2010-06-29, 15:43
Bannlyst
Sparken kan dom inte ge om man inte skrivit på nått antidrogkontrakt, om du tar emot hjälp att sluta
ditt missbruk och lyckas så finns det ingen grund att sparka nån. Men det innebär ju regelbundna kissprov
och möjligen lite samtal med nån utbildad inom missbruk.

Så inte sparken men massa annat skit om man vill/måste behålla jobbet.

mvh
Citera
2010-06-29, 15:52
Medlem
Själv skulle jag inte börja supa på jobbet, ännu mindre röka på...
Citera
2010-06-29, 17:25
Medlem
diversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampard10
Som rubriken lyder vi måste visa att vi står för att vi röker. Om vi vill nå en legalisering, det är det enda sättet om vi vill få ut våran röst hörd till allmänheten.

Det jag menar är att tex när ni är på jobbet ska ni mecka en kon format joint, eventuellt en blunt, sen röka den framför arbetskompisarna eller chefen sen stå för det ni gör. Hur ska de annars bli legaliserat om ingen vågar stå för det ni gör? Då anser jag att då ska man inte röka överhuvudtaget. Det är som man skäms över Cannabis isåfall, man nerväderar drogen. Jämför det som att ni skaffar en tjej, sen smyger ni med hon för kompisar, arbetskompisar, mm. Ser ni likheterna i hela sammanhanget? Jag tror ni förstår vad jag menar. Man kan inte dölja att man röker cb. Rök när ni väntar på Bussen, på stan, På krogen, Fyll gärna på med bra ställen DÄR man kan röka så allmänheten kan få uppleva röken. Har du tur kommer det säkert fram folk som vill röka med dig, då har du ju skaffat helt nya vänner med. Kan det bli bättre än så?

Jag tycker det är en bra tanke. Svår att genföra i praktiken i många fall, men absolut något fler borde sträva efter. Och som du säger är det som att skämmas för cannabis när man döljer det.

Problemet i Sverige är att det är så pass oaccepterat att vissa gladeligen berättar för både polis, eventuella föräldrar, flickvänner eller andra som absolut inte borde få veta det på det sättet. Det är en stor risk man tar.

Polisen i det här landet är så pass indoktrinerade att de finner det lönt att göra husrannsakan hos DIG baserat på ett tips om att du röker, som de fått in av din "kompis". Jag tror inte det finns något annat land där det fungerar på detta viset.

Dock tycker jag fortfarande man ska försöka. Lyckas man få sina bekanta runt omkring sig att acceptera det någolunda är man en bit på vägen. Till sist är det normalt för dom att du röker din splirre. De får ju samtidigt se att du inte blir varken våldsam eller psykotisk efter du rökt, vilket hjälper till att motverka deras förutfattade meningar om cannabis.

Om man jämför metoden som diskuteras i denna tråden, dvs. att röka inför folk, med att använda sig av metoden som oftast diskuteras här på FB. dvs. att man enbart diskuterar och pratar med folk om att man röker, tror jag att det förstnämnda är bättre faktiskt. Om man säger till 5 personer att man röker, ock utan att göra det framför dem ger man dem rum att spekulera och gadda ihop sig emot dig. Du gör ditt bästa för att övertala människorna med dina argument, men så fort du gått därifrån heter det "hörde ni som ha försvarade sitt missbruk med alla medel, han är helt hjärntvättad".

Samtidigt kan rökning inför folk få stora reaktioner som kanske kan vara destruktiva. Det finns människor som skulle ta det som ett direkt påhopp om någon knarkar jämte dem.
Citera
2010-06-29, 17:28
Medlem
Substantials avatar
Citat:
Nu tar du väl ändå i. Det här är ju ett forum, och då postar man trådar, finns ingen tråd som är dum, eftersom en tråd är inte ett levande ting om du förstår vad jag menar?

Visst kan jag röka framför min egen chef han röker själv så ja ser inte problemet med att röka framför han, gör du?

Du har då verkligen tur. Jag föredrar att göra det på en allmänplats såsom en park, men absolut inte mitt inne i stan medan jag väntar på bussen
Citera
2010-06-29, 18:42
Medlem
Jeppiies avatar
HÅLLER MED TOTALT !!!

så jävla rätt !!! varför ska vi inte få röka vart vi vill !? jag har bott i spanien ett halv år och där rökte folk hur dom vill var dom vill, självklart så tänder man ju inte om de är massa barn i en park eller barn sådär.
Man gör de snyggt ! som att tända en cigg helt vanligt ofta är det inte ens någon som tänker på det då. Själv så röker jag överallt, oavsett vart jag är så har jag lust så tänder jag
men jag röker varje dag också så det kanske blir skillnad

Men fortfarande HELT rätt !! SKÄMS inte för att ni röker det är inget fel ni gör !
Var stolt för det ni står för ! Våga visa och säg att ni röker !

Jag sa till hela min släkt när jag började röka för 4 år sen. Ingen som gillar det,
dom till och med avskyr att jag gör det, men jag står för det och jag har klarat mig fint
i dom här 4 åren som jag rökt varje dag och dom ser det och accepterar att jag röker.
Jag befinner mig nu i amsterdam och det är helt underbart här !

Jag tror också att cannabis kommer inom sin snara framtid bli mycket mer accepterat i sverige
så som i Norge där jag har bott i oslo 1.5 år som jag ska tillbaka till i höst
Där röker vi överallt, meckar när vi känner för det det är riktigt nice faktiskt.
Polisen är mycket mera liberala där och gillar de inte med dom går på de tyngre
sakerna först och prioriterar inte cannabis så högt.
Danmark har Avkrimminaliserat det precis som i holland och många många andra länder.
I USA så är de 14 delstater av 51 som har Medisinsk mariujana !

Så stå för vad ni gör och skäms inte för det är inget fel ! över hälften av jordens befolkning röker.

PEACE LOVE AND UNDERSTANDING !!!
Citera
2010-06-29, 19:07
Medlem
Citat:
Jämför det som att ni skaffar en tjej, sen smyger ni med hon för kompisar, arbetskompisar, mm. Ser ni likheterna i hela sammanhanget? Jag tror ni förstår vad jag menar. Man kan inte dölja att man röker cb. Rök när ni väntar på Bussen, på stan, På krogen, Fyll gärna på med bra ställen DÄR man kan röka så allmänheten kan få uppleva röken. Har du tur kommer det säkert fram folk som vill röka med dig, då har du ju skaffat helt nya vänner med. Kan det bli bättre än så?

Fast om bruden ifråga har flera tusen galna bröder som vill hedersmörda ens ekonomi och karriär så finns det faktiskt en viss logik i att inte knulla på offentliga platser.
Citera
2010-06-29, 19:34
Medlem
Knivupplopps avatar
Vi kan ju börja med att tillsammans motarbeta ogenomtänkta trådstartar, det är alltid en början!

Någon här skrev att vi inte kan ändra något genom att stå upp för vårt bruk, det är på politisk nivå det måste ske, men jag håller inte med, en normalisering hos gemene man är vad som behövs, när tillräckligt många har en normal syn på cannabis så kommer förändringen tror jag.. jag står iallafall upp för mitt bruk, inte genom att tända en spliff på jobbet (vilket förövrigt bara låter dumt), utan att om någon frågar så säger jag: ja jag röker cannabis samt att jag vägrar kallas pundare eller knarkare för det jag gör, det tycker jag räcker.

Hoppas TS och ni andra dyker upp på sthlm smokefest 10 juli, var där och supporta, det är väl det första stora steget alla kan göra
Citera
2010-06-29, 20:50
Medlem
g0dspirits avatar
Sverige är väll ändå ett land som är riktigt hårda när de gäller droger.
Och anledningen att vissa har så sjukt mycket emot just cannabis är för att dom till en början vet så lite om den typen av drog, Sverige målar ju upp "förbjudna" saker i skolan och även ute i andra samanhang som om de vore mjältbrand.
Om man gick ut med mer information om vad de innebär, vad bieffekterna är och även varför man använder det tror jag att det skulle bli mer socialt accepterat och folk skulle se det på ett annat sätt.

Alkohol (Nu är jag tråkig, att drar upp det vanligaste argumentet som kommer från en cannabis-rökare) : är ju betydligt farligare, men ändå är de accepterat. Säg att man gör en tävlning mellan en hyffsat bra alkohol-drickare och en cannabis-rökare och låt dom köra på lika mycket i 5 år och sen tar man lever-värden och kollar konsistens på Hjärnsubstansen så lovar jag att en cannabis-rökare skulle ha bättre värden.

Sen är väl alkohol mycket mer beroendeframkallande än vad cannabis är?

Så mitt bidrag är följande:

- Gå ut med mer info till allmänheten, förklara vad cannabis är och vad de gör med kroppen.
- Berätta hur jävla grymt det är och hur underbart allt känns.
- Priset på cannabis & hur länge det håller i sig (och gämnför det med alkohol)

Och även att vi tar upp en statistik på hur många de dör genomsnittligt av Alkohol och hur många som dör av cannabis (Om vi tar samma folkmängt) , de går ju annars inte att gämnföra på ett rättvist sätt.

Sen vill jag även tillägga att jag är en ny person inom cannabis, så det här är bara spekulationer ifrån min sida. Allt kan ju vara fel, vad vet jag.
Jag är även sjukt mycket emot "Hard - drugs" alltså kokain, amfetamin och den typen av drog som nån jävla djungel doktor har blandat ihop. Jag personligen tycker inte att en lina tjack och en jolle marijuana inte är i närheten av samma sak.
Citera
2010-06-29, 21:03
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Sverige är väll ändå ett land som är riktigt hårda när de gäller droger.
Och anledningen att vissa har så sjukt mycket emot just cannabis är för att dom till en början vet så lite om den typen av drog, Sverige målar ju upp "förbjudna" saker i skolan och även ute i andra samanhang som om de vore mjältbrand.
Om man gick ut med mer information om vad de innebär, vad bieffekterna är och även varför man använder det tror jag att det skulle bli mer socialt accepterat och folk skulle se det på ett annat sätt.

Alkohol (Nu är jag tråkig, att drar upp det vanligaste argumentet som kommer från en cannabis-rökare) : är ju betydligt farligare, men ändå är de accepterat. Säg att man gör en tävlning mellan en hyffsat bra alkohol-drickare och en cannabis-rökare och låt dom köra på lika mycket i 5 år och sen tar man lever-värden och kollar konsistens på Hjärnsubstansen så lovar jag att en cannabis-rökare skulle ha bättre värden.

Sen är väl alkohol mycket mer beroendeframkallande än vad cannabis är?

Så mitt bidrag är följande:

- Gå ut med mer info till allmänheten, förklara vad cannabis är och vad de gör med kroppen.
- Berätta hur jävla grymt det är och hur underbart allt känns.
- Priset på cannabis & hur länge det håller i sig (och gämnför det med alkohol)

Och även att vi tar upp en statistik på hur många de dör genomsnittligt av Alkohol och hur många som dör av cannabis (Om vi tar samma folkmängt) , de går ju annars inte att gämnföra på ett rättvist sätt.

Sen vill jag även tillägga att jag är en ny person inom cannabis, så det här är bara spekulationer ifrån min sida. Allt kan ju vara fel, vad vet jag.
Jag är även sjukt mycket emot "Hard - drugs" alltså kokain, amfetamin och den typen av drog som nån jävla djungel doktor har blandat ihop. Jag personligen tycker inte att en lina tjack och en jolle marijuana inte är i närheten av samma sak.

I Sverige kan vi ingenting om droger vare sig cannabis eller heroin. anledningen till att "vissa har så sjukt mycke emot cannabis" är min teori följande - Cannabis är den vanligaste illegala drogen, polisen och staten jobbar hårt för att minska cannabisbruket och ljuger, arresterar och hela fadderuttan för att visa att det inte är "okej" att konsumera cannabis. Indoktrineringen har satt sina spår efter över 30år.

Sedan om alkohol, nu är det här ännu en teori från min sida så det beror ju på. Cannabis är mindre skadligt i och med detta är det "lättare" att missbruka, folk röker på vardagar, när de inte "borde" för att det ger så få bi-effekter. Om man dricker alkohol och blir påverkad blir man bakis vilket gör att många avskräcks från att dricka på olämpliga tider, jag personligen dricker inte särskilt mycket eftersom jag orkar verkligen inte med att vara bakis dagen efter. Jag tror det dock finns flera som missbrukar alkohol procentuellt, men jag orkar inte leta upp siffror. Det får någon som är intresserad göra.
Citera
2010-06-29, 21:56
Medlem
Galadrins avatar
Citat:
Som rubriken lyder vi måste visa att vi står för att vi röker. Om vi vill nå en legalisering, det är det enda sättet om vi vill få ut våran röst hörd till allmänheten.

Det jag menar är att tex när ni är på jobbet ska ni mecka en kon format joint, eventuellt en blunt, sen röka den framför arbetskompisarna eller chefen sen stå för det ni gör. Hur ska de annars bli legaliserat om ingen vågar stå för det ni gör? Då anser jag att då ska man inte röka överhuvudtaget. Det är som man skäms över Cannabis isåfall, man nerväderar drogen. Jämför det som att ni skaffar en tjej, sen smyger ni med hon för kompisar, arbetskompisar, mm. Ser ni likheterna i hela sammanhanget? Jag tror ni förstår vad jag menar. Man kan inte dölja att man röker cb. Rök när ni väntar på Bussen, på stan, På krogen, Fyll gärna på med bra ställen DÄR man kan röka så allmänheten kan få uppleva röken. Har du tur kommer det säkert fram folk som vill röka med dig, då har du ju skaffat helt nya vänner med. Kan det bli bättre än så?

Nej folk kommer bara se cannabis som negativt om du röker en joint i ansiktet på någon.
Citera
2010-06-29, 22:11
Medlem
Somligadars avatar
Rök du framför din chef, jag tänker då inte göra det för jag tycker om min inkomst. Tvivlar på att du jobbar?
Citera
2010-06-29, 22:11
Medlem
Drumss avatar
Citat:

Gissar på att du inte har något jobb att vara rädd om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in