2010-06-29, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelbrektius
Förlåt, var tvungen att ha en så pass provocerande titel.

Jag skall antagligen själv rösta på SD nu i valet, gillar Åkesson skarpt, men jag står inte riktigt för det. Nej, det är inte partiet i sig som är fel, det skulle jag kunna skylta med om det inte vore för den stereotype SD:aren.

Jag upplever att många som kommer rösta på SD är småkorkade småstadsbor/bönder på 18-20 med kepsar, lyssnar på Eddie Meduza (inget dåligt med honom för övrigt) och grämer sig för att invandrarna har tagit deras brudar. De älskar att skriva negerskämt i I&I, givetvis helt anonymt. Jag har själv växt upp i ett relativt "infekterat" område med mycket segregation bland svenskar och invandrare, men inte är jag en orationell bonde för det.

Meduza åt sidan, stämmer det att invandringskritiker tenderar att vara lågutbildade/mindre smarta? Hur är er uppfattning av dem?

Nej, alla sd:are är ej dumma i huvet. som att säga att alla muslimer är terrorister, eller att kineser är kommunister
Citera
2010-06-29, 16:05
Medlem
Dogdylans avatar
Nu är det ju så att det finns en rätt stor spridning bland Sd-sympatisörer. Det konstaterade SOM-institutet efter valet 2006. Även om folk inte vill "uppge" i en telefon intervjuv att de röstar på Sverigedemokraterna kan så kan man ju se efter ett val i vilka distrikt Sd har gått frammåt. I städer som Landskrona var det som bekant medelklassen som 2006 första gången i en stor omfattning röstade på dem. Vad betyder det? Jo, det betyder att Sd tar väljare från arbetarklassen till medelklassen - och det gör Sd till ett allomfattande parti, ett Catch All parti.

Efter det här valet, 2010, kommer vi se en större spridning. Det börjar med arbetarklassen, sedan växer Sd in i medelklassen. Det är medelklassen man vill vinna eftersom det är den största gruppen idag. Sverigedemokraterna tog procentuellt mest väljare av Kd, men flest gick över från S och M till Sd. Vad säger detta?

Jo, det säger att sverigedemokratiska väljare gillar välfärdsstaten, försvaret, vår kultur, vår tradition, våra kristna traditioner, solidaritet med medmänniskor osv. Det enda "kontroversiella" Sverigedemokraterna talar om är invandringspolitiken - och tittar man på deras förslag är de inte mer "extrema" än partier ute i världen. I mina ögon är Sd rätt liberala - i alla fall från sett från ett internationellt perspektiv.

Som sagt, efter valet 2010 och om Sd kommer in, så kommer vi se en större acceptans och fler kommer nog komma ur garderoben.

Men låt hos titta på Sd Uppland och deras lista. Varför inte titta på Landstinget, ditt går Sd Upplands toppnamn. Här är deras lista:

Uppsala läns landsting
1. Lars Bleckert, 69 år, språkvetare, Uppsala kommun (Medelklass)
2. Pavel Gamov, 20 år, distriktsordförande, Uppsala kommun (Okänd)
3. Mona Wiehen, 52 år, it-tekniker, Östhammars kommun (Medelklass)
4. Joakim Larsson, 35 år, lärare, Tierps kommun (Medelklass)
5. Sofie Axelsson, 23 år, studerande, Tierps kommun (Okänd)
6. Stefan Söder, 27 år, boendeassistent, Uppsala kommun (Arbetarklass)
7. Paula Bieler, 22 år, studerande, Uppsala kommun (Okänd)
8. Gun-Britt Holmgren, 62 år, f.d. leg. sjuksköterska, Älvkarleby kommun (Medelklass/okänd)

9. Leif Ågren, 63 år, taxichaufför, Uppsala kommun (Arbetarklass)
10. Mikael Simm, 21 år, studerande, Uppsala kommun (Okänd)
11. Royce Minterfors, 64 år, maskiningenjör, Uppsala kommun (Medelklass)
12. Kjell Holmgren, 67 år, pensionär, Älvkarleby kommun (Okänd)
13. Leif Vogel, 65 år, ingenjör/företagare, Knivsta kommun (Medelklass)
14. Kurt Törnblom, 53 år, fastighetsskötare, Älvkarleby kommun (Arbetarklass)
15. Robert Svensk, 18 år, studerande, Uppsala kommun (Okänd)

Medelklass: 5 Stycken
Arbetarklass: 3 Stycken
Okänd: 6 Stycken (studenter och pensionärer)
Medelklass/Okänd: 1

Jag gissar också på att några av de här "föredetta" är förtidspensionärer. Sedan är det ju bara att jämföra med de andra partierna. Något säger mig dock att Sverigedemokraterna har mer av en "White Trash" lista än vad tex. Moderaterna har. Å andra sidan har många moderater och socialdemokratiska företrädare aldrig arbetat i hela sina liv.

Vad Sd behöver är mer "Filosofie doktor personer, mer framgångsrika företagare, mer "medelklass" - så som sjuksköterskor, läkare, jurister och ngenjörer. Pensionärer är bra. De är har de många av. Sedan behövs väl kanske mer "lantbrukare", hantverkare och industriarbetare. Det är viktigt att partiet har en mix av olika personligheter, även ålder. Den här listan har antingen purunga personligheter eller pensionärer. Mona Wiehn och Joakim Larsson har dock perfekt ålder. Man vill ha folk mellan 30-55 år. Inte 20-åringar eller 70 åriga gubbar. Men men.
Citera
2010-06-29, 16:43
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLoser
Henrik Oscarsson bekräftar att SD väljaren har sämre politisk kunskapsnivå, är arbetare, att färre har högskoleutbildning och att fler befinner sig i arbetsmarknadsutbildningar, AMS-jobb eller är arbetslösa. Kombinera det resultatet med resultatet från Marika Lindgren-Åsbrink och berätta vad ni drar för slutsats.
Min är att TS inte är så långt ifrån sanningen, även om han har överdrivit på ett horribelt sätt. Att sedan SD väljarna på flashback, som sannolikt är mellan 17-22, gillar att beskriva sig som välutbildade trots att de bara gått ur gymnasiet, är bara komiskt.

edit.

Du sammanfattar det hela på ett ypperligt sätt.

Du har en ypperlig förmåga att avfärda meningsmotståndare som gymnasister och som varandes i den åldern oavsett vad de skriver. Eftersom du uppenbarligen är synsk kanske du kan "outa" allas ålder och bildningsnivå i den här tråden, så slipper vi fortsätta att älta frågan?

Kan vi kanske också enas om att den genomsnittlige SD-väljaren nog har en bildningsnivå som vida överstiger den genomsnittlige somaliern i Borlänge (tror nog prof Oscarsson skriver under på det!), så får vi dessutom lite perspektiv på begreppet obildad som du och TS sprider här!
Citera
2010-06-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Du har en ypperlig förmåga att avfärda meningsmotståndare som gymnasister och som varandes i den åldern oavsett vad de skriver. Eftersom du uppenbarligen är synsk kanske du kan "outa" allas ålder och bildningsnivå i den här tråden, så slipper vi fortsätta att älta frågan?
Skulle faktiskt inte påstå att jag avfärdar någon, inte heller att vi är meningsmotståndare, dock tror jag vi ser olika lösningar på vissa problem. Att däremot förneka fakta genom att skriva "Jag är högutbildad" eller "Jag driver eget företag" och därigenom tro att man på så sätt motbevisat resultatet från t.ex. studierna från SOM, är bara löjligt. Tyvärr så för vi dessa diskussioner på internet och där kommer vi alltid ha problemet att man utger sig för att vara något man inte är.

Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Kan vi kanske också enas om att den genomsnittlige SD-väljaren nog har en bildningsnivå som vida överstiger den genomsnittlige somaliern i Borlänge (tror nog prof Oscarsson skriver under på det!), så får vi dessutom lite perspektiv på begreppet obildad som du och TS sprider här!
Absolut, frågan är dock om vi ska sätta perspektiv genom att jämföra med en flykting från ett krigsområde eller om vi ska jämföra med dem som har haft möjlighet till vanlig svensk skolgång.
Citera
2010-06-29, 18:34
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Orkar inte läsa tråden reagerar bara på rubriken. Kan inte säga jag någonsin hört talas om inavel i Sverige men antar det var ett "häftigt och lite fräckt" epitet att skriva ut om än idiotiskt.

Givetvis inte. Inavel kan bara ske i grupper om 1000-2000 individer eller mindre. Eller inom invandrargrupper som praktiserar kusingifte. Argumentet faller platt redan från början. En typisk tramstråd som vill provocera.
Citera
2010-06-29, 18:47
Medlem
Citat:

Jag skall antagligen själv rösta på SD nu i valet, gillar Åkesson skarpt, men jag står inte riktigt för det. Nej, det är inte partiet i sig som är fel, det skulle jag kunna skylta med om det inte vore för den stereotype SD:aren.

Jag upplever att många som kommer rösta på SD är småkorkade småstadsbor/bönder på 18-20 med kepsar, lyssnar på Eddie Meduza (inget dåligt med honom för övrigt) och grämer sig för att invandrarna har tagit deras brudar. De älskar att skriva negerskämt i I&I, givetvis helt anonymt. Jag har själv växt upp i ett relativt "infekterat" område med mycket segregation bland svenskar och invandrare, men inte är jag en orationell bonde för det.

Meduza åt sidan, stämmer det att invandringskritiker tenderar att vara lågutbildade/mindre smarta? Hur är er uppfattning av dem?

Stämmer bra det. Rassehorden här inne är ett levande bevis.
Citera
2010-06-29, 18:55
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus

Hur menar du när du kallar folk lågutbildade?
Citera
2010-06-29, 19:01
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:

En sanning någorlunda nära verkligheten, jag är väldigt erfaren av dessa människotyper då jag själv kommer från landsbygden. Jag vill dock poängtera att dessa "korkade och inavlade bönder" röstar på SD (eller för den delen "blir nazister"), mer p.g.a. av att de är svagsinnade personer som faller för grupptryck, deras "politiska engagemangs" ("SD 2010, skål ta mig fan") sanna färger är egentligen ett sätt för dem att leva ut sina subkulturella böjelser. Denna subkulturella attityd leder naturligt till att det blir nästan barnsligt enkelt att debattera dem sönder och samman, genom att påvisa deras logiska kullerbyttor. En gammal kompis till mig, som blivit volvoraggare och ägnar sin fritid åt att supa bort sina hjärnceller (trots en bra uppväxt), skryter ofta om hur tuff han är som går runt bland folk med sina medvetet sönderslitna jeanskläder, men har uppenbarligen inte funderat över hur dumt det låter att först kalla sig patriot ("FAN vad jag älskar Sverige"), men att sedan se ner på i princip hela den svenska befolkningen för att de inte är lika "tuffa" som han. Denna person är en typisk SD-väljare av den mer korkade varianten.

De är mer eller mindre skitstövlar.

De är överlag väldigt korkade och slösinta, ja, när det kommer till att tänka självständigt och komma med intelligenta analyser (även om de oftast är kompetenta inom mer praktiska områden). De hatar Mona Sahlin...

(" - Jaha, för att?
- eh, va?
- Varför hatar du Mona Sahlin?
- eh, hon, liksom, eh, släpper in alla jävla invandrare i Sverige [sittandes på en pizzeria, gläfsar i sig en flottig kebabrulle, yttrar sina tankar högt utan någon som helst respekt för invandraren som äger pizzerian], och hon har sagt att hon hatar Sverige. Sverige skulle vara perfekt utan de där jävla socialdemokraterna.
- Så du menar att Mona Sahlin är den som släppt in alla invandrare i Sverige, att det är hon som ska hållas främst ansvarig?
- ...Ja...
- Hur förklarar du då att samma sak händer i princip alla vita västländer? Hur förklarar du det faktum att Alliansen släppt in ännu fler invandrare till Sverige än vad Socialdemokraterna har gjort?
- ... eh... ... *mental breakedown*

... och, ja, det är väl egentligen en ganska så bra sammanfattning .

Citat:

Om det du nu säger stämmer, och att ni "anti"rasister är så mycket mer begåvade än oss "korkade och inavlade bönder", hur förklarar du då att ingen, INGEN, av er kommenterat den här rassesmörjan jag skrev för ett tag sedan, med det från mig uttalade syftet att att få er att skriva där (och trots PM-avsändelse från mig till kanske 20 personer som uttryckt de föraktfulla åsikterna du har)?

//Rickard Melkersson
Senast redigerad av Lantbruk 2010-06-29 kl. 19:45.
Citera
2010-06-29, 19:09
Medlem
KusoYarous avatar
Citat:

Vad är det du försöker insinuera? Varför skulle man vara rasist om man nu tycker att invandringsfrågan är ett problem som borde debatteras istället för att ignoreras? Jag tror att det är många som är trötta på att invandringsfrågan viftas bort på precis samma sätt som du nu försöker göra, jag är själv invandrare, visserligen är min pappa svensk, men jag tycker mig se en förändring i det svenska samhället som jag inte är nöjd med.

Jag tycker det är farligt att man lyckas med konsttaget att hela tiden lägga alla kritiker till den nuvarande invandringspolitiken i samma fack, det gör att många inte vågar stå för sina åsikter, så fort någon är kritisk ska rasistkortet dras upp. Jag tycker det stora problemet är hur detta fenomen har lyckats få fäste överallt i det svenska samhället. Jag funderar att rösta på SD, det beror på att det nuvarande förhållningssättet till invandringspolitiken inte gynnar någon, de som gynnas är de politiska kappvändarna som vill plocka billiga poäng genom att uppfattas som PK, lite som att alla ska kalla sig för feminister.

Nej, jag tror inte att alla invandringskritiker är inavlade bönder, varför skulle de vara det? Givetvis gynnas inte de som vill ha en seriös debatt av de som uttrycker sig tveksamt på forum likt dessa, men jag är också en utav dem ibland. När folk likt dig själv försöker använda sig av PK-argument eller generaliserar och ska kalla alla för rasister blir det ibland ganska tröttsamt att föra debatten på en högre nivå, detta är trots allt ett forum där vi är anonyma, därför är det safe att ibland uttrycka sin ilska över dessa taffliga argument och påståenden.
Citera
2010-06-29, 19:25
Bannlyst
Intrycket jag får är att de som är mer eller mindre uttalade rasister/etnopluralister/osv ofta är betydligt klokare än de som bara är hatiska mot tex islam.
Men det kanske bara är jag.
Citera
2010-06-29, 19:26
Medlem
M20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Fler blir rasister och SD-sympatisörer under lågkonjunkturer, eller när det helt enkelt går dåligt i ens liv.

Det är möjligt, har du någon källa?

Citat:
Det är en förklaring, en annan är att det handlar om personer med dålig kunskap

Kunskap om vad?

Citat:
eller ingen reell utbildning. (Låginkomsttagare, lågutbildade).

Att man är lågutbildad betyder inte nödvändigtvis att man är låginkomsttagare (skiftarbetare på större industrier tjänar rätt hyffsat t.ex)

Citat:
Det är helt enkelt olyckliga människor som inte har något riktigt mål eller syfte i sitt liv.

Patetiskt önsketänkande. En källhänvisning skulle sitta fint.

Citat:
De projicerar därmed all sin ångest och ilska mot invandrare eller mot de som helt enkelt ser olika ut än de själva.

Eller så kanske dem tycker att det finns viktigare att lägga pengar på en invandringen (skola, sjukvård, dagis osv)

Citat:
Simpel psykologi, och när man förstår hur de lever rasister och invandringskritikerna

Klassiskt sektledarretorik, alla kritiker är psykiskt störda eller besatt av djävulen eller på annat sätt vilseledd.

Citat:
ja då kan man inte förneka att man känner sympati för dem. För att det är ju faktiskt rätt så synd om dem.

Dagens LOL.
Citera
2010-06-29, 19:33
Medlem
Enda anledningen till att jag läser här är att den här forumdelen befolkas av de minst intelligenta människorna jag stött på under min tid på internet. Jag är inte ens intresserad av invandringsfrågan men det är väldigt underhållande och jag antar sorgligt nog att det får mig att känna mig smart också, bättre människa än så är jag inte.

Innan läste jag en del på konsumentforumets CINTS MLM-del (pyramidspel), tyvärr har det dött ut nu och likt I&I tenderar man att tröttna eftersom alla trådar är ungefär likadana, men för er som är så onda att ni roas av att se mycket lättpåverkade människor delta i en avancerad form av grupptänk så rekommenderar jag att läsa igenom de gamla trådarna i det forumet. Den här forumdelen är faktiskt skrämmande lik MLM. Exakt samma prat om mörkande av fakta från något slags diffust "etablissemang" finns också där, dock inte gällande invandrare utan här handlar det istället om diverse egenskaper som tex en magisk frukt, bensinpiller, tvättmedel eller vad det nu kan vara har. De som mörkar i det fallet är inte nödvändigtvis media, utan istället företagen bakom bensin, läkemedel, rengöringsmedel osv. Med det sagt så är jag ingen försvarare av varken medias objektivitet eller företag. Jag skulle tvärtom bli förvånad om det inte förekommer en viss grad av så kallad mörkning, omedveten och medveten, gällande vissa saker. Men den totalt okritiska paranoian som förekommer här är heeeelt sanslös.

Huruvida den här forumdelen representerar intelligensnivån på SD:s röster har jag ingen aning om (och till skillnad från MLM-forumet finns det förstås några få mycket smarta och välutbildade postare här som kan kalla sig allt från nazister till realister) men jag förstår verkligen TS ämne för finns det verkligen någon här som hävdar att trådstarterna och diskussionerna på I&I ger ett seriöst och intelligent intryck?
Senast redigerad av Housemouse 2010-06-29 kl. 20:25. Anledning: syftningsfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in