• 1
  • 2
2010-06-29, 09:35
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donatellino
Ha den där går vi inte på, hur fan skulle du kunnat köpt en ost 1878? Då borde du ju vara äldst i världen just nu.
Jag köpte en back öl 1664, de var väldigt goda. (förstår du nu?)

OnT: Varför inte köpa ost som redan är möglig (grön- och vitmögelostar etc.)? Borde inte de hålla sig ganska länge.

Annars är det väl bara att gå till ostdisken och be dem skära till en ostbit som inte är så stor. Skippa de färdigpackade!
Citera
2010-06-29, 09:45
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Ja, men strukturen i osten blir förstörd efter frysning. Den kommer bara smula sönder om man försöker hyvla den. Som fyllning i olika maträtter fungerar den naturligtvis lika bra!

Tinar man den i kylen så är det inga problem, blir som vanlig ost då.
Citera
2010-06-29, 09:51
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Nu undrar jag om någon kan tipsa om en ost som håller lite längre?

Köpte en femårig lagrad på Gamla Amsterdam på Hornsgatan i Sthlm för två månader sen. Den håller fortfarande och smakar så mycket att man kan gå och karva sig en liten bit då och då bara. Tyvärr är den ganska dyr dock, men eftersom du kan åka på semester i en månad och finna din ost frisk och välbehållen vid hemkomsten kanske det inte spelar nån roll.
Citera
2010-06-29, 12:10
Medlem
zepofans avatar
Jag tror inte att det beror så mycket på om osten är lagrad eller inte, utan mer om hanteringen. Undvik att ta i osten med bara händerna och diska osthyveln, lägg inte bara in den i kylen direkt efter användning. Kupa är bra, hur du lyckas med att få så mycket kondens i den så att osten blir "sunkig" begriper jag inte. Ost i plastpåse brukar däremot bli äcklig ganska snart.
Citera
2010-06-29, 12:26
Medlem
Tråknicks avatar
1. Hantera osten minimalt och gör det med rena händer och ren osthyvel
2. Låt inte osten stå framme så länge
3. Använd kupa eller gladpack i kylen
4. Kvarstår problemet så dela osten i två delar och använd bara en åt gången.
Citera
2010-06-29, 13:06
Medlem
Jag brukar alltid riva ner hälften av osten och frysa ner till lasagne eller dylikt.

Fettsnålare, vällagrade ostar verkar hålla väldigt länge i kylen. Min har legast minst en månad och luktar, smakar inte illa. Dock är den obrukbar som påläggsost då den är så satans smulig
Citera
2010-06-29, 18:51
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Du får nog börja använda ost oftare än bara på mackor skulle jag tro

Om du inte är allt för kräsen gällande vad det är för ost så finns det portions förbackningar (300-400gr) färdigskivad ost på Lidl för typ 15-25kr gouda tex. Det borde fungera utmärkt.

Den skivade osten är faktiskt rätt bra. På Lidl är den dessutom billig så om man inte är storkonsument tjänar man nog på att köpa sån lite oftare än ett jättebit där man får slänga halva.
Citera
2010-06-29, 22:04
Medlem
All färdigskivad och färdig riven ost brukar klara sig perioder otänkbara, pga en hel del konserveringsmedel.

Annars tipsar jag om som tidigare sagt redan vällagrade ostar som bara blir bättre med tiden.

Många av mina vänner tycker jag är sjuk som köper gorgonzola och låter den stå öppen en vecka innan jag använder den
Citera
2010-06-29, 22:54
Medlem
spoilers avatar
Netto brukar ha någon billig ost, köpte senast 17%-ig lagrad Grevé för 39 kr/kg. Riktigt god!
Citera
2010-06-30, 20:29
Bannlyst
köp en mindre bit annars, som går att äta mycket av brukar köpa sån där rund åseda (?) GRÄDDOST.
Citera
2010-06-30, 20:48
Medlem
hejaklacksledares avatar
Mögel på ost är ju inga problem. Oftast är det ju bara vissa bitar som möglar och dessa kan man enkelt undvika. Jag äter ofta ost som passerat bäst före-datumet några veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in