• 1
  • 2
2010-07-01, 23:56
Medlem
Elohimtovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Asch vilket trams.

Din mammas eventuella fortsatta problem med gallgångarna är inte direkt representativt. Dessutom, de med kvarstående problem kan ofta hålla dessa i schack med hjälp av diet.

I övrigt behöver man ju inte kasta sig iväg och operera sig hastigt och lustigt, utan det går bra att avvakta tills besvären blir ...låt oss säga enorma.

Man kan ju alltid kalla andra människors upplevelser och vittnesmål trams om man vill. Visst är det kontroversiellt men om man tar sig lite tid att kolla upp saken märker man snart att väldigt många människor blivit hjälpta av detta och det är medicinskt dokumenterade fall där man väntat på operation men stenarna "försvunnit". Med det inte sagt att jag förespråkar detta, men man kan ju vara lite open minded och inte avfärda allt som trams som man inte själv har insikt i eller erfarenhet av.
Citera
2010-07-02, 10:01
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohimtov
Man kan ju alltid kalla andra människors upplevelser och vittnesmål trams om man vill. Visst är det kontroversiellt men om man tar sig lite tid att kolla upp saken märker man snart att väldigt många människor blivit hjälpta av detta och det är medicinskt dokumenterade fall där man väntat på operation men stenarna "försvunnit". Med det inte sagt att jag förespråkar detta, men man kan ju vara lite open minded och inte avfärda allt som trams som man inte själv har insikt i eller erfarenhet av.
Jag är väldigt "open-minded", och blir då genast nyfiken på vad du kan rekommendera för vetenskaplig litteratur kring detta - "curezone" räknas inte som en vetenskaplig källa. En förutsättning för att jag ska vara öppensinnig för nya saker är att det finns väldokumenterade resultat av behandlingar och annat.
Citera
2010-07-02, 11:10
Medlem
Elohimtovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Jag är väldigt "open-minded", och blir då genast nyfiken på vad du kan rekommendera för vetenskaplig litteratur kring detta - "curezone" räknas inte som en vetenskaplig källa. En förutsättning för att jag ska vara öppensinnig för nya saker är att det finns väldokumenterade resultat av behandlingar och annat.
Jag sa inte vetenskaplig litteratur, eller hur. Tvärtom sa jag att detta var mycket kontroversiellt. Däremot sa jag att det finns massor av vittnesmål från människor om vad de gått igenom där deras problem med gallsten dokumenterats medicinskt så till vida att man konstaterat stenar och väntat på operation, för att senare konstatera att stenarna är borta efter att patienten på eget bevåg genomfört en sk "flush". Jag sa också att jag inte rekommenderade detta, utan konstaterade bara att detta var intressant och kanske värt att undersöka för den som har problem av denna typ. I övrigt tänker jag inte gå i försvar för Curezone eller flushtekniker, det har jag inget intresse av.
Citera
2010-07-02, 11:25
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Jag sa inte vetenskaplig litteratur, eller hur. Tvärtom sa jag att detta var mycket kontroversiellt. Däremot sa jag att det finns massor av vittnesmål från människor om vad de gått igenom där deras problem med gallsten dokumenterats medicinskt så till vida att man konstaterat stenar och väntat på operation, för att senare konstatera att stenarna är borta efter att patienten på eget bevåg genomfört en sk "flush". Jag sa också att jag inte rekommenderade detta, utan konstaterade bara att detta var intressant och kanske värt att undersöka för den som har problem av denna typ. I övrigt tänker jag inte gå i försvar för Curezone eller flushtekniker, det har jag inget intresse av.
Det var ju synd. Det blir ju ganska ihåligt om man skriver eller introducerar en sak alt. teori, utan att sedan ha något intresse av att backa upp det. Men det är bara min åsikt.
Citera
2010-07-02, 12:05
Medlem
Det finns en del källor men de duger inte vetenskapligt, tex personer som haft smärta, diagnosticerats och sen efter ett tag, med hjälp av "kuren" blivit bra. Andra har å andra sidan blivit mkt värre och inte fått ngn remedy alls.
Citera
2010-07-02, 12:39
Medlem
Citat:

Tja det är inte den egna erfarenheten jag avfärdar. Det är påståendet om att det här skulle vara alternativet att föredra framför operation, och påståendet att operation skulle vara en dålig lösning.
Citera
2010-07-02, 21:42
Medlem
Elohimtovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Det var ju synd. Det blir ju ganska ihåligt om man skriver eller introducerar en sak alt. teori, utan att sedan ha något intresse av att backa upp det. Men det är bara min åsikt.

Av den mycket enkla anledningen att jag inte har något som helst eget intresse i detta. Jag vidarebefordrar något jag kommit lite i kontakt med i andra sammanhang, sen är det upp till trådskaparen om han/hon vill undersöka saken närmare och bedöma. Jag har alltså inte någon anledning att backa upp det över huvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Tja det är inte den egna erfarenheten jag avfärdar. Det är påståendet om att det här skulle vara alternativet att föredra framför operation, och påståendet att operation skulle vara en dålig lösning.
Inte ett påstående jag har gjort, det får snarare stå för dem som sagt detta.

Därmed har jag sagt mitt i detta.
Citera
2010-07-03, 18:52
Medlem
Shrewishs avatar
"Gallstensflush" är rent båg. Finns många exempel på folk som provat att skölja ned medlet som ska "rensa" gallblåsan ihop med karamellfärg och visst, voila: "stenarna" som kommer ut har rakt igenom samma färg som karamellfärgen. Flushmedlet består av ämnen som reagerar med magsyran och bildar små runda hårda klumpar.

Små gallstenar kan ibland ta sig ut ur gallblåsan på egen hand - de fastnar då inte sällan i de delar av gallvägarna som går från levern till tolvfingertarmen. Mycket smärtsamt tillstånd där patienten oftast är i behov av ett särskilt ingrepp, ERCP, där man går in med en smal kamera och en liten kateter och sotar rent. Stora gallstenar kommer inte ut ur blåsan på egen hand, däremot kan de irritera blåsväggen och ge gallblåseinflammation.

Det finns INGEN chans att 10-20-40-100, ja rent fantastiska mängder om man får tro de "frälsta" stackare som gått på bluffen och betalat dyra pengar för tvålliknande sörja, gallstenar drösar ur blåsan på rad utan att man blir ordentligt sjuk (om man nu accepterar att gallblåsan 1. skulle innehålla så många stenar utan att vara inflammerad och 2. accepterar att något utifrån tillfört ämne skulle kunna mobilisera dessa stenar - jag accepterar ingen av dessa premisser, men iaf).

Kort sagt: gå inte på sån här skit! Eller homeopati, eller andra fantastiska undergörande och framförallt DYRA kurer av något slag..
Citera
2010-07-03, 19:43
Medlem
Tack för svaren angående gallstensflushen.

Hur går man tillväga om man vill ha Voltaren stolpiller eller dylikt? De är ju receptbelagda och jag antar att läkaren som remitterade mig till ultraljudet inte går att få ett möte med i rödaste rappet då han inte orkat ge mig besked på den undersökningen på över en månad. Är det vårdcentralen man kontaktar om sånt? Akuten skulle man kunna sticka upp till mitt under ett anfall också antar jag men då är jag inte så sugen på att lämna bostaden då det som regel innebär fosterställning på duschgolvet med varmvatten sprutandes mot högersidan. Känner nämligen att ett anfall ligger och lurar och Ipren hjälper väldigt lite.
Citera
2010-07-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogilny
Tack för svaren angående gallstensflushen.

Hur går man tillväga om man vill ha Voltaren stolpiller eller dylikt? De är ju receptbelagda och jag antar att läkaren som remitterade mig till ultraljudet inte går att få ett möte med i rödaste rappet då han inte orkat ge mig besked på den undersökningen på över en månad. Är det vårdcentralen man kontaktar om sånt? Akuten skulle man kunna sticka upp till mitt under ett anfall också antar jag men då är jag inte så sugen på att lämna bostaden då det som regel innebär fosterställning på duschgolvet med varmvatten sprutandes mot högersidan. Känner nämligen att ett anfall ligger och lurar och Ipren hjälper väldigt lite.

Då går du till Vårdcentralen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in