I trappen stöter jag in i en italienare med mord i blicken. "Vaffanculo!" Jag vänder mig snabbt och trippar iväg med svansen mellan benen. Det var trots allt inte jag som tog fram kulsprutan. Det var två gossar i svart-vitt med obefintlig respekt för motståndarnas fans som tyckte det var viktigt att håna Batigol.
Alla här har sett/hört vad som hände sen. Ljudnivån som uppstår i kontringen till 4-2 målet är det vackraste crescendo som skrivits. Beppe Rossi, klimax.

Imorgon är det tillbaka till den ordinära vardagen igen. Men jag är så himla glad över att jag fick uppleva något som var raka motsatsen. Viola gör fyra kassar mot Juve på en kvart,,,Aa säkert!
2013-10-23, 00:23
Medlem
JayGatsbys avatar
Kul att se Kaká i närmast fornstora dagars spel!
Och en Robinho som (iallafall i början) var riktigt bra.
Förjävla trist att bollen gick mellan benen, annars hade nog Milan detta.

Allegri visade återigen vilken dålig tränare han är när det gäller byten. Att låta Constant vara kvar är ett mysterium...

Napoli gjorde bra ifrån sig och nu ligger de tre lagen på 6 poäng var.
Tror ändå Napoli tråcklar vidare.
2013-10-24, 09:13
Medlem
JayGatsbys avatar
Jaha, Juventus åkte på en till förlust...

Blir det Europa League för den gamla damen i vår?
Nog för att en helitaliensk hatfinal mellan Viola och Juve vore trevligt, men ser hellre att fler italienare är kvar i högsta turneringen.
2013-10-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach

Cagliari må ha haft "lätt" mot oss, men trots att ni har en egen Daniele värd att nämna så är ni ungefär som jämförelsen Francesco-Luigi, ni är helt enkelt sämre.
Vill bara kort kommentera zachs något provocerande inlägg, förmodligen skrivet i eufori och under förklarlig beundran av Totti. En man som det är genuint svårt att tycka illa om. Som vänder sina kritiker till sin fördel , då han ger ut böcker där man driver med hans påstådda dumhet och skänker vinsten till välgörenhet.

Han är inte bara kapten sedan han var 21 år utan han briljerar och skapar. Fullständigt unik. Han är Roma!

En man som kan jämföras med Baresi, Maldini, Del Piero osv när det gäller hans status som bandiera. Men som kan rankas högre eftersom han inte tillhört en klubb som tagit en massa titlar. Och han stannade trots att han blev erbjuden möjligheten hos större klubbar. Det är stort!

Gigi Riva.

Växte upp under fattiga förhållanden. Närmast svält. Arbetade hos kyrkan som barn. Blev erbjuden att spela boll hos Cagliari. Långt borta, på en efterbliven ö. En klubb som aldrig spelat i Serie A. För upp dem till Serie A. Etablerar dem i Serie A. Och gör dem till mästare. Första klubben geografiskt under Rom som erövrade lo Scudetto.

Många i Italien visste inget om ön innan detta. Och Sardinien fick en stolthet som fortfarande lever kvar. Man tog steget…

Ett landslag som bara gjort fiasko efter andra världskriget, gör han till europeiska mästare och tar dem till final i VM. Har fortfarande rekordet angående gjorda mål i gli Azzurri. 42 matcher och 35 mål. (Pippo 57 matcher 25 mål, Del Piero 91 27, Baggio 56 27, osv). Och man spelade fan inga vänskapsmatcher. Och gjorde inte fler mål då, tvärtom.

Alla ville ha honom. Och erbjöd stora pengar. Han vägrade lämna klubben och landet som gett honom möjligheten. En gigant huggen ur granit. Och som skänkte skönhet, glädje och stolthet. Passade landskapet utmärkt.

Bröt båda benen med några års mellanrum. Förstörde hans karriär. Men det var hårt på den tiden. Annars hade han hjälpt lagen till fler titlar.

Att låta ett påstående att Totti är större än Gigi Riva stå obesvarat är fel. Men det tror jag att vi vet…

*

Viwil002:s strålande inlägg hoppas jag kunna återvända till.

*

Juventus svek för tredje omgången i rad... Visst straff mot sig, Vidal fick ingen och Chiellini fick ett osedvanligt billigt rött. Men nog borde man få åtminstone en poäng borta mot Real Madrid även om man spelar halva matchen med en man mindre? Besvikelse.

De kan ha trollat bort sig helt i onödan. Alla andra lag levererar, även om Lazio har svårt att trycka in den utan Klose.
2013-10-24, 23:46
Medlem
En irländsk TD vid namn Mike Wallace (motsvarande Member of Parliament) dök upp i parlmanentet i följande klädsel: http://i.imgur.com/l5Djui1.jpg

Antar att det inte är helt i linje med den klädkod som råder...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in